Skitstång, dass och pisskolare – En vandring genom 400 år av smuts
I den här vandringen får vi lära känna människorna från förr i tiden inpå bara skinnet.
Från 1600-talets smuts till 1900-talets nya renlighetsideal med badhus och vattentoaletter. Hur skitiga var folk egentligen och hur luktade det i husen förr i tiden? Var slängdes soporna och var tog kisset och bajset vägen?
Vår syn på hygien har förändrats mycket genom de 400-år som Sundsvall har funnits. Vad som räknas som rent och prydligt, smutsigt och snuskigt styrs av samhällets normer och idéer.
Hur tänker vi idag när det gäller hygien, sopor och smuts?
Boka skolprogrammet
Kom med på denna vandring och lukta på historien!
Bokning
Visning
Utomhus.
Rekommenderad årskurs
Grundskolans årkurs 5-9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och Komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
75 minuter.
Period att boka
September: tisdag – torsdag vecka 38–39.
Oktober: tisdag – torsdag vecka 40–42.
Mötesplats
Torpsgården, Norra Berget.
Grundskolan, årskurs 4 - 6
Innehållet är knytet till bland annat följande kunskapsmål hos eleverna:
- Ökat utbyte och jordbrukets omvandling.
Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor. Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor.
- Hur historia används och historiska begrepp.
Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
Grundskolan, årskurs 7 - 9
Innehållet är knytet till bland annat följande kunskapsmål hos eleverna:
- Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, ca 1700-1900-tal. Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgrupper och människors levnadsvillkor. Samt vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan efter att påverka sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar osv.
- Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, ca 1900-nutid.
Framväxten av det svenska välfärdssamhället. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet. Samt hur historiska källor och berättelser om en familj eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
Gymnasiet
Innehållet är knytet till bland annat följande kunskapsmål hos eleverna:
- Har kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet,
- Kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling
- Har kunskaper om samhälls- och arbetsliv.
- Har kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.