Hållbar utveckling - vad är det?
Med hållbar utveckling menas en utveckling som tar hänsyn till miljön och planetens gränser, och samtidigt skapar bättre ekonomiska och sociala förutsättningar för alla människor. Man brukar prata om de tre pelarna i hållbar utveckling, den ekologiska, den ekonomiska och den sociala. Alla tre pelare behöver tas hänsyn till för att vi ska åstadkomma en utveckling som är hållbar för både människor, djur och natur.
När man arbetar med temat hållbar utveckling är projektarbeten ett bra sätt att engagera eleverna och få dem att relatera komplexa problem till sin egen verklighet. Genom projektarbeten kan man också få en tydligare koppling mellan lokala och globala frågor. Utgå från något av lektionsförslagen i lärarhandledningen eller låt eleverna välja ett eget ämne relaterat till miljö, hållbar utveckling och trafik att arbeta med i projektform. Nedan följer lite tips att tänka på innan och under ett projektarbete.
1. Planering
Välj gärna teman och ämnen utifrån elevernas vardag och lokala frågor eller platser. Fråga skolans rektor, en tjänsteperson eller lokal politiker om det finns något problem de behöver hjälp med som handlar om hållbarhet och trafik.
2. Projektarbetet
Välj ett eller flera problem att därefter presentera för klassen. Låt sedan eleverna arbeta i grupper för att ta sig an problemet och hitta hållbara lösningar.
Börja med att undersöka problemet. Här kan ni använda en tankekarta. Fundera över hur det problem ni undersöker påverkar människor, naturen ocn ekonomin.
Nu ska eleverna i grupp arbeta med att hitta en lösning på det problem som de har.
Be eleverna att fundera på om och hur lösningen:
- påverkar människor som bor i området
- påverkar människor på andra platser
- påverkar nature och djurlivet
- påverkar ekonomin. Ger lösningen nya jobb, kostar den mycket, är det en ny uppfinning eller tjänst som man kan sälja?
3. Presentation
Nu är det dags för eleverna att presentera vad de har kommit fram till. Uppmuntra gärna eleverna till att vara kreativa i sin redovisning av projektet. Presentationen kan också hållas under Temadag 2: Miljöhjältedagen (läs mer under Temadagar).
Dela in eleverna i olika debattlag. Tilldela slumpmässigt den sidan av debatten som respektive lag ska argumentera för.
Utgå från ett ämne som debatteras i den lokala tidningen eller hitta på ett själv utifrån ert arbete med trafiken.
Inför debatten kommer en viss förberedelsetid att behövas för eleverna. De ska då ta reda på så mycket fakta som möjligt om sitt ämne, de bästa argumenten för deras eget förslag och motståndarnas vanligaste argument emot.
Två förslag på ämnen:
- kommunen vill bygga en ny cykelväg till skolan och göra bilvägen smalare. För eller emot?
- Lagom om cykelhjälm borde gälla för alla, även vuxna. För eller emot?
Låt sedan eleverna debattera inför publik. Efteråt kan ni diskutera med eleverna kring fråogrna.
- Vad tyckte debattörerna var lätt?
- Vad var svårt?
- Höll publiken med en sida mer än den andra?
- Vilka argument var bra från båda sidor och vilka var mindre bra?
- Höll sig debattörerna till fakta?
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster