Idéslussen
Projekt Idésluss Sundsvallsregionen genomfördes under 2017–2020 för att stärka innovationsförmågan inom Sundsvallsregionen. Anställda testade nya arbetssätt och tekniker för att skapa nytta för invånarna.
Det finns mängder av verktyg för att jobba med att förenkla, förbättra och förnya. Vi har valt ut några av våra favoriter i en verktygslåda till dig.
Ett verktyg kan användas på många olika sätt så testa dig fram. Vi har sorterat dem utifrån faserna i vår utvecklingsprocess men de kan användas vid flera olika tillfällen.
Utbildning är bra men du måste också börja använda verktygen i din egen vardag. Testa, reflektera och lär, om och om igen.
Så varsågod, här följer några beskrivningar, mallar och länkar. En del kommer från SKRs Innovationsguiden, ett metodstöd för att jobba med utveckling i offentlig sektor. Besök gärna Innovationsguiden.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och lär dig mer.
Mer information om verktygen finns online, så googla vidare.
Att bygga team
Ensam är inte stark. Inte när det kommer till utveckling i alla fall. Vi behöver bygga team och jobba tillsammans för att nå framgång. När en tydlig riktning och strukturerade processer går hand i hand med förtroendefull kommunikation och engagemang – då blir det bingo!
Genom att koppla in många olika kompetenser får vi dessutom olika perspektiv på en utmaning. Det är ovärderligt för att ta fram lösningar som är relevanta och värdeskapande för de vi finns till för. Här leker definitivt olika barn bäst.
Så den första frågan du måste ställa dig är: I den utmaning jag står inför - vem eller vilka borde jag samarbeta med? Den frågan är också värd att upprepa under resans gång.
Ett verktyg för att upptäcka och sortera bland kompetenser och aktörer är Aktörskarta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (innovationsguiden.se).
Ringa in och hitta fokus
Att hitta lösningar är sällan ett problem. Att hitta lösningar som löser rätt problem och skapar verkligt värde är svårare. För det måste vi förstå utmaningen och behoven på djupet. Vi måste också sortera och formulera tankar, idéer, kunskap och samband.
Innovation kan jämföras med ett detektivarbete. Det första steget är att ringa in utmaningen och hitta ett fokus (som inte är för brett och inte för smalt). För att hitta bra svar måste frågan vara tydligt formulerad.
Ringa in utmaningen
Innovationsguiden från SKR har mängder av bra verktyg och mallar. Läs mer om att ringa in en utmaning, Metodmallar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (innovationsguiden.se)
Behov – Lösning – Effekt
Att svara på några enkla frågor kan hjälpa till att formulera tankar. Genom att sortera dem under behov, lösning och effekt får vi en överblick av vad vi vet i dagsläget och vad vi behöver ta reda på mer om. Du kan ställa egna frågor men här är några förslag.
Behov
- För vem – målgrupp?
- Situation idag?
- Problembeskrivning?
- Behov av förändring?
Lösning
- Vad ska vi göra?
- Hur ska vi göra det?
- Vem ska göra det?
- När ska det ske?
Effekt
- Viktiga värden?
- Långsiktig effekt?
- Vem tjänar på det?
- Investeringsbehov eller kostnader?
Bygga kunskap och insikter
Insiktsfull kunskap är innovationsarbetets guldkorn. Behoven vi inte visste om. Sambanden vi inte förstått. Att bygga kunskap är steget före kreativt lösningsskapande. Framför allt måste vi förstå de vi finns till för (användare, kund, brukare, patient, elev, besökare med flera) och deras behov.
Intervjuer
Syftet med en intervju är inte att få konkret återkoppling eller att komma till snabba slutsatser. Syftet är att förstå målgruppen på ett djupare plan, genom att fånga deras drivkrafter, behov och värderingar. Att intervjua personer handlar inte om checka av ett frågeformulär eller att ställa ”rätt” frågor, utan om att lära känna och förstå personen du intervjuar.
En bra tankemodell, för att strukturera en intervju, är att likna den vid en tratt. Börja med väldigt öppna frågor, för att sedan bli vägledande och till sist mer specifik.

Grafik: Idéslussen.
I en intervju, försök att fånga:
- Insikter – guldkorn av ny kunskap som kommer fram
- Värden – saker som är viktiga för den som intervjuas
- Problem – som uppstått för den som intervjuas
- Idéer – som du eller den du intervjuar har, som kan förbättra saker
- Frågor – som du eller den du intervjuar vill ha svar på.
Kika gärna på Innovationsguidens film om att göra intervjuer, Intervjuer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (YouTube, 3:36)
Observationer
Ett komplement till intervjuer kan vara att göra observationer. Observation bygger på att passivt betrakta det som sker. Fördelen är att du fångar vad människor faktiskt gör, och inte vad de säger att de gör.
