Granskning av kommunens uppföljning av frånvaro i grundskolan
KPMG har av kommunens revisorer fått i uppdrag att granska barn- och utbildningsnämndens uppföljning av frånvaro i grundskola och vilket främjande, förebyggande och åtgärdande arbete som bedrivs. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2022.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen är att bedöma om barn- och utbildningsnämndens styrning och uppföljning inom området skolfrånvaro är tillfredsställande.
Granskningen har fokuserat på följande frågeställningar:
- Finns det i grundskolan ändamålsenliga riktlinjer/rutiner för arbetet med skolfrånvaro?
- Finns ändamålsenliga digitala system för registrering och uppföljning av frånvaro?
- Bedrivs ett ändamålsenligt främjande, förebyggande och åtgärdande arbete för elever som riskerar att bli eller är ”hemmasittare”?
- Följer nämnden upp elevernas samlade frånvaro och orsakerna till densamma samt att förutsättningar finns för förebyggande, främjande och åtgärdande arbete?
Granskningen avser grundskolan.
Bedömning
Vår sammanfattade bedömning utifrån granskningens syfte är att det finns brister i barn- och utbildningsnämndens styrning och uppföljning inom området skolfrånvaro.
Vi ser en risk för att grundskolans riktlinjer för arbetet med skolfrånvaro inte ger verksamheten det stöd som krävs för att skollagens krav ska uppfyllas. Bland annat saknas den del som berör anmälan till huvudmannen när utredning av elevs upprepade eller längre frånvaro har inletts. Huvudmannen, det vill säga barn- och utbildningsnämnden, får inte heller snarast ta del av anmälan om utredning av en elevs frånvaro i enlighet med 7 kap. 19 a § 3 st. SkolL.
Verksamheten har tillgång till digitala system för frånvarohantering men det finns skäl för nämnden att säkerställa att systemen kan tillämpas på det sätt som förväntas.
Det är vidare inte säkerställt att elever i behov av särskilt stöd får ta del av insatser som bäst skulle gynna deras kunskapsutveckling vilket kan få konsekvenser på närvaron. Även avsaknad av insatser från andra myndigheter såsom region och socialtjänst kan, enligt vår bedömning, påverka närvaron. Åtgärder har eller planeras emellertid att vidtas, det gäller t.ex. tvålärarsystem på enhetsnivå samt utökning av psykosociala insatser och central undervisningsgrupp på huvudmannanivå. Det är däremot svårt att, utifrån nämndens begränsade uppföljning inom området, bedöma om insatserna som vidtas är tillräckliga.
Vidare bedömer vi att det finns brister i nämndens uppföljning av elevernas samlade frånvaro. Frånvaron har inte följts upp sedan höstterminen år 2021 och då frånvaron inte analyserades identifierades inte heller åtgärder att vidta.
Rekommendationer
Utifrån vår bedömning och slutsats rekommenderar vi barn- och utbildningsnämnden att:
- tillse att en elevs frånvaro snarast anmäls till huvudmannen då utredning av elevs frånvaro inletts av rektor. (7 kap. 19 a § 3 st. SkolL)
- systematiskt följa upp och analysera elevers frånvaro samt vid behov vidta riktade och skarpa åtgärder (4 kap. 3, 5–6 §§ SkolL).
- säkerställa att skolenheterna kan tillämpa de digitala systemen så som det förväntas för att underlätta uppföljning av den sammantagna frånvaron.
- regelbundet följa upp och säkerställa att samverkan med socialtjänst och region gällande elever med problematisk skolfrånvaro fungerar ändamålsenligt.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: BUN-2022-00984-3
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.