Granskning av arbetet mot kränkande behandling och diskriminering i skolan
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att granska arbetet mot kränkande behandling och diskriminering i skolan. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2022.
Syfte och granskningsfrågor
Det övergripande syftet med granskningen är att bedöma hur huvudmannen för utbildningen tar det övergripande ansvaret. Så att arbetet i verksamheten bedrivs enligt gällande lagstiftning för att motverka kränkande behandling, trakasserier och diskriminering av elever.
Vi har därför granskat
- hur huvudmannen organiserar sitt arbete och fullföljer sitt uppdrag mot kränkande behandling och diskriminering.
- om huvudmannen har rutiner och riktlinjer för att upptäcka, anmäla, utreda, dokumentera åtgärda samt följa upp kränkande behandling och diskriminering?
- vilket arbete som bedrivs för att personalen ska känna till, uppdateras på och fullgöra de skyldigheter som lagen föreskriver. Med personalen avses i lagen inte bara lärare utan alla anställda inom verksamheten såsom servicepersonal, skolassistenter med flera.
- vilket främjande och förebyggande arbete som sker för att motverka kränkande behandling och diskriminering.
Granskningen omfattar grundskolan.
Bedömning
Av Skolinspektionens skolenkät framkommer att eleverna i Sundsvalls kommun har en något mer negativ bild av arbetet mot kränkande behandling än snittet i enkätomgången. Även den pedagogiska personalen är mer kritiska till att de vuxna på skolan gör tillräckligt om en elev blir illa behandlad än snittet i enkätomgången.
Antalen anmälningar om kränkande behandling ökade år 2021 efter en minskning år 2020. Flera av de intervjuade menar att det är svårt att bedöma varför antalet anmälningar har ökat, det vill säga om antalet kränkningar har ökat eller om skolenheterna har blivit bättre på att anmäla.
Vår sammanfattade bedömning är att det finns brister i barn- och utbildningsnämndens arbete mot kränkande behandling, trakasserier och diskriminering. Det är inte säkerställt att anmälan görs till huvudman i alla de fall då en kränkning befaras ha skett. Det är inte heller säkerställt att all personal inom för- och grundskola har nödvändiga insikter och fullgör sina skyldigheter enligt lag.
Vi konstaterar också att flera grundskolenheter saknar aktuella planer mot kränkande behandling. Vi bedömer vidare att den aggregerade uppföljningen av kränkningar behöver utvecklas med mer fokus på analys och åtgärder att vidtaga.
Rekommendationer
Vi rekommenderar att barn- och utbildningsnämnden att:
- tillse att all personal, det vill säga även icke pedagogisk personal såsom fastighetsskötare, vaktmästare och lokalvårdare, inom grundskolan ”har nödvändiga insikter i de föreskrifter som gäller för skolväsendet” och att de ”fullgör de skyldigheter” som åvilar dem enligt lag (2 kap. 34 § 2 st. och 6 kap. § 5 skollagen). Det kan exempelvis säkerställas genom regelbunden utbildning och diskussioner vid arbetsplatsträffar.
- tillse att all personal inom grundskolan anmäler till rektor och rektor till huvudman i alla de fall där ett barn eller en elev ”anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten” (6 kap. 10 § 1 st. skollagen).
- utveckla kvalitetsarbetet på huvudmannanivå vad gäller aggregerad uppföljning av kränkande behandling, trakasserier och diskriminering (4 kap 5-6 §§ Skollagen och 3 kap. 20 § diskrimineringslagen).
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2022-00769.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.