Min stad och trafiken
Trafiken i en stad påverkas av hur man byggt förr och hur man bygger idag. Det påverkar hur människor rör sig, deras hälsa och deras upplevelse av hur det är att bo i staden.
I den här övningen ska eleverna beskriva sin skolväg i ord och/eller bild. Övningen ger eleverna möjlighet till att reflektera över sin egen skolväg samt hur de upplever själva resandet. Är de någon skillnad på vad de känner när de går, cyklar, åker buss eller bil till skolan? Vad upplever de som annorlunda i så fall? Be gärna eleverna reflektera över och beskriva dofter, känslor och tankar.
Stolpar i beksrivningen kan vara:
- Vackra platser
- Farliga platser
- Därför reser jag så här till skolan (promenad, cykel, skolskjuts, buss eller bil)
Med utgångspunkt från beskrivningen diskuterar klassen varför skolvägarna ser ut som de gör. Är de trygga och säkra? Behöver de förändras på något sätt? Om vi vill förändra - hur gör vi då?
Material: kartor över skolområdet, pennor och papper.
Det här arbetet kan med fördel göras som ett projektarbete, enskilt eller i grupp.
Att förstå varför saker är som de är i nutid blir enklare om man vet mer om historien. För att förstå varför trafiken ser ut som den gör på en plats kan man studera platsens historia. Med utgångspunkt i elevernas vardag kan ni då studera skolans trafikhistoria.
Några centrala frågor att utgå från:
- Varför ligger skolan där den ligger?
- Är skolan gammal eller ganska ny? Vad tror eleverna att det har för betydelse för trafiken?
- Är det en skola som byggdes i anslutning till en järnväg för att många elever hade möjlighet att ta tåg till skolan? Byggdes skolan i samband med att ett helt nytt bostadsområde byggdes?
- Hur har trafiken förändrats? Vad tror eleverna att det beror på?
Se om ni kan hitta någon bild eller karta från hur skolan såg ut när den var nybyggd. Kanske har skolan förändrats mycket över tid, diskutera bilden och hur det ser ut idag.
Låt gärna eleverna rita en bild av hur de tror att trafiken kring skolan ser ut i framtiden. Hur tar sig eleverna till skolan om 30 år? 100 år?
Utifrån tidigare lektioner och diskussioner kring hållbarhet - låt nu eleverna själva visa hur de vill att deras hållbara stad ska se ut.
Be dem teckan hur deras framtisstad ser ut. Om ni kan, använd gärna återvunnet material, eller material från naturen för att klippa och klistra som ett kollage.
När eleverna arbetat klart med sina framtidsvisioner - anordna en utställning där de får visa sina alster.
Denna kan göras i samband med en temadag, till exempel Miljöhjältesdagen.
I ämnena svenska, engelksa och moderna språk kan eleverna också skriva en text som beskriver deras framtidsstad och tankarna bakom.
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster