Behandling av personuppgifter
Dataskyddsförordningen (GDPR) ställer höga krav på hantering av personuppgifter och vilka rättigheter den registrerade har.
Dataskyddsförordningen (GDPR) har till syfte att skydda den grundläggande mänskliga rättigheten, rätten till ett privatliv. Den personliga integriteten ska inte kränkas i samband med behandlingen av personuppgifter. Sundsvalls kommun behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra sina skyldigheter och åtaganden mot invånare, fastighetsägare, näringsidkare och myndigheter.
Så fort en personuppgift hanteras så kallas det att personuppgiften behandlas. Det kan vara att den samlas in, registreras, lagras, ändras eller raderas. Lagen gäller när personuppgifter hanteras med hjälp av it-stöd. Ibland kan GDPR gälla även för pappershandlingar exempelvis för personalakter inom HR.
En personuppgift är allt som kan kopplas till en levande person. Det finns både direkta och indirekta personuppgifter.
Exempel på direkta personuppgifter
Uppenbara uppgifter som namn, personnummer, adress
Exempel på indirekta personuppgifter
Uppgifter som går att koppla till en individ som ip-adress, fastighetsbeteckning, diarienummer, kundnummer, e-postadress och telefonnummer.
Även foton och ljudupptagningar räknas som personuppgifter.
Extra skyddsvärda personuppgifter
Alla personuppgifter som rör barn är extra skyddsvärda. Det kan också vara uppgifter som handlar om brott, sådant som omfattas av sekretess och tystnadsplikt, omdömen eller ekonomiska förhållanden. Detta är uppgifter som lätt kan uppfattas som kränkande om de hanteras på fel sätt, och ska hanteras extra varsamt.
Känsliga personuppgifter
Det finns personuppgifter som inte får registreras om det inte finns mycket starka och tydliga skäl till att göra det. Det är uppgifter om:
- Etniskt ursprung
- Politiska åsikter
- Facklig tillhörighet
- Hälsouppgifter
- Religiös eller filosofisk övertygelse
- Sexualliv eller sexuell läggning
- Biometriska (exempelvis fingeravtryck) och genetiska uppgifter (exempelvis DNA).
Det kan förekomma att Sundsvalls kommun behöver registrera känsliga personuppgifter för att uppfylla ett lagkrav eller vid myndighetsutövande. Då används extra skyddsåtgärder för att ingen obehörig ska kunna ha tillgång till dessa uppgifter.
Även personuppgifter som inte är bedömda som särskilt känsliga kan vara mer värda att skydda. Personuppgifter av mycket personlig eller privat natur anses generellt vara mer värda att skydda än andra typer av personuppgifter.
Alla registrerade har rättigheter gentemot den som är personuppgiftsansvarig. Vissa av rättigheterna är beroende av vilken rättslig grund den aktuella behandlingen vilar på. Detta innebär att vissa rättigheter bara kan göras gällande under vissa förutsättningar.
Sundsvalls kommun ska göra det möjligt för de registrerade att utöva sina rättigheter. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan under datskyddssamordnare.
Rättigheter som finns beskrivna i dataskyddförordningen (GDPR)
Rätt till information
Den registrerade har rätt att få information kring vad, varför, när, hur, hur länge, på vilken rättslig grund och av vem eller vilka dennes personuppgifter behandlas.
Informationen ska lämnas kostnadsfritt i en lättillgänglig form med ett tydligt och enkelt språk.
Skulle en personuppgiftincident uppstå (till exempel ett dataintrång eller liknande) har den registrerade rätt att få information kring incidenten och hur Sundsvalls kommun agerat för att återställa säkerheten kring dennes personuppgifter.
Begära ut registerutdrag
Den registrerade har rätt att få tillgång till sina personuppgifter som behandlas eller andra personuppgifter som registreras som denne har rätt att ta del av, exempelvis barn som denne är vårdnadshavare till. Registerutdraget innehåller en sammanställning av personuppgiftsbehandlingar. För att få tillgång till den informationen ska en begäran om registerutdrag göras av den registrerade.
Vill du veta vilka av dina personuppgifter som behandlas av Sundsvalls kommun kan du begära ett registerutdrag. Du kan även ha rätt att begära för andra än dig själv, till exempel som vårdnadshavare.
Begär ut registerutdrag via e-tjänst
Begäran om registerutdrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du skriftligen begära ett registerutdrag.
Rätta personuppgifter
Den registrerade har rätt att begära att felaktiga personuppgifter rättas och att ofullständiga personuppgifter kompletteras. Vissa registerlagstiftningar detaljerar hur denna rättighet ska tillämpas. Personuppgifter som behandlas i enlighet med viss lagstiftning får till exempel endast justeras under vissa förutsättningar. Om personuppgifterna kan rättas eller kompletteras inom gällande lagstiftningar ska detta ske så snart som möjligt.
Radera personuppgifter
Beroende på omständigheter i det enskilda fallet och på vilken rättslig grund som personuppgiftsbehandlingen grundar sig på, kan den registrerade även ha rätt att få sina personuppgifter raderade. Rättigheten har begränsad tillämpning inom offentlig förvaltning eftersom de flesta behandlingar av personuppgifter vilar på en rättslig grund där exempelvis annan lagstiftning gör att rätten att radera inte är tillämplig.
Begränsa behandling av personuppgifter
Beroende på omständigheter i det enskilda fallet kan den registrerade ha rätt till att behandlingen av personuppgifterna begränsas till endast lagring under den tid det tar att utreda en invändning från den registrerade.
Flytta personuppgifter
Den registrerade har i vissa fall rätt att få tillgång till personuppgifter i ett format som gör dem möjliga att föra över till en annan personuppgiftsansvarig, det vill säga att få sina personuppgifter flyttade. Det kallas för dataportabilitet. Rättigheten har begränsad tillämpning inom kommuner eftersom merparten av personuppgiftsbehandlingarna vilar på en rättslig grund där dataportabilitet inte är tillämplig.
Invändningar mot behandling av personuppgifter
Om den lagliga grunden för behandlingen av personuppgifter baseras på berättigat intresse (intresseavvägning) eller allmänt intresse har registrerade under vissa förutsättningar rätt att invända mot hur dennes personuppgifter behandlas.
Den enskilde har alltid rätt att invända mot att dennes personuppgifter används för direkt marknadsföring. En sådan invändning kan göras när som helst. Görs en invändning mot direkt marknadsföring, får personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.
Särskilda regler gäller för personuppgifter som behandlas för vetenskapliga och historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål.
Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan. En invändning som kvarstår efter kontakt ska lämnas in skriftligen.
Återkalla samtycke
Om den rättsliga grunden för en behandling av personuppgifter är ett samtycke från den registrerade så har denne rätt att återkalla samtycket. Ett återkallande av samtycket påverkar dock inte lagligheten av personuppgiftsbehandlingen för tiden innan samtycket återkallades. Efter ett återkallande får inte kommunen längre behandla de uppgifter som var kopplade till samtycket.
Lämna till klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten
Om den registrerade inte är nöjd med hur Sundsvalls kommun hanterar personuppgifterna går det att vända sig till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten med klagomål.
Integritetsskyddsmyndigheten
Telefon: 08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Postadress:
Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
När personuppgifter behandlas i Sundsvalls kommun, eller på uppdrag av Sundsvalls kommun, ska de grundläggande principerna i dataskyddsförordningen (GDPR) vara uppfyllda. De grundläggande principerna är:
- Laglighet, korrekthet och öppenhet
- Ändamålsbegränsning
- Uppgiftsminimering
- Riktighet
- Lagringsminimering
- Integritet och konfidentialitet
- Ansvarsskyldighet.
Sammanfattning och förenklade förklaringar kring de grundläggande principerna
Syfte
Det ska vara tydligt vad personuppgiften ska användas till, och syftet får inte ändras i efterhand.
