Granskning av samhällsviktig verksamhet
KPMG har fått i uppdrag av Sundsvalls kommuns revisorer att granska kommunens arbete med samhällsviktig verksamhet.
Granskningen ingår i revisionsplanen för år 2022.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen är att bedöma om kommunen har ändamålsenliga riktlinjer och rutiner för att kunna upprätthålla samhällsviktiga verksamheter vid störningar på elnät, IT-system och telefoni över tid.
Granskningen omfattar följande revisionsfrågor:
- Har kommunstyrelsen och nämnderna identifierat och analyserat vilka samhällsviktiga verksamhetsområden som är kritiska vid olika former av mer störningar och avbrott över tid?
- Finns det riktlinjer och rutiner för åtgärder vid upptäckt av sådana störningar och avbrott för samhällsviktig verksamhet?
- Finns det planering om vilka uppgifter som ska prioriteras och hur uppgifterna ska lösas utan t ex el och/eller IT-stöd för samhällsviktig verksamhet?
- Har det genomförts övningar eller liknande för att säkerställa att riktlinjerna och rutinerna är ändamålsenliga och kända inom organisationen vid störningar eller avbrott över tid?
Granskningen avser kommunstyrelsen, individ- och arbetsmarknadsnämnden och vård- och omsorgsnämnden.
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunstyrelsen, individ- och arbetsmarknadsnämnden och vård- och omsorgsnämnden, nedan nämnderna, vid tillfället för granskningen inte har ändamålsenliga riktlinjer och rutiner för att kunna upprätthålla samhällsviktiga verksamheter vid störningar på elnät, IT-system och telefoni över tid.
Kommunstyrelsen och nämnderna har till stor del identifierat och analyserat vilka samhällsviktiga verksamhetsområden som är kritiska vid olika former av mer störningar och avbrott över tid. Däremot har kommunstyrelsen och nämnderna enbart till viss del upprättat riktlinjer och rutiner för åtgärder vid upptäckt av sådana störningar och avbrott för samhällsviktig verksamhet.
Ett hinder för fortsatt arbete med riktlinjer och rutiner bedöms vara brist på samverkan mellan kommunstyrelsen och nämnderna. Nämnderna menar att de kan genomföra planeringen inom sitt område men när ytterligare faktorer räknas in som till exempel el, IT eller tillgång till mat krävs det att flera verksamheter samverkar.
Kommunstyrelsen och respektive nämnderna har till viss del en planering om vilka uppgifter som ska prioriteras och hur uppgifterna ska lösas utan till exempel el och/eller IT-stöd för samhällsviktig verksamhet. På grund av bristande samverkan är det inte tydligt om kommunstyrelsens och nämndernas prioriteringar stämmer överens med varandra.
Granskningen har visat att det inte genomförts övningar eller liknande för att säkerställa att riktlinjerna och rutinerna är ändamålsenliga och kända inom organisationen vid störningar eller avbrott över tid.
Genomgående framgår att det finns ett behov av utbildning och stöd gällande krisberedskap. Mot bakgrund av detta är vår bedömning att en översyn kring hur samverkan sker avseende krisberedskap, det vill säga vem som gör vad gällande krisberedskap samt att samarbetet inom kommunkoncernen behöver utvecklas.
Vi bedömer att styrande dokumenten till vissa delar är ändamålsenliga. För att illustrera; Av krisledningsnämndens reglemente framgår att krisledningsnämnden har uppgifter avseende säkerhetsfrågor och civilt försvar som inte är förenligt enligt lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap samt krisledningsplanen som är beslutad av kommunchef även är styrande för bolag och förbund.
Rekommendationer
Vi rekommenderar kommunstyrelsen och granskade nämnder att:
- initiera en översyn av styrande dokument inom krisberedskapsområdet och tillse särskilt att:
- uppdatera efter kommunfullmäktiges beslut om ändrat ansvar för POSOM.
- bedöma aktualiteten gällande djupanalyserna i risk -och sårbarhetsanalysen.
- initiera en översyn av kommunstyrelsens och nämndernas reglementen inklusive krisledningsnämndens reglemente.
- säkerställa en fungerande samverkan avseende krisberedskapen inom kommunkoncernen.
- förtydliga roll- och ansvarsfördelningen gällande utbildning och stöd till kommunstyrelsen och berörda nämnder.
- säkerställa att vid upprättandet av rutiner och riktlinjer synkronisera dessa så att prioriteringarna stämmer överens inom kommunkoncernens samhällsviktiga verksamheter.
- säkerställa att rutiner och riktlinjer finns inom de olika samhällsviktiga verksamheterna.
- säkerställa att utbildning blir en naturlig del i det systematiska krisberedskapsarbetet i de samhällsviktiga verksamheterna.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: REV-2022-00023-2.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.