Kontroll och uppföljning av privata utförare inom hemtjänsten
KPMG har av Sundsvall kommuns revisorer fått i uppdrag att granska hur vård- och omsorgsnämnden säkerställer en ändamålsenlig kontroll och uppföljning av privata utförare inom hemtjänst. Uppdraget ingår i revisionsplanen för 2023.
Syfte och granskningsfrågor
Det övergripande syftet med granskningen är att bedöma hur vård- och omsorgsnämnden styr och kontrollerar verksamhet som bedrivs av privata hemtjänst utförare på uppdrag av nämnden samt vilka förutsättningar som finns för detta. Vi kommer därför att belysa följande revisionsfrågor i vår granskning:
- Har nämnden kravställt på sådant sätt att man har möjligheter att följa upp och kontrollera såväl kvalitet som volymutveckling inom hemtjänsten?
- Genomför nämnden regelbundna uppföljningar av kvalitet och volymutveckling hos de privata utförarna inom hemtjänsten?
- Har nämnden säkerställt en ändamålsenlig roll- och ansvarsfördelning avseende kontroll och uppföljning av privata hemtjänstutförare?
- Har nämnden utarbetat ändamålsenliga arbetsformer för att styra och följa upp privata utförare inom hemtjänsten?
- Har nämnden genomfört en analys av eventuella skillnader i volymutveckling mellan den egna regin och privata utförare inom hemtjänsten och vid avvikelser vidtagit åtgärder?
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att vård- och omsorgsnämnden delvis styr och kontrollerar verksamheterna som bedrivs av privata hemtjänst utförare på uppdrag av nämnden på ett tillräckligt sätt.
Vi bedömer att det finns ett ändamålsenligt kravställande från nämnd avseende privata utförare i hemtjänsten.
Vi bedömer att roll-och ansvarsfördelningen inom uppföljningsprocessen av kvalitetskrav är på en övergripandenivå tydliggjorda. Arbetsformen för styrning och uppföljningen av kvalitetskrav utförs likaså på ett ändamålsenligt vis. Vi ser positivt på samverkansarbetet som genomförs via stabens tillsynsfunktioner.
Roll- och ansvarsfördelning finns även upprättat inom volymutvecklingsområdet, men vår bedömning är att den i praktiken inte fungerar eller är ändamålsenlig då förutsättningar för att göra en regelbunden och tillräcklig kontroll och uppföljning saknas. Uppföljningen sker enligt oss inom passande enhet, men vi anser att det behöver avsättas särskilda resurser för kontroll.
Vidare anser vi att verktygen för uppföljning inte är ändamålsenliga och anser att det finns betydande behov av att se över tillämpningen av rådande systemstöd vid arbetsmoment som inbegriper uppföljning och kontroll av volymutveckling. Vi bedömer att nuvarande arbetsform inte kan säkerställa en tillförlitlig kontroll och uppföljning av utförares volymutveckling.
Vi kan konstatera att ett antal åtgärder har vidtagits i närtid, eller är under genomförande gällande volymutvecklingsskillnader mellan utförare i privat och egen regi, vilket vi ser positivt på. Under granskningen framgår dock att ett avvikandeförhållande påvisats under en längre tid utan att aktiva åtgärder har vidtagits.
Rekommendationer
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att
- För att nämnden ska ha kunskap och kännedom om den verksamhet som bedrivs av privata utförare bör den se över vilken information och återrapportering den behöver samt skapa tydligare system och strukturer för att säkerställa att så sker.
Här avser vi till exempel att:
- Säkerställa att arbetsformer för uppföljning och kontroll av volymutveckling sker på ett likartat sätt, där man kan följa privata enheter och offentlig verksamhet för sig.
- Tillse att det finns tillräckligt med resurser och organisation för en ändamålsenlig uppföljning och kontroll av volymutvecklingen.
- Säkerställa att resursfördelning inte möjliggör för utförare att erhålla mer resurser än som beslutats.
- Säkerställa att rutiner finns upprättade med åtgärder vid eventuella avvikelser från FFU (förfrågningsunderlag)
Vår granskning har inriktat sig mot vård- och omsorgsnämndens ansvarsområde. Mot bakgrund av vår granskning vill vi även rekommendera kommunstyrelsen att
- Säkerställa att nytt förslag till program lämnas till fullmäktige för fastställande, vilket ska ske minst en gång per mandatperiod och i inledningen av densamma.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats.
Då måste du ange diarienummer: VON-2023-00052
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.