Färdtjänst och riksfärdtjänst
Färdtjänst är en transportform för dem som har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Riksfärdtjänst är en resa över kommungränser.
Informationen gäller resor med färdtjänst och riksfärdtjänst, ej sjukresor.
Region Västernorrland ansvarar för sjukresor, läs mer om sjukresor i Västernorrland (1177.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
OBS! Att medvetet boka färdtjänst vid sjukresa ses som missbruk, vilket kan leda till indragen färdtjänst.
Om du ska beställa färdtjänst ber vi dig att följa:
Sjukdomsinformation om Covid-19 (folkhalsomyndigheten.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Färdtjänsten är en transportform för dem som har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Du ansöker om färdtjänst i den kommun du är folkbokförd.
Vem kan få färdtjänst?
- du som har ett funktionshinder - fysiskt, psykiskt eller medicinskt - med en varaktighet som kvarstår i minst tre månader
- du som har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel.
Hur ansöker jag om färdtjänst?
OBS! På grund av semestrar har vi längre handläggningstider under juli och augusti
Du ska själv fylla i ansökan om färdtjänst. Om du inte själv kan fylla i blanketten så hjälper en trafikutredare dig per telefon. Handläggningstiden är ungefär 3-5 veckor, så ansök i god tid.
Ansökan om färdtjänst Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster..
Medicinskt utlåtande för ansökan om färdtjänst
Med färdtjänstansökan bör du bifoga ett medicinskt utlåtande. Utlåtandet kan skrivas av läkare, sjuksköterska, sjukgymnast eller motsvarande.
Medicinskt utlåtande för färdtjänst Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster..
Vart skickar jag min ansökan?
Sundsvalls kommun,
Gatuavdelningen, Färdtjänst
851 85 Sundsvall
Att använda färdtjänst
Färdtjänst i Sundsvall är lokala resor inom Sundsvall och Timrå kommungränser. Du ansöker om färdtjänst i den kommun du är folkbokförd.
Klicka på länken nedan för att öppna vår broschyr om vad som gäller för färdtjänst:
Broschyr om hur du använder färdtjänst i Sundsvalls kommun Pdf, 171 kB, öppnas i nytt fönster.
För att ta del av broschyren på engelska, mejla till Kontakt Sundsvall: kontakt@sundsvall.se.
Så här beställer du
Du kan beställa din färdtjänstresa på telefon 060 - 786 86 86.
Du som har Bank-ID kan beställa färdtjänst digitalt:
Välkommen till Färdtjänst Sundsvalls kommun (book.taxibokning.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Du får använda din färdtjänst inom Sundsvall och Timrå kommun.
Restider
Du kan resa med färdtjänst under samma tider som buss i stadstrafiken. Undantag julafton, nyårsafton och midsommarafton
Måndag - torsdag klockan 05.00 - 23.00
Fredag klockan 05.00 - 02.15
Lördag klockan 06.00 - 02.15
Söndag och helgdag klockan 06.00 - 23.15
Julafton klockan 06.00 - 23.15
Nyårsafton och midsommarafton klockan 06.00 - 02.15
Med reservation för ändringar i gällande tidtabell.
När du ringer och beställer färdtjänst vill vi att du:
- bokar färdtjänstresa, med bil, senast en timme före avresa. Du som reser med specialfordon ska boka resan senast två timmar före planerad avresa
- talar om ifall du har en tid att passa
- beställer returresan på en gång, om det går.
Tala alltid om:
- ditt personnummer/namn
- vilken tid och var du vill bli hämtad
- om du har rullstol eller rollator
- ifall du har någon med dig (medresenär eller ledsagare).
Avboka resan
En redan bokad resa ska avbokas senast 30 minuter innan planerad avresa.
Synpunkter och klagomål
Det är viktigt att du registrerar synpunkt/klagomål gällande färdtjänst i e-tjänsten nedan. Särskilt viktigt att du registrerar avvikande händelser vid genomförd resa. Du registrerar också om och hur du vill bli kontaktad vid en uppföljning. E-tjänsten är viktig för att säkerställa, att du som har färdtjänst får den service och det bemötande som du har rätt till.
Vad kostar färdtjänst-resan?
Avgift för färdtjänstresan grundar sig på bussbiljett motsvarande Din Turs avståndstaxa. Samma egenavgift oavsett resa med bil eller specialfordon. Man mäter avtåndet från den plats man åker från till den adress du reser till.
Vuxen: motsvarar 1,5 vuxen bussbiljett
Barn 0–19 år: motsvarar halv vuxen färdtjänstavgift
Ungdom 20–25 år: 75 procent av vuxen färdtjänstavgift
Länk till Din Turs webbplats och aktuell prislista Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För övriga egenavgifter (såsom arbets- och utbildningsresa, medresenär, etcetera) hänvisar vi till vår broschyr: Färdtjänst - Särskild persontransport Pdf, 171 kB, öppnas i nytt fönster..
Om det finns eventuella begränsningar av antalet resor så framgår det i ditt färdtjänstbeslut.
