Granskning av likvärdig skola
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att granska likvärdigheten i grundskolan i kommunen. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2023.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen är att översiktligt bedöma om barn- och utbildningsnämnden säkerställer att alla elever har tillgång till likvärdig utbildning.
Granskningen ska besvara följande revisionsfrågor:
- Fördelas resurser till utbildning utifrån elevernas olika förutsättningar och behov?
- Har elever med utländsk bakgrund tillgång till studiehandledning på modersmål och undervisning i modersmål och svenska som andraspråk?
- Har rektor förutsättningar att ge elever det särskilda stöd som de behöver?
- Är lärarna vid skolenheterna legitimerade och behöriga i sina undervisningsämnen?
- Bedriver huvudmannen ett systematiskt kvalitetsarbete som omfattar likvärdig utbildning?
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att barn- och utbildningsnämnden delvis säkerställer att eleverna har tillgång till en likvärdig utbildning. Bedömningen bygger vi bl.a. på att nämnden inte har beslutat om resursfördelningsmodell och inte kontinuerligt säkerställt att resurser fördelas utifrån elevers förutsättningar och behov. Detta är särskilt viktigt, inte minst, då elevsammansättningen på aggregerad nivå skiljer sig mellan fristående och kommunal huvudman. Vi bedömer emellertid att hänsyn tas till elevers olika förutsättningar och behov men vi kan däremot inte, utifrån erhållet material, avgöra om det görs i adekvat omfattning.
Vi bedömer, utifrån skolenkät och intervjuer, att det inte är säkerställt att alla elever i behov av särskilt stöd får det särskilda stöd de behöver. Insatser har vidtagits för att möta behovet av särskilt stöd men vi påtalar vikten av att insatsernas omfattning motsvarar de behov som finns. Det är också angeläget att huvudmannen inom ramen för utvecklingsarbetet tillser att riktade och skarpa åtgärder vidtas.
Vi bedömer att den centrala organisationen, Centrum för flerspråkigt lärande, stödjer ett likvärdigt arbete med elever som vill läsa modersmål och är i behov av studiehandledning på modersmål. Det är dock angeläget att huvudmannen följer upp och säkerställer att genomförandet av modersmålsundervisning bedrivs på ett ändamålsenligt sätt som minimerar risken för avhopp. Vi påtalar också vikten av att säkerställa att omfattningen av studiehandledning på modersmål motsvarar de behov som finns och erbjuds oberoende av om eleven varit kortare eller längre tid än fyra år i Sverige. Vi bedömer att undervisning i svenska som andraspråk inte erbjuds likvärdigt.
Vi konstaterar att andelen legitimerade och behöriga lärare är högre i Sundsvalls kommun i jämförelse med snittet i Västernorrlands län och riket, vilket är positivt. Andelen legitimerade och behöriga lärare skiljer sig mellan skolenheterna i kommunen. Vi bedömer att det finns behov av ytterligare insatser för att säkra likvärdigheten i kompetensförsörjningen.
Vidare bedömer vi att huvudmannen inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet delvis följer upp förutsättningarna för likvärdig skola. Vi bedömer att det finns brister i analysen av orsakerna till bristande måluppfyllelse. När orsakerna identifieras ska de också i kvalitetsarbetet tydligt framgår vilka åtgärder som behöver vidtas. Det är också angeläget att det tydligt framgår var i styrkedjan ansvaret ligger.
Rekommendationer
Utifrån vår bedömning och slutsats rekommenderar vi barn- och utbildningsnämnden att:
- besluta om, kontinuerligt följa upp och vid behov revidera resursfördelningsmodell genom vilken resurser fördelas så att skolenheterna ges förutsättningar att bedriva en verksamhet med hög måluppfyllelse i enlighet med lag samtidigt som hänsyn tas till elevers olika förutsättningar och behov. (2 kap. 8 b § SkolL)
- tillse att elever i behov av särskilt stöd får det särskilda stöd som de behöver. (3 kap 7 § 3 st. SkolL).
- stärka arbetet med hög och likvärdig tillgång till legitimerade och behöriga lärare. (2 kap. 13 § SkolL).
- säkerställa att elever i behov av studiehandledning på modersmål får det i den omfattning som de behöver. (5 kap. 4 § Skolförordningen).
- tillse att undervisning i modersmål och svenska som andraspråk erbjuds ändamålsenligt och likvärdigt.
- stärka det systematiska kvalitetsarbetet, särskilt vad gäller analys, åtgärder att vidta och att säkerställa att adekvata skarpa och riktade åtgärder genomförs. (4 kap. 3, 6 och 7 §§. SkolL).
- utifrån det systematiska kvalitetsarbetet i dialog med budgetberedningen verka för en resurstilldelning som motsvarar behoven.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.. Då måste du ange diarienummer: BUN-2023-00532
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.