Granskning av styrning och uppföljning kring insatser för barn och unga
KPMG har av Sundvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att granska verksamheten för insatser kring barn och unga.
Fokus ligger på om det finns en ändamålsenlig och tillräcklig styrning utifrån målsättningar för att säkerställa en fungerande samverkan internt i kommun samt med andra aktörer. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2021.
Syfte
Granskningen syftar till att konstatera om kommunen har en ändamålsenlig styrning och uppföljning av insatserna för barn och unga, samt om det finns en fungerande samverkan kring målgruppen mellan socialtjänst, skola och övriga huvudmän.
Bedömning
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunens arbete kring insatserna för barn och unga inte är ändamålsenlig.
Vi ser ytterst allvarligt på de strukturella brister som finns inom myndighetsutövningen inom barn, unga och familj. Vi bedömer att ledningen har brustit i sitt ansvar i att säkerställa att grundläggande förutsättningar finns för en kvalitativ och rättssäker myndighetsutövning. Vi bedömer att såväl styrning som uppföljning har stora brister till följd av en avsaknad av ett tydligt ledningsansvar. Avsaknad av kvalitetsledningssystem och bristande rutiner och uppföljningar kan enligt vår bedömning leda till brister i såväl kvalitet som rättssäkerhet.
Organisation och styrning
Den organisationsförändring som barn, unga och familjeenheten är mitt uppe i upplevs överlag som positiv. Omorganisationen innebär också ett ökat fokus på individerna och en närmare socialtjänst, vilket vi ser positivt på. Detta innebär däremot att medarbetare får nya arbetsuppgifter och ansvarsområden, vilket också ställer ett högre krav på att ha styrande dokument och ett upprättat kvalitetsledningssystem.
Vi har dock noterat att det finns brister i de styrande dokumenten, både vad gäller avsaknad av samt inaktuella dokument. Utöver det finns det upplevda problem att hitta dokument då det inte finns en fungerande dokumenthanteringsplattform.
Vi noterar samtidigt att kvalitetsarbetet inte upplevs prioriterat och att det inte finns ett tydligt ägarskap av kvalitetsutvecklingsarbetet. Vi ser allvarligt på att ledningen inte tillsett att det finns ett fungerande kvalitetsledningssystem i syfte att säkerställa en kvalitativ verksamhet som också tillförsäkrar rättssäkra led i myndighetsutövningen. Vi anser att det är av vikt att ett kvalitetsledningssystem är uppbyggt så att det också fungerar som ett stöd i vardagen, som säkerställer en kvalitetssäkrad och rättssäker myndighetsutövning.
Vi ser oroväckande på att det samtidigt upplevs finnas en bristande styrning och ledning som lett till en stor avsaknad av struktur. Detta då det bland annat finns stora brister i de styrande dokumenten, inneboende kulturer och ett bristande kvalitetsarbete. Detta kan få oerhört stora konsekvenser för den enskilde samtidigt som det inte går att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning från ett lagstiftningsperspektiv.
Samverkan
Vi kan konstatera att samverkan inom socialtjänsten upplevs fungera bättre sedan omorganisationen för drygt ett år sedan. Däremot identifieras ett fortsatt utvecklingsarbete gällande den interna samverkan inom socialtjänsten.
Vi ser positivt på att det upplevs finnas en fungerande och utvecklande samverkan mellan socialtjänst och för- och grundskolan. Den interna samverkan inom skolan fungerar bra. Däremot kan vi konstatera att förskolan inte upplever att de har möjlighet att fullt ut möta barnens behov utifrån elevhälsans utformning. Vi bedömer att barn- och utbildningsnämnden behöver se över behovet i förskolan, för att kunna möta upp och sätta in insatser tidigt för att fånga upp det behov som finns hos barnen.
Vi noterar vidare att elevhälsan uttrycker ett haltande chefsled och att de således inte är representerade på de övergripande och strategiska samverkansytorna. Vi anser att det är av vikt att elevhälsan finns representerade då de är en stor faktor i arbetet kring elevhälsan samt även vid eventuella anpassningar som behöver genomföras kring barn och unga i deras skolgång.
Vi konstaterar däremot att det inte finns en fungerande samverkan mellan socialtjänsten och gymnasiet. Vi ser allvarligt på att samverkan inte upplevs prioriterad mellan socialtjänsten och gymnasiet. Detta då gymnasieleverna utgör en del i barn, unga och familjs ansvarsområde.
Vi kan konstatera att det finns brister i samverkan mellan skola, socialtjänst och regionen. Detta främst då MITTBUS-överenskommelsen inte är levande samtidigt som samverkan i övrigt inte fungerar. Det finns även problematik kring kontaktvägar med BUP och samverkan upplevs personbunden. Detta då det inte finns en tillfredsställande samverkan på en övergripande nivå.
Vi ser allvarligt på den bristande samverkan med regionen då detta innebär att de enskilda individerna far illa samtidigt som man brister i överenskommelsen i att säkra samarbete och samordningen kring barn och unga som har eller riskerar att utveckla en psykisk ohälsa.
Uppföljning
Vi kan konstatera att det inte sker en systematisk uppföljning av processerna i syfte att kunna utvärdera och utveckla arbetet som en del i ett systematiskt förbättringsarbete. Vi konstaterar även att det upplevs finnas brister i avvikelsehantering, vilket vi ser allvarligt på.
Vi ser av vikt att det upprättas ett kvalitetsledningssystem som säkerställer en systematisk uppföljning av processerna och bidrar till ett systematiskt förbättringsarbete.
Rekommendationer
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi att
- individ- och arbetsmarknadsnämnden tar ett tydligt ledningsansvar genom att upprätta och säkerställa det systematiska kvalitetsledningsarbetet.
- individ- och arbetsmarknadsnämnden skyndsamt vidtar åtgärder för att utveckla styrningen för en kvalitativ och rättssäker myndighetsutövning inom barn, unga och familjeenheten.
- individ- och arbetsmarknadsnämnden följer upp utvecklingen av den interna samverkan och vidtar åtgärder vid behov.
- barn- och utbildningsnämnden ser över behovet i förskolan och vidtar åtgärder om nödvändigt.
- barn- och utbildningsnämnden ser över det övergripande och strategiska arbetet kring insatser för barn och unga.
- individ- och arbetsmarknadsnämnden och barn- och utbildningsnämnden omgående ser över och fastställer fungerande samverkansstrukturer.
- individ- och arbetsmarknadsnämnden men även barn- och utbildningsnämnden arbetar aktivt för att säkerställa en fungerande samverkan med regionen.
- individ- och arbetsmarknadsnämnden upprättar en systematisk uppföljning på aggregerad nivå för att säkerställa ett ständigt förbättringsarbete.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2022-00268.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.