Kontaktuppgifter bygglov
Har du frågor om bygglov är du välkommen att höra av dig till oss.
Kontakta oss om du har frågor kring ett planerat byggprojekt, bostadsanpassning eller för frågor om ritningsarkivet.
Vi på bygglovavdelningen hanterar följande ärenden:
- Bygglov, marklov, rivningslov och förhandsbesked
- Anmälan
- Strandskyddsdispens
- Bostadsanpassning
Vi skickar i första hand bygglovshandlingarna via Mina Meddelanden. Har du inte anslutning till en digital brevlåda skickar vi handlingarna till dig via den e-postadress som du angivit. Saknas e-postadress skickar vi handlingarna med ordinarie postgång.
Information om digital brevlåda.
Kontakt Bygglovavdelningen
Bygglovavdelningen är öppen 08.00-17.00 vardagar. Se kontaktuppgifter och telefontider längst ner på sidan.
Använd i första hand vår e-tjänst för att boka tid med bygglovshandläggare:
För frågor som kan besvaras via e-post där du inte vill boka tid kan du i stället använda denna e-tjänst:
Du kan få svar på många av dina frågor om ditt byggprojekt genom att använda bygglovguiden.
Om du söker bygglovsritningar rekommenderar vi att du använder vårt digitala arkiv:
Om du behöver beställa exempelvis nybyggnadskarta eller tomt/fastighetskarta kan du använda vår e-tjänst:
Har du allmänna frågor, behöver hjälp med ritningsarkivet eller har fakturafrågor?
Du är välkommen att ta kontakt med vår administration som kan hjälpa dig. Du når dem enklast genom att maila till bygglovsavdelningen.
Har du ett pågående ärende och vill komma i kontakt med din handläggare eller inspektör?
Du som har ett ärende hos oss får ett automatiskt mail om vem som ansvarar för ditt ärende under förutsättningen att du angett en e-postadress i din ansökan/anmälan. Om vi önskar få in kompletterande handlingar till ärendet hör vi av oss till dig. Du kan självklart även ringa eller skicka ett mail till bygglovavdelningen.
Vill du skicka in kompletteringar i ett pågående ärende hos bygglovavdelningen?
För att komplettera ditt ärende, använd vår e-tjänst:
Komplettering av ärende hos bygglovavdelningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tjänsten kräver inloggning med e-legitimation. Har du inte möjlighet att logga in i e-tjänsten så kan du mejla dina kompletteringar till bygglov@sundsvall.se.
Skicka post till bygglovavdelningen
Om du vill skicka in handlingar via post kan du göra det till:
Stadsbyggnadskontoret
Sundsvalls kommun
851 85 Sundsvall
eller lämna dem i kommunhusets reception, Norrmalmsgatan 4.
Hur fattas våra beslut?
Det är stadsbyggnadsnämnden som är ytters ansvarig vid beslut om de ärenden som vi hanterar (lov, anmälan, förhandsbesked, strandskyddsdispenser och bostadsanpassningsärenden). Nämnden har beslutat att bygglovavdelningen får ta beslut i vissa ärenden på delegation det vill säga utan att alla beslut behöver tas upp vid nämndens sammanträden. Kontakta stadsbyggnadsnamnden@sundsvall.se om du vill ta del av den gällande delegationsordningen för stadsbyggnadsnämnden.
Kontakt
Bygglovavdelningen
Telefon: 060-19 13 11
E-post: bygglov@sundsvall.se
Öppettider: Vardagar 08.00–16.45