Relevans
Bara de uppgifter som behövs för att uppnå syftet samlas in, ”bra att ha”-uppgifter samlas inte in.
Radera
När uppgifterna inte längre behövs ska de tas bort, om det inte finns andra lagar som ställer krav på lagringstid. Uppgifter som är felaktiga har den registrerade rätt att få ändrade.
Tillgång
Bara de som behöver tillgång till personuppgifterna i sitt arbete ska kunna se dem.
Skydda
För att inte obehöriga ska få tillgång till uppgifterna så skyddas de genom olika säkerhetsåtgärder som till exempel bra lösenord och flerfaktorsinloggning (exempelvis sms-kod, bank-id). Kraven på skydd kan variera beroende på hur stor skada personuppgifterna kan orsaka den registrerade om de hanteras fel.
Vetskap
Personer som registreras ska få veta om att de registreras och få information om behandlingen på ett lättbegripligt sätt. Bland annat om hur länge uppgifterna lagras, vad syftet är med behandlingen och på vilken rättslig grund personuppgifterna behandlas.
Hur Sundsvalls kommun jobbar för att följa de grundläggande principerna
Sundsvalls kommun har för att kunna följa dataskyddsförordningen utbildat personal i vad regelverket innebär. Detta har resulterat i förbättrade arbetssätt och förnyade mallar, riktlinjer och handböcker. Nedan följer några exempel på hur Sundsvalls kommun arbetar för att uppfylla förordningen.
Sundsvalls kommun ska:
- Behandla personuppgifter på ett lagligt, korrekt och öppet sätt i förhållande till den vars personuppgifter registreras
- Sträva efter att vara tydlig och konkret i beskrivningen av hur personuppgifter behandlas
- Se till att personuppgifter behandlas på minst en utpekad rättslig grund och att annan lagstiftning som inverkar på behandlingen följs. Personuppgifter som hanteras utan rättslig grund är enligt Integritetsskyddsmyndigheten olaglig
- Gör en avvägning mellan den registrerades integritet och den egna verksamhetens effektivitet.
Samtycke
Samtycke som rättslig grund är i de flesta fall inte nödvändigt för de uppgifter som hämtas in av kommunens olika verksamheter. Det beror på att uppgifterna används i samband med exempelvis allmänt intresse och myndighetsutövning som rättslig grund, för att kunna fullgöra en skyldighet som åligger kommunen eller ett avtalsförhållande.
Om ett samtycke behövs har den registrerade rätt att återkalla det. Då får de personuppgifter kopplade till samtycket inte längre behandlas.
All behandling av personuppgifter måste stödja sig mot minst en rättslig grund. Finns det ingen rättslig grund är behandlingen av den personuppgiften inte laglig. En rättslig grund måste vara fastställd innan en behandling av personuppgifter påbörjas och den får inte bytas under en pågående personuppgiftsbehandling.
I dataskyddsförordningen GDPR finns sex rättsliga grunder
- Samtycke
- Avtal med den registrerade
- Rättslig förpliktelse
- Skydda grundläggande intresse
- Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse
- Intresseavvägning
Inom offentlig verksamhet som Sundsvalls kommun tillhör är de vanligast förekommande rättsliga grunderna:
- Rättslig förpliktelse
- Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse
- Avtal.
Här följer en kortfattad presentation av de rättsliga grunderna:
Samtycke
Den registrerade har lämnat ett godkännande på att dennes personuppgifter får behandlas för det syfte som är presenterat. Ett samtycke går alltid att återkalla.
Avtal
Den registrerade har ett avtal med eller ska ingå avtal med någon av Sundsvalls kommuns olika personuppgiftsansvariga (nämnder eller förvaltningar).
Intresseavvägning
Om den personuppgiftsansvariges (nämndens) intressen väger tyngre än den registrerades och om behandlingen är nödvändig för det aktuella syftet får personuppgifter behandlas utan ett samtycke från den registrerade. Vill du veta mer om hur vi har gjort intresseavvägningarna kan du kontakta dataskyddsombudet, se kontaktuppgifter nedan.
Denna rättsliga grund får inte myndigheter använda sig av när de fullgör sina uppgifter med stöd i lagstiftning.
Rättslig förpliktelse
Det finns lagar eller regler som står över dataskyddsförordningen GDPR och gör att den personuppgiftsansvarige (nämnden) måste behandla vissa personuppgifter i sin verksamhet. Exempelvis kan en arbetsgivare vara skyldig att lämna ut personuppgifter till en myndighet så som Skatteverket.
Myndighetsutövning
Denna rättsliga grund är till för att Sundsvalls kommun och andra offentliga verksamheter ska kunna utföra sina myndighetsuppgifter och grundar sig på lagar, förordningar eller andra författningar.
Uppgift av allmänt intresse
Personuppgiftsbehandlingen om denna rättsliga grund ska ha stöd i lag eller annan författning. Uppgifter av allmänt intresse kan exempelvis vara skolverksamhet med stöd av skollagen.
Grundläggande intresse
Den här rättsliga grunden innebär att personuppgifter får behandlas om det är nödvändigt för att rädda liv. I första hand kommer den att vara aktuell inom vården.
Läs mer om de olika rättsliga grunderna på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats, Rättslig grund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Sundsvalls kommun har ett övergripande ansvar att inte bara följa dataskyddsförordningen (GDPR) utan även att visa hur alla nämnder och enheter gör detta. Det kallas i dataskyddsförordningen för ansvarsskyldighet.
Detta innebär bland annat att Sundsvalls kommun ska ta fram och följa dokumenterade planer för hur respektive nämnd arbetar för att uppfylla de krav dataskyddsförordningen (GDPR) ställer.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig är den som är ansvarig för att lagstiftningen följs och som bestämmer vilka personuppgifter som ska behandlas och vad de ska användas till. Det är en juridisk person, det vill säga nämnden eller styrelsen.
Varje nämnd i kommunen är personuppgiftsansvarig och därmed ytterst ansvarig för sin behandling av personuppgifter. Nämnderna ska ansvara för och kunna visa att de följer dataskyddsförordningens grundläggande principer.
Insamlande av personuppgifter
Personuppgifter ska samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade syften och inte senare behandlas på ett annat sätt än vad som var syftet med dem.
Sundsvalls kommun känner till och dokumenterar anledningen till att en viss personuppgift hanteras och att personuppgifterna inte senare används för en helt annan anledning som går emot den ursprungliga.
Personuppgifterna ska vara korrekta, relevanta och inte för omfattande i förhållande till varför de samlades in.
Personuppgifter kan samlas in från den registrerade själv, via ett ombud eller via digitala system där personuppgifterna redan finns registrerade.
Korrekta personuppgifter
Personuppgifterna som Sundsvalls kommun hanterar ska vara korrekta och om nödvändigt uppdaterade. Felaktiga personuppgifter ska rättas eller raderas så snart som möjligt.
Inom vissa områden finns särskilda regler för hur rättelse och radering får ske och vem eller vilka som får utföra rättningen.
Lagring av personuppgifter
Personuppgifter får inte sparas längre än vad som behövs utifrån syftet med behandlingen. När syftet är uppnått ska arkivering, gallring eller avidentifiering av personuppgifterna alltid övervägas. Sundsvalls kommun kan i vissa fall styras av lagar som kräver att arkivering måste ske och att gallring inte är möjlig.
Information och kommunikation
Sundsvalls kommun ska informera om hur vi behandlar de registrerades personuppgifter och om vilka rättigheter de registrerade har enligt dataskyddsförordningen.
Den registrerade har rätt att få information när dennes personuppgifter behandlas. Information om personuppgiftsbehandlingen ska lämnas av Sundsvalls kommun både när uppgifterna samlas in och när den registrerade begär det.