Du betalar din egenavgift direkt när du kliver in i fordonet.
Extra hjälp
Om du som resenär vill ha extra hjälp, exempelvis hjälp att bära matkassar eller med stöd i trappan vid besök, kan du köpa tjänsten till en kostnad av 40 kronor av entreprenören.
Ledsagare
Om du inte klarar resan i bilen på egen hand på grund av din funktionsnedsättning kan du ansöka om att ta med en ledsagare under färdtjänstresan utan kostnad. Ansök via blanketten:Ansökan om ledsagare under färdtjänstresa Pdf, 648 kB, öppnas i nytt fönster..
Medresenär
Alla som är beviljade färdtjänst har rätt att ta med en medresenär. Medresenären betalar samma kostnad som dig som har färdtjänst.
Bussresor
Du som har färdtjänst får, utan kostnad, ta med en ledsagare/följeslagare på alla busslinjer inom länet via Din Tur.
De som vill ha ett kort för att kunna ta med en följeslagare kostnadsfritt på bussen beställer kortet av oss på Sundsvalls kommun via mailadressen fardtjansten@sundsvall.se.
Skiv i mejlet att du vill beställa ett kort för följeslagare på bussen och ange följande information:
- namn
- personnumrets 6 första siffror
- telefonnummer.
Vad gäller:
Färdtjänstberättigad får, enligt beslut av den regionala kollektivtrafikmyndigheten, Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län (Din Tur), utan kostnad ta med en följeslagare på alla Din Turs busslinjer inom Västernorrland.
För mer information eller om du vill beställa kortet via telefon
Ring 060-191414 telefontid måndag – torsdag 9.30-11.00
För information om busslinjer och frågor om kollektivtrafiken hittar du information här: https://www.dintur.se/ Länk till annan webbplats.
RIAK (Resa I Annan Kommun)
Om du tillfälligt ska besöka en annan kommun i Sverige kan du som har ett färdtjänstbeslut även ansöka om så kallade RIAK (Resa i annan kommun).
Kontakta en utredare för färdtjänst på Sundsvalls kommun i god tid innan planerad resa.
Kontakt Sundsvall:
telefon: 060-19 10 00.
Du behöver lämna uppgift om:
- Inom vilken kommun du vill resa
- För vilken tidsperiod du behöver resorna
- Antalet resor du planerar göra under vistelsen
Beställning av resa:
När du fått beviljat RIAK bokar du själv resorna hos Cabonline Norr
Till vissa orter måste du ha särskilda biljetter, därför är det viktigt att vara ute i god tid så att biljetterna hinner skickas till dig.
Cabonline Norr: Telefon: 090-12 23 33, hela dygnet
Egenavgift:
För varje enkel resa betalar du 35 procent av den totala reskostnaden.
(Kommunen betalar återstående 65 procent av kostnaden).
Riksfärdtjänst är en resa över kommungränser. Det är funktionshindret som avgör vilket färdmedel som beviljas. De flesta resor beviljas med buss eller tåg.
Vem kan få riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänst kan beviljas dig:
- Som på grund av funktionshinder inte kan resa till normala kostnader med allmänna kommunikationer eller inte kan resa utan ledsagare.
- Funktionshindret ska kvarstå minst ett år.
- Syftet med resan är också avgörande för beslut om riksfärdtjänst.
Hur ansöker du om riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänst ansöker du om i den kommun där du är folkbokförd.
För att vi ska hinna utreda ditt ärende bör komplett ansökan, att hela blanketten är ifylld, ha kommit in till oss senast fyra veckor innan avresedatum. Inför sommaren och storhelger bör ansökan komma till oss ännu tidigare. Ibland behöver ansökan kompletteras med ett medicinskt utlåtande.
Ansökan om riksfärdtjänst Pdf, 664 kB, öppnas i nytt fönster..
Medicinskt utlåtande för ansökan om riksfärdtjänst
Med riksfärdtjänstansökan bör du bifoga ett medicinskt utlåtande. Utlåtandet kan skrivas av läkare, sjuksköterska, sjukgymnast eller motsvarande.
Medicinskt utlåtande för riksfärdtjänst Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster..
Vart skickar jag min ansökan?
Sundsvalls kommun,
Gatuavdelningen, Riksfärdtjänst
851 85 Sundsvall
Broschyr om riksfärdtjänst
Broschyr om riksfärdtjänst Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster..
Så här beställer du riksfärdtjänst
Du får själv boka din riksfärdtjänst enligt det beslut du har fått.
Resor med tåg, flyg, buss, båt ska bokas 14 dagar innan planerad resa. För att säkerställa att det finns plats på önskad resa är det bra att vara ute i god tid, särskilt inför högtider.
Resa med taxibil eller specialfordon ska bokas fem dagar innan planerad avresa.
Beställ resa via e-tjänst: www.cabonlineregionnorr.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För hjälp med bokning eller annan information kontakta
Cabonline Norr Helgfri vardag 08:00 – 17:00.
Telefon: 090-12 23 33.
Övrig tid på dygnet,
Vid avbokning / ombokning eller andra akuta ärenden ring: 090-205 78 98.
Vid förhinder ska bokad resa alltid avbokas i god tid, för resa med tåg/flyg/båt/buss kan läkarintyg behöva lämnas in.
Egenavgift för riksfärdtjänst gäller i enlighet med riksdagens förordning (1993:1148) om egenavgifter vid resor med riksfärdtjänst.
Eventuell anslutningsresa till/från tåg,flyg,buss ingår inte i riksfärdtjänstresan. Du som har beslut om färdtjänst kan boka färdtjänstresa inom Sundsvall och Timrå kommun.
RIAK (Resa I Annan Kommun)
Har du behov av resor inom den kommun du ska besöka, kan du ansöka om så kallad RIAK. Information om RIAK hittar du under rubriken RIAK (Resa I Annan Kommun) - Ansökan och information.
RIAK (Resa I Annan Kommun)
Om du tillfälligt ska besöka en annan kommun i Sverige kan du som har ett färdtjänstbeslut även ansöka om så kallade RIAK (Resa i annan kommun).
Kontakta en utredare för färdtjänst på Sundsvalls kommun i god tid innan planerad resa.
Kontakt Sundsvall:
telefon: 060-19 10 00.
Du behöver lämna uppgift om:
- inom vilken kommun du vill resa
- för vilken tidsperiod du behöver resorna
- antalet resor du planerar göra under vistelsen.
Beställning av resa:
När du fått beviljat RIAK bokar du själv resorna hos Cabonline Norr
Till vissa orter måste du ha särskilda biljetter, därför är det viktigt att vara ute i god tid så att biljetterna hinner skickas till dig.
Cabonline Norr: Telefon: 090-12 23 33, hela dygnet
Egenavgift:
För varje enkel resa betalar du 35 procent av den totala reskostnaden.
(Kommunen betalar återstående 65 procent av kostnaden).
Arbetsresor kan efter prövning beviljas till/från betalt arbete, där ett anställningsförhållande gäller, eller för färdtjänstberättigad egenföretagare, samt för resor till viss utbildning som
kan leda till framtida anställning. Gymnasiestudier, yrkesutbildning och utbildning inom högskola och universitet ingår i sådana utbildningar.
Arbets- och utbildningsresor gäller till och från bostad (folkbokföringsadressen) och arbetsplatsen/plats för utbildning, tur och retur.
Arbets- och utbildningresor
Resorna beställer du på telefonnummer; 060-786 86 86.
Kostnaden för arbets- och utbildningsresor faktureras i efterhand. Månadskostnaden maximeras till pris för ett 30 dagars periodkort inom kollektivtrafiken, för motsvarande sträcka och ålder.
Gymnasieresor
Du kan ansöka om kontant reseersättning via e-tjänst:
Ansökan om kontant resetillägg - gymnasieskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Samtliga personuppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen GDPR
På avdelningen utreder vi ärenden inom lag om färdtjänst, lag om riksfärdtjänst samt enligt Trafikförordningen. Kommunen är enligt lag skyldig att utreda en ansökan eller anmälan gällande färdtjänst, riksfärdtjänst och parkeringstillstånd.
De uppgifter vi får in kan antingen vara de uppgifter som du själv har lämnat i din ansökan och eventuella intyg. Det kan också vara personuppgifter som inkommit eller inhämtas på annat sätt. Din ansökan registreras och behandlas i ett dokumentationsprogram som är kopplat till folkbokföringsregistret, KIR.
Dina uppgifter sparas enligt arkivlagen
Vissa av dina personuppgifter lämnas ut till utförare av tjänsten så som resebyrå, kollektivtrafikmyndighet, taxibolag samt tillverkare av kort för parkeringstillstånd. Det är endast nödvändiga uppgifter som behövs för utförandet som lämnas ut, så som namn, personnummer, adress och telefonnummer. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Personuppgiftsansvarig är den nämnd som ansvarar för den aktuella myndighetsutövningen. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. Detta gör du genom att höra av dog till Kontakt Sundsvall på telefonnummer: 060-19 10 00.
Du når även kommunens egna dataskyddsombud genom att höra av dig till Kontakt Sundsvall.
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att framföra klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Sundsvalls kommun
Gatuavdelningen, Färdtjänst
Kontakt Sundsvall:
Telefon: 060-19 10 00.
Synpunkter och klagomål
Det är viktigt att du registrerar synpunkt/klagomål gällande färdtjänst i e-tjänsten nedan. Särskilt viktigt att du registrerar avvikande händelser vid genomförd resa. Du registrerar också om och hur du vill bli kontaktad vid en uppföljning. E-tjänsten är viktig för att säkerställa, att du som har färdtjänst får den service och det bemötande som du har rätt till.
E-tjänst synpunkter och klagomål färdtjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Kontakt
Kontakt Sundsvall
Telefon: 060-19 10 00
E-post: kontakt@sundsvall.se
Öppettider: Måndag-fredag 08.00-17.00
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster