Stadsvandring
Varför anlade kung Gustaf II Adolf år 1621 en stad vid Åkroken? Och varför fick staden namnet Sundsvall? Hur såg staden ut? Vilka var de första stadsborna och varför flyttades staden redan under drottning Kristinas tid?
Vi besöker platser där skolan, rådhuset och kyrkan en gång stått och berättar om hur livet kunde se ut för barn, kvinnor och män under 1600-talet. En tid som kantades av missväxt, svält, häxprocesser men även nöjen, lust och glädje.
Boka skolprogrammet
Bokning
Vandring
Utomhus. Vi anpassar vandringen efter behov och önskemål.
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Tidsåtgång
60 – 90 minuter.
Max antal
25 elever
Period att boka
2 maj – 31 oktober 2024.
Mötesplats
Kulturmagasinets reception.
Vandringen passar bra kring arbete med stormaktstiden, häxprocesser, historiska personer, levnadsvillkor och det svenska Östersjöriket.
I Sundsvall har många levt och dött men vart blev de begravda under 1600-talet. Var ligger den hemliga kyrkogården och vad förtäljer den om vår historia?
1600-talet var ett århundrade av krig och elände men vilka var det egentligen som krigade och varför? Skatter och utskrivningar drabbade Sveriges befolkning. Av de soldater som begav sig av återkom få. Bland de återkommande var många krigsskadade och hemlösa. Vad hände med familjerna vars fäder eller söner aldrig kom hem?
Årskurs 4–6
Innehållet är från historiekunskapsämnets kursplan.
- Norden och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte.
- Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
- Vad historiska källor kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
- Tidsbegreppet stormaktstiden samt olika syn på dess betydelse.
- Hur historiska personer och händelser framställts på olika sätt genom olika tolkningar under skilda tider.
Årskurs 7–9
Innehållet är från historieämnets och religionskunskapsämnets kursplaner.
- Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
- Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.