Digital samhällsguide
Projektägare
Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarkandsförvaltningen
Samverkande parter
Försäkringskassan, Region Västernorrland
Kontakt
Pia Söderlund, 073-275 48 00
Beskrivning
Syftet är att underlätta och effektivisera för nyanlända både under deras etableringstid och efter. Det skall bli lättare att få kontakt med berörda myndigheter samt att öka individens möjlighet till personlig utveckling, att individerna ska få en förståelse för hur samhället fungerar, samt få kunskap om och bli delaktiga i digitala samhällsfunktioner. Varje nyanländ ska utifrån sina egna förutsättningar få professionellt stöd för att så snabbt som möjligt lära sig svenska, komma i arbete och klara sin egen försörjning samt ta del av de rättigheter och skyldigheter som gäller i Sverige. Funktionen “Digital samhällsguide” är en förutsättning för stödjande insatser som verksamheten ansvarar för, vilka är riktade mot målgruppen nyanlända, där integration är huvudmålet. Klientens integritet och rättighet till rätt information är vårt fokus, då de inte ska behöva fråga någon främling om sitt ärende som kan innehålla känslig information i vissa fall. En stor majoritet av de som söker sig till kommunen är personer som har vana av att använda smarta telefoner, datorer och internet. Varför inte använda sig av detta i integrationsarbetet. Digitaliseringen ger i dag helt andra möjligheter än tidigare till en snabb och effektiv integrationsprocess.