Granskning av arvoden och ersättningar till förtroendevalda
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att granska kommunens rutiner kring arvoden och ersättningar till förtroendevalda. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2022.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen är att bedöma om rutinerna för hantering av ersättning, arvoden och övriga ersättningar till förtroendevalda är ändamålsenliga och att kontroll av området sker på ett effektivt sätt.
Granskningen har besvarat följande revisionsfrågor:
- Finns det riktlinjer och rutiner för utbetalning av arvoden och andra ersättningar till förtroendevalda?
- Finns rutiner för hur ersättning för förlorad arbetsinkomst ska beräknas och kontrolleras?
- Hur säkerställs att arvodesreglemente och övriga riktlinjer eller rutiner efterlevs av styrelse och nämnder?
- Genomförs kontroller och uppföljning av utbetalning av arvoden och andra ersättningar för att säkerställa att rätt belopp betalas ut?
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunstyrelsen och nämnder i huvudsak har ändamålsenliga rutiner för hantering av ersättning, arvoden och övriga ersättningar till förtroendevalda. Rutinerna i samband med utbetalningar kan förbättras.
Rekommendationer
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi att:
- kommunstyrelsen och nämnderna upprättar en rutin som säkerställer att förtroendemannaregistret är korrekt.
- kommunstyrelsen säkerställer att Servicecenter Lön och pension (SC lön) upprättar en rutin att stämma av förtroendemannaregistret mot egna register för att säkerställa att rätt personer får arvoden och ersättningar.
- kommunstyrelsen säkerställer att SC Lön upprättar skriftliga rutinbeskrivningar för beredning av arvoden och ersättningar. Där bör ingå en rutin för fyra-ögons princip på fasta data som ligger grund för beredningarna.
- kommunstyrelsen säkerställer att SC Lön upprättar en gemensam beräkningsfil för beräkning av månadsarvoden, som säkerställer att beräkningen görs på samma sätt varje gång och för samtliga politiker. Beräkningsfilen ska godkännas och sparas.
- kommunstyrelsen och nämnderna upprättar en rutin för att säkerställa att arvodesreglementet efterlevs. Bland annat bör utanordningslistorna signeras månatligen.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2022-00943.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.