Digilyft
Digilyft i Sundsvall - Kompetensutveckling för pedagoger i skolan
Digilyft Sundsvall innehåller delar som stöttar användningen av Google Workspace for Education och en till en lösningar, exempelvis Chromebooks. Fortbildningen utgår från delar av Skolverkets material i Lärportalen kring Digital kompetens, och vissa delar av följande moduler:
- skolan i ett digitaliserat samhälle
- kritisk användning av nätet
- leda och lära i tekniktäta klassrum
- digitalt berättande
- säker användning av nätet
Att notera är att Digilyft Sundsvall, trots namnet inte är att jämföra med till exempel Läslyftet och Matematiklyftet när det gäller arbetsinsats.
Handledare: Skolans it-inspiratör/er
Gruppstorlek: 8-10 personer, det kan positivt med olika ämnesföreträdare i gruppen, arbetslag kan vara bra.
Träffar: Sju träffar á två timmar. Varje träff har en teoretisk del och en praktisk pedagogisk del. Mellan varje träff rekommenderas ungerfär tre veckor för den pedagogiska uppgiften som ingår.
Upplägg träffar: Varje tillfälle är två timmar, där 30 minuter avsätts till hur den förra uppgiften har klarats av.
Därefter diskuteras det inlästa materialet och träffen avslutas med planering av den aktivitet som ska genomföras inför nästa träff. Inför varje träff ska deltagarna ha tagit del av materialet på egen hand. När man ses i gruppen diskuterar man tillsammans utifrån de diskussionsfrågor som finns till varje del.
Inför uppstart
Handledaren skapar en Delad i enhet för varje grupp i Driven. Därefter läggs gruppens medlemmar in i respektive Delade enhet. Kom ihåg att sätta behörigheter för medlemmarna. Tänk efter vilken/vilka som ska vara ansvariga och vilka som ska ha redigeringsbehörighet.
Därefter skapar handledaren en kopia av dokumenten för varje träff och sparar dessa i den Delade enheten. Dokumenten hittas här på sidan under respektive del. I dessa dokumet sker all dokumentation och planering för varje träff.
I den första delen av Digilyft Sundsvall, har vi valt ut “Skolan i ett digitaliserat samhälle” som är det första avsnittet av “Leda och lära i tekniktäta klassrum”.
Länk till webbsidan "Skolan i ett digitaliserat samhälle”: Larportalen.skolverket. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff ett: "Skolan i ett digitaliserat samhälle" av Martin Tallvid
Se gärna filmen: Lärarröster om digitalisering.
Diskutera
I diskussionen utgår ni från de reflektioner och anteckningar som gjorts i moment A på sidan Skolan i ett digitaliserat samhälle. Använd gärna diskussionsfrågorna under moment B som stöd i samtalet.
Dokumentera
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Inför träff två
Praktisk pedagogisk uppgift
Välj något av följande alternativ:
- Låt en elev, flera elever eller klassen gemensamt använda sin Gmail för att kontakta någon person utanför skolan i ett arbete de håller på med.
- Använd Google Meet för ett videomöte med någon utanför skolan. Ni kan till exempel ta in en expert inom ett område eller en person som berättar om något i anslutning till ett pågående arbete.
Del två av Digilyft Sundsvall handlar om kritisk användning av nätet och där har vi valt ut avsnittet “Sökkritik och algoritmers betydelse”.
Länk till webbsidan "Sökkritik och algoritmers betydelse”: Larportalen.skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff två: "Sökkritik och algoritmers synlighet" av O. Sundin, J. Haider
Se gärna filmen: Sökkritik med elever
Tips på sökkritiska frågor av Linda Spolén
Dokumentera
Skriv ner gruppens erfarenheter av den praktiska pedagogiska aktiviteten som gjorts inför denna träff.
Diskutera
I diskussionen utgår ni från de reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av texten i moment A på sidan Sökkritik och algoritmers betydelse. Ett bra underlag är diskussionsfrågorna under moment B på samma sida.
Dokumentera
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Inför träff tre
Praktisk pedagogisk uppgift
Använd gärna underlag och tips under moment B, “Planera och förbered”. Aktiviteten planeras tillsammans i gruppen och skrivs ner i dokumentet.
Visa eleverna Utforska under Verktyg i menyraden och vad det kan användas till.
Efter genomförd aktivitet låter du eleverna i grupp reflektera tillsammans över det ni gjorde i er aktivitet. Lämplig storlek på elevgrupp kan vara fyra elever. Reflektionen görs i ett gemensamt dokument för varje elevgrupp, som även delas med dig som lärare. Låt eleverna testa att använda Utforska-verktyget när de arbetar med uppgiften. Du kommenterar sedan elevernas reflektioner i respektive grupps dokument.
I del tre återvänder vi till “Leda och lära i tekniktäta klassrum” och lägger fokus på området “Med digitala verktyg som stöd i lärandet”.
Länk till webbsidan "Med digitala verktyg som stöd i lärandet”.Larportalen.skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff tre: "Med digitala verktyg som stöd i undervisningen - stöd för planering, minne och struktur" av Ulrika Jonson, Annika Wallin.
Se gärna filmen: Verktyg för struktur
Dokumentera
Skriv ner gruppens erfarenheter av den praktiska pedagogiska aktiviteten som gjorts inför denna träff.
Diskutera
I diskussionen utgår ni från de reflektioner och anteckningar som gjorts i moment A på sidan Med digitala verktyg som stöd i lärandet. Förslag på frågor att använda i diskussionen finns under moment B.
Dokumentera
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Inför träff fyra
Praktisk pedagogisk uppgift
Skapa en uppgift för dina elever i Vklass och koppla denna till Google Classroom. När eleverna har lämnat in sina uppgifter återkopplar du direkt i respektive dokument. Kom ihåg att skapa en kopia för varje elev.
Vi fortsätter i del fyra med modulen “Leda och lära i tekniktäta klassrum”, och nu handlar det om hur digitala verktyg kan användas för att läsa och skriva.
Länk till webbsidan "Digitala verktyg för att läsa och skriva": Larportalen.skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff fyra: "Digitala verktyg för att läsa och skriva" av Ulrika Jonson, Annika Wallin
Se gärna filmerna: Läsa och skriva på flera språk och Verktyg för läs- och skrivstöd
Dokumentera
Skriv ner gruppens erfarenheter av den praktiska pedagogiska aktiviteten som gjorts inför denna träff.
Diskutera
Utgå i diskussionen från de reflektioner och anteckningar som gjorts i moment A på sidan Digitala verktyg för att läsa och skriva. Använd gärna förslagen till diskussionsfrågor under moment B.
Dokumentera
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Inför träff fem
Praktisk pedagogisk uppgift
Visa eleverna hur de får text uppläst via ClaroRead, hur de använder stavningshjälp och även hur de kan få datorn att skriva det man säger via Röstinmatning i Docs. Titta också på Lexin, en ordlista på svenska och översättning mellan svenska och många andra språk. Dessa tjänster hittar du i Bokmärkesfältet i webbläsaren Chrome.
Lägg ut en uppgift i Vklass där du väljer ett av följande alternativ:
- använd något av verktygen ovan
- skapa och lämna in en film eller ljudfil
- använd en digital tankekarta, tips på tankekartor hittar du under Pedagogiska länkar - Digitala verktyg
Den femte delen visar på de möjligheter som idag finns för elever att producera på internet.
Länk till webbsidan "Elever producerar digitalt":Larportalen.skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff fem: "Formellt och informellt lärande på nätet" av Lennart Rolandsson
Se gärna filmerna Elever skapar för webben, en för yngtre åldrar och en för äldre
Dokumentera
Skriv ner gruppens erfarenheter av den praktiska pedagogiska aktiviteten som gjorts inför denna träff i dokumentet för träff fem.
Diskutera
I diskussionen utgår ni från de reflektioner och anteckningar som gjorts i moment A på sidan Elever producerar digitalt. Använd gärna förslagen till diskussionsfrågor under moment B.
Dokumentera
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Inför träff sex
Praktisk pedagogisk uppgift
Välj något av nedanstående alternativ. Använd dig gärna av den checklista som finns under moment B
- Gör en presentation med Google Presentationer som du använder i din undervisning, alternativt låt dina elever redovisa ett grupparbete med en gemensam presentation.
- Låt eleverna göra en webbplats med Google Sites som redovisning av ett arbetsområde.
- Låt eleverna göra en blogg som de använder i arbetet med ett arbetsområde.
I del sex tas frågan om kränkningar på nätet upp. En fråga som berör dagens unga i allra högsta grad och som det är viktigt att arbeta med på ett förebyggande sätt.
Länk till webbsidan "Kränkningar på nätet": Larportalen.skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff sex: "Att främja ett tryggt klimat på nätet” av Elza Dunkels, Umeå universitet.
Lyssna gärna på ljudfilen Kränkningar på nätet, du hittar den längst ner på webbsidan, under moment A.
Dokumentera
Skriv ner gruppens erfarenheter av den praktiska pedagogiska aktiviteten som gjorts inför denna träff.
Diskutera
Utgå i diskussionen från de reflektioner och anteckningar som gjorts i moment A på sidan Kränkningar på nätet. Förslag på frågor att använda i diskussionen finns under moment B.
Dokumentera
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Inför träff sju
Praktisk pedagogisk uppgift
Din aktivitet planeras utifrån det som står under moment B.
Skapa ett Google Formulär för att ta reda på vilka erfarenheter dina elever har av kränkningar på nätet och på vilket sätt de använder nätet för att få stöd. Förslag på enkätfrågor finns på sidan för moment B. Formuläret länkas via ett meddelande till dina elever i Vklass.
Extra uppgift för dig som vill:
- Använd Kahoot eller Mentimeter som redskap i din undervisning. Till exempel som en introduktion till ett avsnitt, ett läxförhör eller på något annat sätt.
- Använd Pear Deck, EdPuzzle eller annat redskap för att varva genomgång och frågor.
Del sju i Digilyft handlar om att knyta ihop säcken - hur kan undervisningen förändras genom användningen av digitala verktyg?
Länk till webbsidan"Digitalt berättande - en sammanfattning":Larportalen.skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Material att läsa inför träff sju: "Digitalt berättande – en sammanfattning och en utblick” ges ett kortare sammandrag av de artiklar ni tagit del av i modulen. Texten avslutas med tankar kring vilka förmågor som behövs i framtiden.
Se gärna filmen Om digitalt berättande
Dokumentera
Skriv ner gruppens erfarenheter av den praktiska pedagogiska aktiviteten som gjorts inför denna träff.
I diskussionen utgår ni från de reflektioner och anteckningar som gjorts i moment A på sidan Digitalt berättande - en sammanfattning. Använd gärna förslagen till diskussionsfrågor under moment B.
Tankar och synpunkter på diskussionsfrågorna dokumenteras på valfritt sätt.
Kontakt
Katarina Nilsson
Processledare
-
Telefon:
-
E-post: