Granskning av rekrytering och introduktion inom äldreomsorg
KPMG har av Sundsvall kommuns revisorer fått i uppdrag att översiktligt granska vård- och omsorgsnämndens anställningsrutiner och introduktionsprocess. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2023.
Syfte och granskningsfrågor
Granskningen syftar till att bedöma om vård och omsorgsnämnden säkerställer en ändamålsenlig rekryterings- och introduktionsprocess inom vård- och omsorgsverksamheten gällande baspersonal och timanställda.
Granskningen avser besvara följande revisionsfrågor:
- Finns det styrdokument/riktlinjer gällande personalrekrytering? Finns det en tydlig ansvarsfördelning?
- Finns det rutiner kring rekryteringsprocessen? Hur säkerhetsställs efterlevnad?
- Finns det rutiner för introduktion av nya medarbetare? Hur ser ansvarsfördelningen ut gällande introduktionsinnehåll? Hur säkerhetsställs efterlevnad?
- Finns det rutiner som säkerhetsställer att nyanställda har mottagit relevant information och kunskap om centrala delar, som t.ex. hygienrutiner? Hur säkerhetsställs efterlevnad?
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att vård- och omsorgsnämnden delvis säkerställer en ändamålsenlig rekryterings- och introduktionsprocess inom vård- och omsorgsverksamheten gällande baspersonal och timanställda.
Vi bedömer att det finns styrdokument/riktlinjer gällande rekrytering som innehåller en tydlig ansvarsfördelning, som till övervägande del är känd och tillämpad.
Vi anser dock att det kan finnas skäl att överväga om rekryteringsarbetet gällande timanställda ska se annorlunda ut. Det gäller såväl avseende framförhållning i verksamheten och enkel kommunikation med bemanningsenheten, som att minska risken för att tappa kandidater.
Vi bedömer vidare att det finns en avsaknad av övergripande uppföljning och kontroll avseende följsamhet till rekryteringsprocessen.
Vi bedömer att det inte finns en systematisk introduktionsprocess med tillhörande rutin som kan säkerställa att nyanställda erhåller relevant information för sitt uppdrag.
Rekommendationer
Utifrån vår bedömning och slutsats rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att:
- Se över möjligheter att utveckla rekryteringsarbetet avseende timanställda
- Utveckla formerna för uppföljning och kontroll avseende rekrytering
- Säkerställa en systematisk introduktion
- Utveckla formerna för uppföljning och kontroll avseende introduktion
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Då måste du ange diarienummer: KS-2023-00919.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.