Granskning av vård- och omsorgsnämndens avvikelsehantering
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att granska vård- och omsorgsnämndens avvikelsehantering. Uppdraget ingår i revisionsplanen för 2023.
Syfte och granskningsfrågor
Granskningen syftar till att bedöma om vård- och omsorgsnämnden säkerställt en ändamålsenlig avvikelsehantering enligt Socialstyrelsens föreskrifter för systematiskt kvalitetsarbete. Därtill syftar granskningen till att övergripande kartlägga vilken information nämnden erhöll och vilka beslut nämnden fattade med anledning av den bristfälliga hanteringen av avvikelserapporter.
Granskningen avser besvara följande revisionsfrågor:
- Har vård- och omsorgsnämnden säkerställt att det finns processer, riktlinjer och/eller rutiner för avvikelsehantering i verksamheten?
- Har vård- och omsorgsnämnden säkerställt att rapporter, klagomål, synpunkter och avvikelser sammanställs, analyseras och följs upp samt att åtgärder därefter vidtas vid behov?
- Vilken information erhöll samt åtgärder vidtog vård- och omsorgsnämnden under våren 2023 med anledning av den bristfälliga hanteringen av avvikelserapporter?
Bedömning
Vår samlade bedömning är att vård- och omsorgsnämnden delvis säkerställt en ändamålsenlig avvikelsehantering enligt Socialstyrelsens föreskrifter för systematiskt kvalitetsarbete.
Vård- och omsorgsnämnden har i allt väsentligt säkerställt att det finns rutiner för avvikelsehantering i verksamheten. Därtill finns övergripande processer som är under utveckling. Av granskningen framgår att det finns en bristande kunskap i verksamheterna avseende vad som är en avvikelse och vilka riktlinjer som finns. Detta bedömer vi som bristfälligt.
Det sker ingen sammanställning och samlad analys av rapporter, klagomål, synpunkter och avvikelser vilket vi bedömer som bristfälligt. Enligt Socialstyrelsens föreskrifter ska rapporter, klagomål, synpunkter och avvikelser sammanställas och analyseras för att kunna se mönster och/eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet.
Förvaltningens inspektionsrapport från september 2023 visar att fyra rapporter avseende missförhållanden avslutades av fel delegat enligt delegationsordningen. Vidare noterades totalt brister i 11 av 22 rapporter avseende missförhållanden samtidigt som inspektionens slutsats var att ”… verksamheten till största del bedrivs i enlighet med gällande regelverk men det finns behov av viss utveckling”.
Vi kan konstatera att vård- och omsorgsnämnden fått ta del av information under året avseende den internt uppmärksammade bristfälliga hanteringen av avvikelser. Vidare kan vi konstatera att nämnden, med anledning av den bristfälliga hanteringen, beslutade att revidera delegationsordningen gällande utredningsansvaret avseende missförhållanden.
Rekommendationer
Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att:
- Säkerställa att all personal har tillräcklig kunskap om avvikelsehantering och tillhörande riktlinjer och rutiner.
- Säkerställa att rapporter, klagomål, synpunkter och avvikelser sammanställs och analyseras för att kunna se mönster och trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet, exempelvis i kvalitetsberättelsen.
- Säkerställa att rapporter avseende missförhållanden inte avslutas av fel delegat i enlighet med nämndens delegationsordning.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Då måste du ange diarienummer: VON-2024-00089.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.