Varumärkesstrategi
Sundsvalls kommuns varumärkeshierarki är en hybrid mellan två varumärkesstrategier; branded house och house of brands. Det skapar en flexibel och fungerande struktur för kommunens olika verksamheter.
Kommunens förvaltningsorganisation följer en branded house-modell, där alla verksamheter agerar och kommunicerar inom ramen för modervarumärket Sundsvalls kommun.
Huvudprincip
- Inga verksamheter inom förvaltningarna får vara egna varumärken och agera i egen visuell identitet.
Undantag
- Verksamheter inom förvaltningarna som genom samverkan med andra externa aktörer inte kan agera under Sundsvalls kommuns varumärke.
- Överförmyndarnämnden Mitt inkluderar kommunerna Sundsvall, Timrå, Ånge och Nordanstig. Kommunerna kommer gemensamt överens om hur de ska kommunicera.
- Himlabadet är ett starkt och välkänt varumärke sedan sin tid i Sundsvalls Arena AB.
Sundsvalls kommuns bolag och förbund fungerar som en house of brand-struktur. De är egna juridiska personer som agerar och kommunicerar självständigt från modervarumärket Sundsvalls kommun, med egna visuella identiteter.
Platsvarumärket Sundsvall har en särskild position i varumärkeshierarkin. Det ägs gemensamt av alla aktörer som vill utveckla och kommunicera Sundsvall som en attraktiv plats. Platsvarumärket fungerar som en paraplyidentitet som omfattar både kommunorganisationen och andra aktörer.
Platsvarumärket Sundsvall har en egen visuell identitet, se delasundsvall.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Platsvarumärkets logotyp.
Destination Sundsvalls visuella identitet har sin utgångspunkt i platsvarumärket Sundsvall. För att markera den utökade upplevelsen av Destination Sundsvall tillför vi ordet ”destination” samt en platsikon. Destination Sundsvalls visuella avsändare är en samlande symbol för destinationssamverkan mellan Sundsvalls kommun, Timrå kommun och Ånge kommun.
Norra Berget och Södra Berget kommunicerar som delar i platsvarumärket. De är besöksmål där flera samverkande aktörer gemensamt skapar helheten.
Sundsvalls vapen grundar sig på stadsprivilegiet från år 1624. I vapnet återfinns två korslagda muskötgafflar. Över dem finns en stormhatt, dåtidens hjälm. Vapnet används i mycket speciella sammanhang och då i samråd med kommunikationsdirektören.
Till vardags är det Sundsvalls kommuns logotyp som ska användas.
Varumärkeshierarki

Skissen visar strukturen för varumärkeshierarkin. De visuella identiteterna kan komma att ändras.