Klagomål, synpunkter och överklagan
Dina klagomål och synpunkter är viktiga för oss. De hjälper oss att förstå vad vi kan förbättra i våra kurser och utbildningar.
Om du har ett klagomål eller en synpunkt om Vuxenutbildningen, vänd dig först till personalen på skolan. Det kan handla om problem med undervisning, lokaler, personal, studiekamrater eller kränkningar.
- Prata först med din lärare eller annan skolpersonal.
- Om du inte får tillräcklig hjälp av dem, kontakta rektorn.
- Är du inte nöjd med hur klagomålet/synpunkten hanterats av rektorn då kan du kontakta Vuxenutbildningens skolchef. Elevservice kan hjälpa dig med detta. Här hittar du kontakuppgifter till Elevservice.
Du kan också lämna in dina klagomål och synpunkter via e-tjänsten:
- Ditt klagomål eller din synpunkt registreras och blir en allmän handling.
- Rektor/skolchef bestämmer vem som ska undersöka klagomålet/synpunkten.
- Skolan kontaktar dig inom sju dagar (om du inte lämnat det anonymt).
Vem kan läsa ditt klagomål eller din synpunkt?
Det är viktigt att veta att det du skriver till kommunen är allmän handling. Det betyder att vem som helst kan be om att få läsa den. I vissa fall kan delar av den hållas hemliga.
Har du frågor om klagomålshanteringen?
Fortfarande inte nöjd?
Är du inte nöjd med kommunens hantering av ditt klagomål eller din synpunkt kan du göra en anmälan till Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Om du inte är nöjd med ett beslut som Vuxenutbildningen har fattat, kan du be en annan myndighet att titta på det igen. I detta fall är det Skolväsendets överklagandenämnd som ser över dina rättigheter i skolan.
- Vi måste ha fått din överklagan inom tre veckor efter att du fått beslutet. Efter tre veckor har du ingen möjlighet att påverka beslutet.
- Det är viktigt att du är är noggrann och skickar in alla dokument som du vill att vi ska ta hänsyn till. Det du skriver till kommunen blir allmänna handlingar.
Använd e-tjänsten:
Vad händer med din överklagan?
- Du får ett meddelande till den e-post du angivit i din överklagan. Där står information om din överklagan har lämnats i god tid. Din överklagan sparas på ditt studerandekonto.
- Du får ett skriftligt besked från rektorn. Om vi ändrar beslutet kommer vi också att ta personlig kontakt med dig. Beslutet sparas på Mina sidor.
- Om rektor inte ändrar beslutet skickas din överklagan automatiskt till Skolväsendets överklagandenämnd.