Medborgarapp
Vi vill med satsningen på en medborgarapp möjliggöra en enklare vardag för Sundsvalls kommuns invånare.
På denna sida kan du följa hur projektet arbetar med den första versionen av Medborgarappen som ska lanseras 2020.
Under 2018 genomfördes en förstudie. I förstudien gjorde man bland annat en bred enkätundersökning bland medborgare i Sundsvall. Syftet var att ta reda på vilka behov medborgarna har och hur stort intresset skulle vara för en Medborgarapp. Det genomfördes en form av workshop kallad medborgarlabb där medborgare blev involverade i processen att kartlägga och bättre förstå behov, drivkrafter och beteenden. Tillsammans med enkätundersökning, medborgarlabb och en kartläggning av vanliga frågor som kommer till kommunens växel samt kommunala bolag skapar förstudien förutästtningar för en genomförandeprojekt av en medborgarapp.
Projektet
Det övergripande syftet för projektet är att förenkla vardagen i Sundsvall med relevanta och användbara digitala tjänster. Medborgare ska involveras i utveckling och i test genom hela projektet. Inte bara under den inledande utvecklingsfasen utan även testning av nya förmågor som utvecklas löpande till medborgarappen. Ambitionen är att uppnå ett samskapande arbetssätt att utveckla digitala tjänster tillsammans.
Sammanfattningsvis från förstudien har arbetsgruppen tidigt tagit fram dessa rubriker som man arbetar runt i försöken att identifiera förmågor till medborgarappen.
Jag vill kunna fatta informerade beslut.
Jag vill kunna förbereda och effektivisera min vardag.
- Strömavbrott, vad beror det på egentligen? Hur länge vara det?
- Vart är bussen?
- Vilka tunnor töms idag?
- Är det plogat? Kan jag cykla till jobbet idag?
- Vilken lärare kommer mitt barn ha i skolan idag?
- Är skidspåren preparerade idag?
Jag vill bidra till ett bättre och säkrare samhälle. När jag gör det, vill
jag få snabb och korrekt återkoppling
- Utebliven snöröjning i min närmiljö
- Vägskada som stör
- Otrygg plats, gatlyktor som ej fungerar
- Det är svårt att veta vart jag ska anmäla mitt ärende, när jag väl hittar är det
krångligt att slutföra en anmälan. Jag uppfattar kommunen som långsam
eftersom jag inte vet att de arbetar med ärendet
Jag vill kunna nyttja närmiljöns erbjudande för att få en lustfylld vardag
Norra bergets erbjudanden, ex när släpper de ut hönsen?Norra bergets erbjudanden, ex när släpper de ut hönsen?Norra bergets erbjudanden, ex när släpper de ut hönsen?
SkidanläggningarSkidanläggningarSkidanläggningar
Kultur och nöje där jag befinner migKultur och nöje där jag befinner migKultur och nöje där jag befinner mig
När jag är i en fritidsanläggning händer det att jag missar viktiga tidpunkter
för att jag inte har koll på vad som sker och händer där och då, det kan
handla om:
Jag vill följa vart i processen mitt inlämnade ärende är.
Jag vill känna mig trygg och har kontroll över min situation.
- När kommer mina pengar som jag har ansökt om?
- När och vad får jag för beslut i mitt ärende?
Utifrån dessa rubriker har arbetet att hitta tjänster till appen pågått. Det har gjorts genom samtal med olika verksamheter och bolag inom Kommunkoncernen. Även en enkät på invånare inom Sundsvalls kommun har körts digitalt.
Tjänsterna som vi nu arbetar med är:
- Felanmäl enkelt till Sundsvalls kommun
- Störningsinfo för din dagliga resväg
- Notis om när du ska ställa ut soptunnan
- Notiser om planerade och plötsliga avbrott i din bostad exempelvis vatten och el
- Vattentemperaturer live på olika badställen
- Notiser på händelser där du är, exempelvis när djuren matas på friluftsmuseum Norra Berget.
Start av utveckling
Under februari månad startar utvecklingen av Medborgarappen. Upphandlad leverantör av utveckling är Cybercom Group som kommer att arbeta nära med Sundsvalls kommun. Under utvecklingen kommer tester att ske löpande mot kommunmedborgare. För att involvera i skapandet av appen så mycket som möjligt.
Skisser på Medborgarappen
Här presenteras löpande skisser på medborgarappen i takt med att de utvecklas under projektets gång. För tillfället genomförs användartester på dessa skisser.
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Kommun och politik
- Anmälan om misstänkt bidragsbrottLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök om kulturstipendiumLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen (GDPR)Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om skadestånd efter skadaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Debiteringsunderlag Bevakning efter avslutad räddningsinsatsLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kopia av allmän handling från kommunarkivetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Lämna synpunktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nominera till stipendium eller utmärkelseLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Passerkort till förhyrda kommunala lokalerLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Personuppgifter förtroendevaldaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samtycke för bild i kommunal verksamhet och sociala medierLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ställ fråga till kommunfullmäktigeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sundsvalls kommuns officiella anslagstavlaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- SundsvallsförslagetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tyck till om webbplatsenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster