Kungsbackavägen frågor och svar
En detaljplan har tagits fram för Kungsbackavägen i Granloholm. I området planeras det för småhustomter. Vi har samlat några frågor och svar om området här på sidan.
Det finns ett stort intresse för villatomter i centrala Sundsvall. Området vid Kungsbackavägen är utpekat i kommunens översiktsplan som plats för bostäder och den detaljplan som tagits fram medger villatomter. Det nya området bygger vidare på befintlig villastruktur i Granloholm. Det ligger nära befintliga kollektivtrafiklösningar och service. Området har goda rekreationsmöjligheter i och med närheten till Hulispåret och Hulistugan. Markområdet består av orörd, så kallad jungfrulig mark, som ägs av Sundsvalls kommun.
Området ligger väster om Kungsbackavägen i sydvästra Granloholm, cirka fyra kilometer från Sundsvalls centrum. Området angränsar till befintligt bostadsområde vid Kungsbackavägen och blir en naturlig utveckling av platsen. Ytan består av skog och gränsar till radhuslägenheter och flerbostadshus samt kraftledning, elljusspår och vattendrag.
Vid försäljning av villatomterna ska intäkterna täcka kostnaderna för utbyggnaden av området.
Stora delar av elljusspåret och rekreationsområdet kommer fortfarande att kunna användas under byggtiden. Det är endast en del av elljusspåret samt rekreationsområdet som stängs under byggtiden och då leds spåret om via andra stigar. När området är färdigt kommer eljusspåret att fungera fullt ut igen men delar av spåret har flyttats något västerut.
Det är cirka 29 villatomter som anläggs i området. Förberedelser som avverkning av skog genomförs i september 2023. Efter att avverkningen är genomförd anläggs lokalgator, gång- och cykelväg samt ledningar. Under 2024 är planen att kommunen ska påbörja försäljningen av tomter. Efter det kan köpare ansöka om bygglov och sedan bygga.
Kungsbackavägen kommer att användas för byggtrafik.
Sprängningsarbeten genomförs vid anläggandet av bland annat ledningar och gator.
En naturvärdesinventering har utförts och utifrån den har området placerats så att känsliga miljöer påverkas minimalt.
Att bygga i närhet till befintlig bebyggelse kan innebära att närboende och personer som rör sig i området påverkas. Det kan till exempel handla om; buller, byggdamm, vibrationer och byggtrafik längs Kungsbackavägen och Göteborgsvägen. I vissa skeden kan Kungsbackavägen behöva stängas på vissa delar och ledas om. Under byggtiden kan möjligheten att parkera längs med Kungsbackavägen vara begränsad.
Eftersom Kungsbackavägen får en ny gång- och cykelväg kommer det inte gå att parkera längs med Kungsbackavägen efter området är byggt. Parkering sker inom den egna fastigheten. Gatan som idag används för parkering ägs av kommunen.
Större delen av befintligt elljusspår kommer att finnas kvar i befintlig sträckning. Dock kommer delar av spåret närmast de nya villatomterna behöva dras om. Den nya sträckningen kommer att uppnå samma längd som befintligt spår och kommer även fortsättningsvis att belysas.
I samband med byggstart för småhustomtsområdet har en dialog förts med kultur- och fritidsförvaltningen om vilken lösning som är den bästa i samband med att byggprojektet pågår. De jordmassor som krävs för ombyggnationen av elljusspåret kommer från själva byggprojektet. Det skulle ha medfört stora kostnader att göra om spåret två gånger. Eftersom spåret trots allt ändå är tillgängligt under byggperioden, även om framkomligheten begränsats, har avvägningen om befintlig lösning gjorts. Vi hoppas dock att ombyggnationen kommer att bli minst lika bra som det förra elljusspåret.
När området har förberetts, lokalgator samt gång och cykelstråk är anlagda blir det aktuellt för kommunen att sälja småhustomter i det aktuella området via lottning. Du kan läsa mer om vad som gäller på vår webbplats om småhustomter Öppnas i nytt fönster.. Mark kan även säljas till en exploatör som i så fall kommer att sälja tomterna.
Om allt följer vår tidplan så kommer tomterna att finnas tillgängliga till försäljning under 2024.
All information om hur lottningsförfarandet med mera går till kan du läsa om på vår webbsida om småhustomter. Öppnas i nytt fönster.
Tomterna kommer att vara i så gott som orört skick som i detta fall utgörs av skog och småvuxen skog. Enstaka träd kan komma att fällas på tomterna på grund av säkerhetsskäl. Markarbeten som kan krävas för att kunna bygga på tomten åtgärdas och bekostas av köparen. Vatten och avlopp kommer att vara framdraget till tomtgräns. Dessutom förbereds för dragning för fiber. Fiberanslutning samt dragning av vatten- och avlopp till byggnaden/byggnader bekostas av köparen.
Området detaljplaneras för småhustomter som kommer att säljas via lottning av kommunen. De som köper småhustomt bygger i området. Om en exploatör köper mark för exempelvis radhus är det exploatören som bygger och som också hanterar försäljning av dessa. Det innebär att det kommer vara flera som bygger i området.
Nej, detaljplanen tillåter endast bostadsbebyggelse.
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster