Nyfiken på – Tingen berättar om Sundsvalls fyra århundraden

Fotograf: David Schreiner, Sundsvalls museum.
Lär dig om Sundsvalls historia och prova på hantverk från 1600-, 1700- och 1800-talen.
Sundsvalls historia sträcker sig tillbaka till 1621 då staden grundades som handelsplats. Utställningen Nyfiken på visar föremål från 1600-talet till 2000-talet.
Boka skolprogrammet
1600-tal – Ull
Vid ett sund på en vall bildades staden Sundsvall 1621. Länge liknade staden mest en fiskarby. Vilka bodde här och hur var livet för dem? Glänta på dörren till det förflutna och ta del av berättelsen om den här platsen, vår stads historia.
Efter visningen av utställningen går vi till ateljén och skapar i ull. Ullen var ett av 1600-talets mångsidiga material.
1700-tal – Lera
Vi ser hur fiskarbyn Sundsvall växer genom handel och vetenskap. I utställningen tar vi reda på vad arkeologiska fynd, föremål, brev, platser och byggnader berättar om människors levnadshistoria.
Efter visningen av utställningen går vi till ateljén och skapar i lera.
1800-tal – Schablonmåleri
I Sundsvalls stad möter vi träpatroner, grosshandlare och sågverksarbetare. I den moderna lägenhetsinredningen blir schablontryck ett mode.
Efter visningen av utställningen går vi till ateljén och gör egna schablontryck.
Bokning
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
120 minuter.
Period att boka 2025
Hösttermin: tisdag–torsdag
Mötesplats
Lars Ahlins torg, Kulturmagasinet.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Samhällsorienterade ämnen:
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden. Minnen berättade av människor som lever nu.
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Årskurs 4–6
Historia:
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
- Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
Årskurs 7–9
Historia:
- Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
- Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
- Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män.
Gymnasieskolan
Läroplan (Gy11). Övergripande mål och riktlinjer.
Det är skolans ansvar att varje elev
- har kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet.
- har kunskaper om samhälls- och arbetsliv,
- har kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.