Under en observation, titta efter:
- saker eller händelser som ändrar besökares beteende.
- om besökare försöker undvika eller kringgå delar av lokalen, dina tjänster eller andra personer.
- händelser eller saker som verkar viktiga för besökarna.
- om något överraskar dig.
- allt som ifrågasätter dina antaganden om hur lokalen, dina tjänster eller flödet ska fungera.
- det som du uppfattar som irrationellt.
Dokumentera dina observationer:
- Datum och tid?
- Vilka rör sig i lokalen?
- Vad gör de?
- Hur rör de sig och hur ser flödet ut?
- Vad gillar och ogillar de?
- Vilka personer interagerar de med?
- Vilka fysiska objekt kommer de i kontakt med?
- Vilken information tar de del av?
- Händer något oväntat?
- Övrigt som du noterar?
Kika gärna på Innovationsguidens film om att observera, Observation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (YouTube, 1:42)
Observation mall för dokumentation Pdf, 134 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf)
Användarresan
Användarresan hjälper dig att kliva utanför verksamhetens organisation och istället fokusera på verkligheten för den vi finns till för. Att visualisera användarens resa genom en process eller tjänst hjälper dig att förstå hens behov och utmaningar. Det är också ett kraftfullt verktyg för att förmedla den kunskapen till andra, tack vare det visuella angreppssättet.
Fakta som samlats in genom observationer och intervjuer kan sammanställas i en användarresa. Eller så bjuder du in några användare och jobbar fram användarresan tillsammans.
Kika gärna på Innovationsguidens film om användarresan, Användarresa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (YouTube, 3:32)
Här hittar du Innovationsguidens mall som pdf: Metod: Användarresa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (innovationsguiden.se)
Processkartläggning
Förutom att förstå behoven hos de vi finns till för är det är det viktigt att ha koll på sina egna, interna processer som man vill utveckla. Vad är nuläget och hur ser ett önskat läge ut.
I Sundsvalls kommun kallar vi vårt verktyg för att ta fram dessa processer för processmodellering, ett arbete som resulterar i processmodeller.
Värdekurva
Värdekurva är ett verktyg från Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim and Renee Mauborgne. Verktyget kan användas på flera olika sätt och vid flera tillfällen i processen. Dels tidigt för att reflektera kring vad som är viktigt för målgruppen, dels senare för att reflektera kring de värden din lösning skapar och hur de kan maximeras.
Problemträd
Ett vanligt och lättanvänt verktyg för att skapa insikt om rotorsaker och effekter är Problemträd. I stammen formulerar vi problemet som adresseras, i rötterna kartlägger vi rotorsakerna och i trädkronan målar vi upp konsekvenserna.
Bryta fixeringar och generera idéer
Vi får inte idéer, vi skapar dem. Genom att målmedvetet bryta fixeringar och invanda tankemönster ökar sannolikheten för nya, innovativa lösningar.
Det är sällan en enda idé löser hela problemet. Det behövs ofta olika lösningar på flera nivåer. Fastna inte heller i att allt måste vara helt nytt. Bygg vidare på befintliga lösningar. Glo och sno från andra organisationer. Det viktigaste är att lösningen svarar på behoven.
SIT - Att tänka nytt utifrån befintliga förutsättningar
SIT står för Systematic Inventive Thinking och är en modell för problemlösning och idégenerering.
SIT erbjuder fem verktyg:
- Subtraktion
- Multiplikation
- Division
- Unifikation
- Relation.
Beskriva och testa koncept
En idé är ett embryo till en innovation. Den måste vidareutvecklas, paketeras, beskrivas och testas innan beslut kan tas om att skala upp användandet av den.
Genom att testa och lära i liten skala begränsar vi risk och resursåtgång. Fail fast, learn faster är ett bra motto.
Mock-up, prototyp eller proof of concept
Kärt barn har många namn. En mock-up eller en prototyp tas fram för att beskriva och testa en ny lösning. Vissa menar att en mock-up är mer skissartad och föregår en prototyp, medan andra hävdar att de är samma sak.
Syftet med båda är dock att underlätta kommunikation och visualisering av idéer och stimulera till nya intryck och tankar som kan leda till ny kunskap och förståelse.
De behöver inte vara fysiska. En prototyp av ett nytt arbetssätt kan exempelvis vara ett rollspel där medarbetarna får testa och reflektera kring det nya.
Ett proof-of-concept är resultatet av ett lyckat test. Ett bevis på att din idé kan skapa värde och på hur den kan fungera, om än i enkelt prototypformat.
Läs gärna mer om att testa prototyper Testa idéer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(innovationsguiden.se).
Lean Startup
Lean Startup-metoden bygger på idéer formulerade av Steve Blank och som sedan fått spridning genom Eric Ries bok med samma namn. Metoden har sin grund i ett iterativt förhållningssätt till utvecklingen av nya produkter och tjänster.
Två verktyg inom Lean Startup är:
- Lean Experiment (Build-Measure-Learn) är en kontinuerlig datadriven feedbackloop som grundar sig på experimentering. Erbjuder ett format för att designa och genomföra test.
- Minimum Viable Product (MVP) handlar om att sätta igång tester av idéer så snart som möjligt, genom att närma sig användarna med enkla versioner av en produkt eller tjänst och utveckla dem vidare utifrån den återkoppling som ges.
Business Model Canvas och Value Proposition
Boken Business Model Generation är för många en handbok i hur en verksamhet kan designas och beskrivas. Fokus ligger på värdeerbjudandet, dvs det värde en verksamhet skapar för dem de finns till för.
Business Model Canvas och Value Proposition Canvas är två användbara modeller för att sortera och förmedla information om ett nytt koncept eller verksamhet. Du hittar dem här: Canvas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (strategyzer.com)
Utvärdera och presentera förslag
En utvecklingsprocess resulterar ofta i flera olika spår och lösningar. De behöver utvärderas och jämföras, för att slutligen presenteras för beslutsfattare.
Sex tänkande hattar
Syftet med sex tänkande hattar är att styra tänkandet och splittra upp det i delar så att den som tänker använder endast ett sätt att tänka åt gången. En hatt med en viss färg representerar således en viss sorts tänkande. De sex hattarna blir ett medel att rikta uppmärksamheten mot sex olika sidor av samma sak och därmed utvärdera en lösning från flera perspektiv.
Sex tänkande hattar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(Metodbanken.se).
Urvalsmatris
Att utvärdera och vikta olika lösningar mot varandra kan göras på flera sätt. Pughs matris är en metod för att på ett så objektivt och systematiskt sätt som möjligt välja den bästa av flera möjliga lösningar på ett problem.
Här kan du se filmer som handlar om innovation.
Livesänd frukoststudio, Innovationsveckan 2019
Som en del av Vinnova och SKR:s Innovationsvecka bjöd Idésluss Sundsvallsregionen in till en livesänd frukoststudio torsdag den 3 oktober 2019.
I studion träffar vi personer från såväl privat som offentlig sektor som delar med sig av sina erfarenheter och visioner. Däribland hur vi driver verksamhet och innovation, ger förutsättningar för samverkan och förnyelse samt gör medarbetarna delaktiga och skapar det samhälle vi vill ha.
Innovationsrace i Höör
Sundsvalls kommun har tillsammans med Gullers grupp tagit fram den här filmen, om hur Höörs kommun arbetar med medarbetardriven innovation för en bättre äldreomsorg. Goda idéer finns överallt.
Biolight
Sundsvalls kommun har tillsammans med Gullers grupp tagit fram den här filmen, om hur en medarbetares idé från hästsportvärlden blev en framgångsrik behandlingsmetod på bensår hos äldre i Höörs kommun. Goda idéer finns överallt.
Ekonomiskt bistånd - E-tjänst
Frida Nordell, socialtjänsten i Sundsvalls kommun, berättar om några insikter från arbetet med att utveckla nya arbetssätt för ekonomiskt bistånd.
Individ och familjeomsorg - barn
Malin Jonsson, socialtjänsten i Sundsvalls kommun, berättar om erfarenheter från att ta fram ett nytt arbetssätt inom individ- och familjeomsorg.
Gatuavdelningen - felanmälan
Maria Chruzander, Stadsbyggnadskontoret i Sundsvalls kommun, berättar om några lärdomar från arbetet kring en nytt sätt att felanmäla gata och utemiljö.
Om projektet Idésluss Sundsvallsregionen
Idésluss Sundsvallsregionen var ett regionalt samarbetsprojekt mellan:
- Europeiska regionala utvecklingsfonden
- Vinnova
- Sveriges kommuner och regioner (SKR)
- Region Västernorrland
- Härnösands kommun
- Timrå kommun
- Ånge kommun
- Bizmaker AB
- Bron Innovation AB.

Projektets övergripande mål var att införa en positiv förändringskultur och ett systematiskt arbetssätt för att öka kommuners innovationsförmåga. Projektet var en del av Vinnovas program för Idéslussar i kommuner som inkluderar 57 kommuner nationellt. Idéslussar i kommuner, Vinnova Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Kontakt
Eva-Marie Blusi Tyberg
Innovationsstrateg
Telefon: 070-235 23 99
E-post: eva-marie.tyberg@sundsvall.se