Nyfiken på – Tingen berättar om Sundsvalls fyra århundraden

Fotograf: David Schreiner, Sundsvalls museum.
Vid ett sund på en vall bildades staden Sundsvall 1621, en plats dit få människor önskade flytta. Länge liknande staden mest en fiskarby men den stora förvandlingen skulle komma.
Med industrialismen expanderade Sundsvall och utvecklades till en blomstrande sågverksmetropol med stenarkitektur. Den forna fiskarbyns förvandling är makalös och många av de människor som levt kring, verkat i eller passerat genom staden under dess århundraden har lämnat spår efter sig.
I utställningen om Sundsvalls fyra århundraden tar vi reda på vad arkeologiska fynd, föremål, protokoll, brev, platser och byggnader berättar om människors levnadsvillkor och om Sundsvalls historia från 1600-talet och fram.
Vi använder källmaterialet för att lära oss tolka historia utifrån dess samtid. Livet i Sundsvall har varit annorlunda och vi har inte alltid trott, tänkt och tyckt som vi gör idag. Vi har påverkats av exempelvis migration, svält, krig, tro och ideologier. Tillsammans funderar vi över dåtiden, reflekterar kring samtiden och drömmer om framtiden.
Boka skolprogrammet
Bokning
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
60 – 90 minuter.
Period att boka
1 mars 2024 – 13 juni 2025
Mötesplats
Kulturmagasinets reception.
Förskoleklass, grundskola årskurs 1–3 och anpassad grundskola, SFI
Med estetiska lärprocesser, från drama till bildskapande undersöker vi föremålen som berättar om Sundsvalls historia. Om stadens utveckling och om livet för människorna som bott i den.
Vi leker oss genom tiden och möter fru Ingrid från 1600-talet som anklagas för att vara häxa, strider i 1700-talets rysshärjningar, blir sågverksarbetare under 1800-talet och tar del av 1900-talets krigstider. Vi ser hur fiskarbyn Sundsvall växer genom handel och vetenskap och förvandlas från trästad till stenstad.
Vi arbetar med vad källor berättar om hemortens historia. Om migration, levnadsvillkor och moraliska frågor förr, idag och i framtiden.
Fördjupning
Du kan önska särskild fördjupning inom ett århundrade. Valbara teman är:
- liv och överlevnad under 1600-talet
- frihet och upplysning under 1700-talet
- industrialismens spår under 1800-talet
- krig, depression och förändring under 1900-talet.
Grundskola årskurs 4–9, gymnasium och Komvux
Genom museets egna och inlånade föremål lär vi oss om stadens händelserika århundraden. Vi funderar över dåtid, nutid, framtid och kring hur historia kan tolkas och berättas.
Vi följer tidens utveckling:
- Kung Gustav II Adolf grundade Sundsvall 1621 mycket för att kunna kontrollera handeln i mellersta Norrland.
- Sundsvallsborna skulle inte själva handla med utlandet utan dess varor gå genom handelsmännen i Stockholm.
- Det svenska Östersjöväldet blommar ut och existerar ända fram till de ödesdigra rysshärjningarna som når Sundsvall 1721.
- Sundsvall plundras och bränns men återuppstår. Älvarna och skogen ger nytt liv till staden mellan bergen, och Östersjön knyter den samman med världen runtomkring.
- Slavhandelns föremål finns i Sundsvalls affärer, sågverksindustrin skyndar på urbaniseringen och nya idéer, samhällsklasser och ideologier växer fram.
- Sågverksindustrin gynnar Sundsvall fram till 1900-talets efterkrigstider då Sundsvallsborna åter behöver finna en ny väg framåt.
Fördjupning
Du kan önska särskild fördjupning inom ett århundrade. Valbara teman är:
- liv och överlevnad under 1600-talet
- frihet och upplysning under 1700-talet
- industrialismens spår under 1800-talet
- krig, depression och förändring under 1900-talet.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Samhällsorienterade ämnen:
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden. Minnen berättade av människor som lever nu.
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Årskurs 4–6
Historia:
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
- Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
Årskurs 7–9
Historia:
- Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
- Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
- Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män.
Gymnasieskolan
Läroplan (Gy11). Övergripande mål och riktlinjer.
Det är skolans ansvar att varje elev
- har kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet.
- har kunskaper om samhälls- och arbetsliv,
- har kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.