Informationen ska vara koncis, klar, tydlig och begriplig och ges i ett lättillgängligt format. Språket ska vara klart, tydligt, och anpassat till mottagaren, exempelvis om informationen är särskilt riktad till barn.
Sundsvalls kommun ska ge informationen skriftligt och när det går i elektronisk form. Om den registrerade begär det ska informationen ges muntligt, under förutsättning att den registrerade har styrkt sin identitet.
Personuppgifter ska skyddas mot obehörig eller otillåten behandling och mot förlust, förstöring eller skada genom olyckshändelse. Är uppgifterna känsliga eller särskilt värda att skydda ska högre tekniska och organisatoriska krav ställas.
Utgångspunkten ska alltid vara att endast behöriga personer ska ges tillgång till skyddsvärd information.
Säkerhetsåtgärder
Sundsvalls kommun måste se till att ha en lämplig säkerhet för hantering av personuppgifter, både tekniskt och organisatoriskt. Vad som är lämplig säkerhet beror på bland annat riskerna med behandlingen, vilken typ av uppgifter som behandlas, vilken skada det skulle kunna innebära för den registrerade och på de tekniska möjligheter som finns. Detta sker bland annat genom informationssäkerhetsklassning, riskanalys och konsekvensbedömningar avseende dataskydd.
Konsekvensbedömning avseende dataskydd (Data Protection Impact Assessment, DPIA)
Vid en omfattande hantering av känsliga personuppgifter eller om det finns risk för att särskilda krav på skydd inte kan uppnås ska Sundsvalls kommun först genomföra en konsekvensbedömning avseende dataskydd i samråd med Sundsvalls kommuns dataskyddsombud.
Om en sådan konsekvensbedömning innebär att de bedömda höga riskerna kvarstår måste Sundsvalls kommun samråda med Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndigheten innan behandlingen påbörjas.
För kommunens verksamhet gäller offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innebär en rätt för var och en att hos Sundsvalls kommun ta del av allmänna handlingar.
Det innebär att du kan begära och få personuppgifter utlämnade oavsett för vilket ändamål personuppgiften ursprungligen behandlades. Denna rätt gäller inte om handlingarna innehåller uppgifter som är belagda med sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen, Riksdagsförvaltningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Sekretess gäller bland annat för utlämning av personuppgifter som skulle medföra att personuppgiften behandlas i strid med dataskyddsförordningen eller dataskyddslagen. Till exempel kan uppgifter sekretessbeläggas för att skydda enskildas personliga förhållanden inom skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård.
Läs mer om detta på sidan Allmän handling och sekretess.
Inom Sundsvalls kommuns förvaltningar finns en utsedd informationssäkerhets- och dataskyddssamordnare som arbetar med frågor om dataskydd och säker informationshantering.
Kommunen med dess bolag har även utsett ett Dataskyddsombud.
Kontakt
- Barn- och utbildningsförvaltningen, skolan@sundsvall.se
- Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen, ian@sundsvall.se
- Kommunstyrelsekontoret, Servicecenter och Drakfastigheter, kommunstyrelsen@sundsvall.se
- Kultur- och fritidsförvaltningen, kulturochfritidsnamnden@sundsvall.se
- Lantmäteriet, lantmaterinamnden@sundsvall.se
- Stadsbyggnadskontoret, stadsbyggnadsnamnden@sundsvall.se
- Miljökontoret, miljonamnden@sundsvall.se
- Vård- och omsorgsförvaltningen, VON@sundsvall.se
- Överförmyndarkontoret, overformyndarnamnden@sundsvall.se
- Valnämnden, val@sundsvall.se
- Dataskyddsombud, dataskyddsombud@sundsvall.se
När du använder Sundsvalls kommuns chattbot gäller förutom denna integritetspolicy även Sundsvalls kommuns Behandling av personuppgifter.
Kommunstyrelsekontoret ansvarar för behandlingen av personuppgifter som registreras när du använder chattboten. Har du frågor om vår behandling av din personliga information kan du kontakta Sundsvalls kommuns dataskyddsombud: dataskyddsombud@sundsvall.se.
Vad är en chatbot?
En chatbot är en applikation som är utformad för att interagera med människor.
Vilken information använder vi och varför?
Sundsvalls kommuns chattbot är utvecklad för att du snabbt ska få svar på dina frågor och få guidning till rätt information. Chattboten hanterar inte specifika ärenden kopplade till enskilda personer. Du ska därför inte skriva någon personlig information i chatten.
Utveckling, statistik och utvärdering
I syfte att ständigt förbättra chattboten lagras all konversationsdata. Utvecklingen kommer leda till att chattbotens förmåga att svara träffsäkert ökar. Vi använder inga personuppgifter i detta sammanhang.
Lagring och gallring
All konversationshistorik lagras hos vår leverantör. Konversationer som registrerats i chattboten gallras efter sex månader.
Leverantör
Sundsvalls kommun använder Apendo som leverantör för chattboten. Leverantören behandlar all personlig information om dig på våra vägnar och i enlighet med det databehandlingsavtal som de gjort med Sundsvalls kommun.
Här kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter i sociala kanaler och om varför du bör vara försiktig med vad du delar.
Därför använder vi sociala kanaler
Sundsvalls kommun har ett ansvar för att ge information om kommunen och dess verksamheter till medborgare. Vi använder sociala kanaler för att nå ut med vår information till många, samt för att föra dialog med medborgare. Det ska alltid vara tydligt när Sundsvalls kommun är avsändare till inlägg i sociala kanaler.
Sundsvalls kommun är aktiva på Facebook, Instagram, Youtube och LinkedIn (nedan kallade sociala kanaler). Kontona är offentliga och alla användare av dessa kanaler har möjlighet att läsa och följa vad som händer på kontona.
Personuppgifter vi behandlar, hur och varför
Sociala kanaler bygger på att du som användare skapar och delar eget innehåll. Genom att interagera med andra personer och sidor kan du skapa ett mervärde för dig själv och andra. Samtidigt betyder det att du bidrar till spridning av mer eller mindre känsliga personuppgifter (både dina egna och andras).
Syfte med personuppgiftsbehandlingen
Vi behandlar personuppgifter i syfte att kommunicera med människor som tar kontakt med oss, samt med människor som är intresserade av kommunens innehåll i våra sociala kanaler. Vi behandlar uppgifterna genom att läsa, besvara, dölja och ibland radera kommentarer och inlägg i våra kanaler.
Dina personuppgifter behandlas
Om du väljer att publicera innehåll (till exempel skriva kommentarer, dela ett inlägg, skicka ett direktmeddelande eller ladda upp en bild) i någon av våra kanaler, så kommer dina personuppgifter att behandlas. Det kan vara genom att ditt namn blir synligt och klickbart eller att dina intressen loggas.
Dina personuppgifter lagras/används i den tjänst du publicerat dem i (till exempel på Facebook). Sundsvalls kommun har ingen kontroll över hur leverantörerna för de olika tjänsterna hanterar dina uppgifter, det regleras helt av deras villkor.
Vissa personuppgifter är till sin natur särskilt känsliga och har därför ett starkare skydd enligt EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Ett exempel på känsliga personuppgifter är uppgifter om hälsa eller beviljat bistånd.
Du kan alltid radera det du har publicerat (till exempel kommentarer) och sluta gilla/följa Sundsvalls kommuns konton för att minska de personuppgiftsbehandlingar som görs när du interagerar med kommunens konton. Sundsvalls kommun har dock inte kontroll över hur redan lagrad information i kanalerna hanteras hos respektive leverantör.
Du kan även välja att blockera eller spärra Sundsvalls kommuns konton.
Överföring till tredje land
Publicering på sociala kanaler innebär ofta att material som publiceras förs över till länder utanför EU och EES, framför allt USA. USA:s lagstiftning uppfyller inte alla de krav som ställs av GDPR, vilket kan innebära vissa risker för personuppgifterna.
Det är framför allt brottsbekämpande myndigheter i USA som kan få tillgång till personuppgifter som leverantören av den sociala tjänsten har lagrat. Dessa myndigheter är främst intresserade av uppgifter som kan leda till att terrorism förhindras.
Leverantören har genom sina villkor åtagit sig att så långt möjligt skydda personuppgifterna på det sätt som krävs inom EU, men måste lämna över uppgifter till brottsbekämpande myndigheter i USA om de får en sådan begäran.
Det kan vara svårt eller omöjligt att hävda sina rättigheter gällande personuppgifter som de brottsbekämpande myndigheterna har fått tillgång till. Ha dessa risker i åtanke när du väljer att dela innehåll i sociala kanaler.
Personuppgifter och marknadsföring på sociala medier
Sundsvalls kommun sponsrar ibland inlägg och evenemang i sociala kanaler, framför allt på Facebook och Instagram. Syftet med sponsrade inlägg är att nå fler med vår information.
Sundsvalls kommun gör även annonser i sociala kanaler. Syftet med att annonsera är att nå specifika målgrupper som vi inte vanligtvis når i vår kommunikation, samt att nå fler med vår information.
För att annonserna ska kännas relevanta för mottagaren riktar vi informationen mot grupper som bygger på den information som leverantörerna för de olika tjänsterna samlat in om användarna. Sundsvalls kommun använder i det här fallet standardiserade mallar som leverantörerna tagit fram. Detta är profilering, men nödvändigt för att kommunikationen ska vara träffsäker och effektiv.
Sundsvalls kommun får inte tillgång till uppgifter som går att koppla till en viss person när vi annonserar. All behandling av personuppgifter utförs av leverantören av den sociala tjänsten.
Officiella konton som omfattas: @Sundsvallskommun
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av journalistiska ändamål och för verksamhet som är av allmänt intresse.
Väljer du att skicka privata meddelanden till oss erbjuder Facebook inga möjligheter att radera konversationen.
Om du inte vill att dina personuppgifter ska finnas i inlägg på vår Facebooksida kan du ta kontakt med oss och berätta i vilket inlägg det gäller så hjälper vi dig. Du kan själv ta bort det du gillat, delat och kommenterat.
Du som Facebookanvändare har åtkomst till din information och kan ladda ner den från Facebook. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du kan också radera enskilda inlägg eller ta bort ditt konto.
Officiella konton som omfattas: @Sundsvallskommun
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av journalistiska ändamål och för verksamhet som är av allmänt intresse.
Om du inte vill att dina personuppgifter i form av ett inlägg ska finnas på Instagram så kontakta oss och berätta i vilket inlägg de finns så raderar vi omgående. Du kan själv ta bort det du gillat, delat och kommenterat.
Youtube
Konto: Sundsvalls kommun
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av journalistiska ändamål och för verksamhet som är av allmänt intresse.
Konto som omfattas: Sundsvalls kommun
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av journalistiska ändamål och för verksamhet som är av allmänt intresse.
Du kan själv ta bort det du gillat, delat och kommenterat.
Kontakt
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Kommun och politik
- Anmälan om misstänkt bidragsbrottLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök om kulturstipendiumLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen (GDPR)Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om skadestånd efter skadaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Debiteringsunderlag Bevakning efter avslutad räddningsinsatsLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kopia av allmän handling från kommunarkivetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Lämna synpunktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nominera till stipendium eller utmärkelseLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Passerkort till förhyrda kommunala lokalerLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Personuppgifter förtroendevaldaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samtycke för bild, film eller ljudupptagning i kommunal verksamhet och sociala medierLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ställ fråga till kommunfullmäktigeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sundsvalls kommuns officiella anslagstavlaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- SundsvallsförslagetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tyck till om webbplatsenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster