Digiteam grundskolan
För att driva utvecklingen av skolans digitalisering har förvaltningsledningen i Sundsvalls kommun beslutat att alla kommunala grundskolor skall ha ett DIGI-team som arbetar med detta. Skolan ska drivas i en digital värld, och det innebär att vi även ska lära våra elever alla aspekter av att använda sig av digital teknik och ge dem en adekvat digital kompetens.
Skolans DIGI-team
Skolledaren utser skolans DIGI-team.
- It-inspiratör
- It-resurs
- Skolbiblioteksresurs
Det är varje skolledares ansvar att vid tjänstefördelningen skapa utrymme inom den befintliga arbetstiden för det uppdrag som överenskommits. Uppdraget ska vara definierat i arbetstidsschemat och avstämning göras vid avräkningsperioderna.
Funktionen i korthet:
- Hantera elevkonton.
- Samordnande kontakt mellan användare och Servicecenter IT.
- Felsökning och enklare felavhjälpning av Chromebooks, PC och iPads.
- Enklare felhantering av skrivare (exempelvis byte av toner).
- Stöldhantering
Kompetens
- Grundläggande kompetens kring Chromebooks, PC och iPads.
- Medverkar i central nätverk BoU och deltar på it-resursmöten tre gånger per termin.
Funktionen i korthet:
- Inspirera och uppmuntra användningen av it i undervisningen.
- Utveckla den pedagogiska verksamheten med hjälp av it.
- Omvärldsbevaka inom it-området.
- Leda skolans DIGI-team.
- Arrangera kompetensutvecklingsinsatser av medarbetare kring pedagogisk utveckling med stöd av digitala resurser.
Kompetens
- Diplomerad i Google Workspace.
- Väl orienterad i tillgängliga lärresurser och mediebestånd.
- Medverkar i centralt nätverk BoU och deltar på it-inspiratörsmöten.
Skolbiblioteksresursen är den funktion som ingår i nätverk med Mediotekets centrala stöd för skolbiblioteksutveckling och svarar för kvalitetssäkring av skolenhetens skolbibliotek.
Såväl när det gäller mediebestånd som pedagogisk koppling. När det gäller daglig bemanning av skolbiblioteket så är det inte nödvändigtvis skolbibiblioteksresursen som skall vara den som bemannar. Det kan med fördel vara andra ur DIGI-teamet eller andra pedagogiska resurser. Det skulle göra den pedagogiska kopplingen ännu tydligare.
Det viktiga är att eleverna har tillgång till det sökbara mediebeståndet och får möjlighet och hjälp att koppla läsning, språklig förmåga, medieinformationskompetens och källkritik till sitt lärande.
Kompetens
- Väl orienterad i tillgängliga lärresurser och mediebestånd.
- Väl orienterad i enhetens pedagogiska utvecklingsplan.
- Medverkar i centralt nätverk BoU kring mediebestånd och skolbiblioteksutveckling och deltar på nätverkets möten. (finns tyvärr inte aktivt idag)
Leder och modellar med digitala verktyg. Driver utvecklingen och lyfter goda exempel på där digitala verktyg
Skolverket skriver att skolledare behöver ha kunskap om hur
- digitaliseringen påverkar samhället och skolan
- undervisningen kan utvecklas för att öka måluppfyllelsen
- digital kompetens beskrivs i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner
- digitala verktyg, infrastruktur, och tjänster kan samverka för att skapa en bra digital arbetsmiljö.