Nya strategier för evenemang och samarbeten för ett Sundsvall som växer
Sundsvalls kommun har fattat beslut om två nya strategier; som ska stärka Sundsvall som plats att leva, bo och verka i. Samtidigt styrs de resurser som satsas på evenemang och samarbeten tydligare mot kommunens mål.
– Tillsammans gör vi skillnad och skapar både attraktivitet och tillväxt i vår kommun, säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande.
Sundsvall växer och ska växa mer. För att skapa förutsättningar behöver Sundsvalls kommun långsiktiga samarbeten där vi styr och satsar våra resurser mot våra övergripande mål. Därför har vi tagit fram två nya strategier som bland annat ställer tydligare krav på motprestationer. En för möten och evenemang och en för strategiska samarbeten.
Sundsvalls kommun behöver göra en förflyttning för att ta en position som präglas av stark utveckling och framtidstro. Vi ska nå målet med 5 000 nya jobb fram till 2030. Ett långsiktigt arbete som behöver göras tillsammans med föreningar, näringsliv och andra viktiga intressenter.
– De samarbeten vi går in i och de evenemang vi väljer att stötta ska stärka bilden av Sundsvall och gynna Sundsvallsborna – både de befintliga och de som väljer att flytta hit. Långsiktighet skapar stabilitet och det är jätteviktigt att vi samarbetar med både föreningar och arrangörer när Sundsvall ska växa, säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
”Vi behöver prioritera och göra vissa tuffa val”
Evenemang och strategiska samarbeten ska stärka Sundsvalls kommuns attraktivitet. De ska bidra till att skapa tillväxt, stolthet och nya upplevelser för både besökare och invånare. De behöver samtidigt bidra till våra mål inom social hållbarhet och så att vi växer hållbart med minskad klimatpåverkan. Därför behöver vi evenemang och långsiktiga samarbeten där vi styr och satsar våra resurser mot inriktningsmålen i kommunens mål- och resursplan. Samarbeten med tydliga avtal som kommer att innehålla motprestationer.
– Strategiska möten och evenemang är ett starkt verktyg för att driva utveckling på den tillväxtresa vi har framför oss. Det kommer innebära att vi behöver prioritera och göra vissa tuffa val. De nya strategierna ska hjälpa oss att göra de val som driver Sundsvall framåt, säger Björn Wigge, t.f. näringslivs- och tillväxtchef.
Just nu håller Sundsvalls kommun på att ta fram nya rutiner för ansökningar och motprestationer utifrån strategierna, som kommer att ersätta tidigare riktlinjer för sponsringsavtal. Tills dessa finns på plats kommer det inte gå att ansöka om medfinansiering på Sundsvalls kommuns webbplats.
Senast ändrad: , klockan