Starta och driva livsmedelsföretag
Du behöver känna till det här om ditt företag eller verksamhet ska hantera livsmedel:
Alla livsmedelsföretag kontrolleras regelbundet. Hur mycket kontroll ett företag får beror på hur allvarligt det skulle vara om verksamhetens livsmedelshantering inte fungerade som den ska.
2024 införs ett nytt sätt att beräkna mängden kontroll. En ny nationell riskklassning styr hur många tillsynsbesök verksamheten ska få under fem år med början 2024.
Den nya riskklassningen baseras på vilka olika typer av livsmedelshantering varje enskilt företag har och ger därmed underlag för en enhetlig och rättvis mängd kontroll.
Nu hämtar vi in uppgifter om din verksamhet
Under 2023 hämtar miljökontoret in uppgifter om din verksamhet för att kunna riskklassa den enligt det nya systemet. Efter vi har fått in kompletta uppgifter skickar vi ut ett beslut, som börjar gälla 2024.
Under 2023 arbetar vi efter det nuvarande riskklassningssystemet, vilket innebär att du har samma antal tillsynstimmar som vid ditt senaste klassningsbeslut.
Vill du veta mer?
Läs mer om den nya riskklassningsmodellen på Livsmedelsverkets webb. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där finns också bra information om livsmedelshantering, lagar och regler och vad du kan tänka på vid olika typer av hantering.
Miljökontoret tar ut olika avgifter, läs mer här: Avgifter och taxor - miljökontoret.
Från och med 2023 debiteras livsmedelskontrollen i efterhand
Den 1 januari 2023 ändrades rutinerna för hur vi fakturerar livsmedelskontrollen. I stället för att betala en fast årlig avgift i förskott för kontrollen, får du din faktura efter varje kontrollbesök.
Förändringen görs för att skapa en tydligare koppling mellan det utförda arbetet och fakturan, vilket är något som livsmedelsbranschen länge har efterfrågat.
Du får fakturan efter vårt besök. Störst skillnad blir det för företag som inte får besök varje år. Med de nya rutinerna betalar de hela kontrollavgiften i samband med att kontrollen faktiskt görs, i stället för att betala en mindre summa varje år, även de år när inga kontroller görs.
När vi planerar våra kontroller utgår vi från verksamhets storlek och den riskklassning för verksamheten som du tidigare fått beslut om. Du betalar för den tid vi totalt lägger ned på kontrollen. Det är alltså inte bara själva besöket som kostar utan även tiden för förberedelser och efterarbete som att skriva kontrollrapporter och eventuella beslut om åtgärd. Om vi hittar avvikelser behöver de följas upp. Du debiteras då extra för den uppföljande kontrollen.
Sanktionsavgifter om du inte registrerat din verksamhet eller anmält byte av ägare
Livsmedelsföretag är skyldiga att registrera sin verksamhet hos kommunen. Livsmedelsföretag som inte har registrerat sig måste betala en sanktionsavgift på allt från 2 500 till 75 000 kronor, beroende på årsomsättning. För att undvika avgiften är det viktigt att ni registrerar er hos oss på miljökontoret innan ni startar eller om verksamheten byter ägare.
De flesta livsmedelsverksamheter ska registreras. Det gör du med denna e-tjänst.
När du ska starta en verksamhet där du hanterar livsmedel måste du anmäla den till miljökontoret. Det gäller all verksamhet, från den minsta till den största. Det gäller också om du ger bort mat. Tar du över en pizzeria, restaurang eller annan verksamhet ska du också registrera den.
Om du ska starta ett slakteri, mejeri, äggpackeri eller fiskanläggning måste du ansöka om att få verksamheten godkänd. Kontakta Livsmedelsverket för mer information.
Mycket små och enkla verksamheter behöver inte registreras: till exempel att baka kakor till en julmarknad eller värma färdigstekta hamburgare till ett idrottsevenemang.
Har du gjort det som behövs innan du startar din livsmedelsverksamhet?
Har ditt företag:
1. En lokal anpassad för din verksamhet?
2. Alla tillstånd som behövs? Är grannarna införstådda med verksamheten? Behöver du bygglov? Hur är det med brandrisken? Ett tips är att prata med Stadsbyggnadskontoret för mer info.
3. En ansvarig person med kunskaper i livsmedelshygien?
4. En faroanalys så att du vet vilka faror som du ska förebygga?
Skicka då in din anmälan för registrering till miljökontoret. När du får svar från miljökontoret får du starta din verksamhet.
Som livsmedelsföretagare har du flera skyldigheter:
- Du måste servera säker mat
- Du måste betala en kontrollavgift till kommunen
- Du måste också ge miljökontoret den information de vill ha när de kontrollerar att din verksamhet.
Dina rättigheter som livsmedelsföretagare:
- att bli bemött av inspektören med respekt och kunnighet
- att kommunen inte ställer andra krav på din verksamhet än de som finns i livsmedelslagstiftningen
- att överklaga ett beslut som kommunen fattat.
Kostnader
Här kan du se vad det kostar att registrera din verksamhet och vad det kostar när miljökontoret gör tillsynsbesök hos din verksamhet:
Krav
Om verksamheten inte uppfyller lagens krav på säker mat kan inspektören kräva att:
- lokalen byggs om
- delar av eller hela verksamheten behöver stängas.
Undvik onödiga kostnader genom att ha en bra planering och kontroll på din verksamhet.
Lagar och förordningar
Det finns lagar och förordningar hur man får handskas med livsmedel. Läs om det på:
Bygglov eller andra tillstånd
Till exempel för att hantera gasol eller för att ventilationen ska vara bra nog.
Du kan behöva en fettavskiljare
Vill du sälja eller servera?
Kontakt
Miljökontoret
-
Telefon:
-
E-post:
-
Adress:
Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Näringsliv och arbete
- Anmälan om försäljning och servering av folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anspråk på företrädesrätt till återanställning vid Sundsvalls kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök till räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning arbetsgivarintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning tjänstgöringsintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ett Sundsvall för alla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan för sommarvikariat inom socialtjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Rapportera brister i tillgänglighet på sundsvallenergi.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Registrering av livsmedelsanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Servering av alkoholdrycker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sponsringsavtal för evenemang och elitidrott - ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tillstånd för försäljning av tobaksvaror - ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tipsa om brister i handeln med tobak, e-cigg och folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ändring eller avslut av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster