Digital brevlåda

Från och med april 2020 kommer Sundsvalls kommun att successivt börja skicka digital post till alla som är anslutna till en digital brevlåda.

Detta för att minska kommunens klimatpåverkan. Till en början kommer vi att skicka digital post för vissa delar av bygglovsprocessen för att efterhand utöka de digitala breven till flera typer av handlingar från kommunen.

Tjänsten som vi använder heter Mina meddelanden och förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Att använda tjänsten är frivilligt. Det enda du behöver är en e- legitimation och en säker digital brevlåda som är knuten till Mina meddelanden. Tjänsten är gratis och du kan läsa din post i datorn, i läsplattan och i mobilen – när som helst och var du än är.

Skaffa digital brevlåda

I nuläget kan du välja mellan dessa 4 digitala brevlådor:

Det spelar ingen roll vilken brevlådeoperatör du väljer för att ta emot digital post från Sundsvalls kommun. Gemensamt för alla dessa är att du behöver ha BankID för att identifiera dig.

Läs mer om BankID och hur du skaffar BankID. 

Hur gör jag för att få digital post?

Det enda du behöver är en e- legitimation och en säker digital brevlåda som är knuten till Mina meddelanden. Under rubriken ”Skaffa digital brevlåda” här ovanför så hittar du vilka digitala brevlådor som du kan välja mellan.

Kommer kommunen att skicka alla handlingar/information digital?

Till en början kommer vi att skicka digital post för vissa delar av bygglovsprocessen för att efterhand utöka de digitala breven till flera typer av handlingar från kommunen.
När det gäller nämnda brev kring bygglovsprocessen så kommer vi i första hand att skicka handlingarna via Mina Meddelanden. Har inte sökanden anslutning till någon digital brevlåda skickar vi aktuella handlingar, till berörd, via redovisad epost-adress. Saknas sådan adress skickar vi handlingarna med ordinarie postgång.

Kommer kommunen att sluta med vanlig post?

Nej, du bestämmer själv hur du vill ha din post även i fortsättning. Digital brevlåda är frivillig och vänder sig till dig som vill ta emot post säkert, digitalt och hållbart istället för på traditionellt sätt.

Varför ska jag välja att ta emot post digital?

  • Digitalpost är säkrare jämfört med traditionell post eftersom du behöver identifiera dig med BankID för att läsa din post. Det är alltså bara du som kan komma åt informationen.
  • Digitalpost är snabbare jämfört med traditionell post, eftersom den inte behöver förflytta sig fysiskt.
  • Digitalpost minskar miljöpåverkan, då vi inte behöver transportera posten med bilar genom våra gator.
  • All din digitala post ligger samlad på ett och samma ställe, så du behöver inte tänka ”Var har jag lagt det där brevet?”
  • sparar pengar med digitala brev, vilket gör att vi kan använda kommunens medel till viktigare områden än att betala portokostnader.

Varför måste jag ha e‑legitimation?

Din myndighetspost ligger säkrare i din digitala brevlåda än i din vanliga brevlåda. Genom att du identifierar dig med e‑legitimation, exempelvis BankID, när du vill läsa din myndighetspost, så vet både du och avsändaren att din post är säker och inte går att läsa av någon obehörig.

Vad är Mina meddelanden?

Mina meddelanden är en tjänst för att kunna ta emot meddelanden digitalt från olika myndigheter. Tjänsten är helt frivillig och gör det möjligt att få meddelanden från myndigheter i en säker digital brevlåda i stället för som pappersbrev.

Vem ansvarar för Mina meddelanden?

Mina meddelanden är en myndighetsgemensam tjänst för säker digital post. Tjänsten förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Skatteverket levererar IT-drift av tjänsten på uppdrag av DIGG

 

 

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.