Uppföljning av granskning från år 2021
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att genomföra en uppföljning av tidigare genomförda granskningar från år 2021. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2023.
Syfte och granskningsfrågor
Granskningen syftar till att bedöma om ansvarig styrelse/nämnd vidtagit beslutade åtgärder.
Granskningen avser besvara följande revisionsfrågor:
- Har åtgärder vidtagits i enlighet med styrelse/nämnds beslut?
- Har styrelse/nämnd följt upp att vidtagna åtgärder efterlevs och fått avsedd effekt?
Granskningen omfattar följande revisionsrapporter:
- Granskning av arbetet med att utjämna sociala skillnader i prioriterade områden (kommunstyrelsen)
- Granskning av kommunens införande av digital välfärdsteknik (kommunstyrelsen, individ- och arbetsmarknadsnämnden samt vård- och omsorgsnämnden)
- Granskning av styrning och uppföljning kring insatser för barn och unga (individ- och arbetsmarknadsnämnden samt barn- och utbildningsnämnden).
Bedömning
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunstyrelsen delvis har vidtagit beslutade åtgärder med anledning av granskningen av arbetet med att utjämna sociala skillnader i prioriterade områden och i allt väsentligt vidtagit beslutade åtgärder med anledning av granskningen av kommunens införande av digital välfärdsteknik.
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att individ- och arbetsmarknadsnämnden delvis har vidtagit beslutade åtgärder med anledning av granskningen av kommunens införande av digital välfärdsteknik samt granskningen av styrning och uppföljning av insatser för barn och unga.
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att barn- och utbildningsnämnden i allt väsentligt har vidtagit beslutade åtgärder med anledning av granskningen av kommunens införande av styrning och uppföljning av insatser för barn och unga.
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att vård- och omsorgsnämnden delvis har vidtagit beslutade åtgärder med anledning av granskningen av kommunens införande av digital välfärdsteknik.
Vi vill påtala vikten av att styrelse och nämnder följer upp att beslutade åtgärder efterlevs och fått avsedd effekt.
Rekommendationer
Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi kommunstyrelsen och granskade nämnder att:
- följa upp att beslutade åtgärder efterlevs och fått avsedd effekt.
Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi kommunstyrelsen att:
- säkerställa att arbetet med att komplettera uppföljningen med ett flertal indikatorer, som kan följas löpande under året och övertid samt vara samma för samtliga områden, genomförs.
Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi individ- och arbetsmarknadsnämnden att:
- säkerställa att styrdokument som upprättas utgör ett stöd i arbetet med digital välfärdsteknik. Det gäller exempelvis strategi och handlingsplan för digitalisering samt informationssäkerhetsplan.
- säkerställa att åtgärder för att öka personalens digitala kompetens utformas och genomförs
- säkerställa att identifierade avvikelser inom ramen för det systematiska kvalitetsledningsarbetet utgör underlag för arbete på strategisk nivå.
- säkerställa att arbetet för en kvalitativ och rättssäker myndighetsutövning inom barn, unga och familjeenheten genomförs.
- regelbundet följa upp att samverkan, både internt och externt, fungerar på ett ändamålsenligt sätt,
- tillse att arbetet med systematisk uppföljning på aggregerad nivå stärks och utgör ett stöd i förbättringsarbetet.
Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att:
- säkerställa att nya digitala verksamhetssystem som införs möter förvaltningens behov och inte utgör en risk för onödig ”teknikstress”.
- säkerställa att åtgärder för att öka personalens digitala kompetens utformas och genomförs.
Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi barn- och utbildningsnämnden att:
- regelbundet följa upp att samverkan, både internt och externt, fungerar på ett ändamålsenligt sätt.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument (länk till annan webbsida öppnas i nytt fönster) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2024-00410.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.