Tidigare
Tidigare tillfälliga utställningar på Sundsvalls museum.
Det stora måleriet – Konst ur museets samlingar
Utställningen visar måleri av Rolf Hansson, Karin Granqvist, Max Book, Jarl Ingvarsson och Dick Bengtsson med flera.
Tonvikten ligger på det stora formatet men också på det stora anslaget. Med måleriet som sådant i fokus, dess egenvärde, särart och till synes outtömliga förmåga till förnyelse.
Rolf Hansson
I Rolf Hanssons produktion syns detta tydligt. Färgerna, formspråket och tekniken skvallrar om en genuin och innerlig passion till måleriet. Ett i grunden romantiskt förhållningssätt men med något distinkt och kraftfullt, ofta i träffsäker symbios med det flyktiga.
Inför en abstrakt målning frågar man sig inte nödvändigtvis ’varför’ eller ’vad?’ Man låter det bara hända och känner omedelbart vad som kommer ut av det.
Karin Granqvist
Karin Granqvist målar snabba, skenbart improviserade former. Ofta lämnade på en bildyta där dukens vithet fortfarande dominerar.
Vid första anblicken kan målningarna verka mer spontana än genomtänkta. Vid närmare anblick framträder dock en färghantering, penselföring och komposition som vittnar om eftertänksamhet och träffsäkerhet.
Max Book
Max Books måleri pendlar mellan abstraktionen och det föreställande. Det grova och den faktiska, måleriska strukturen i hans målningar kan ses som en del i ett försök att greppa en verklighet i upplösning. Som han själv uttryckt det: ”En känsla som kan liknas vid en tappad känsla”.
Jarl Ingvarsson
Jarl Ingvarssons måleri är ett vilt och fritt måleri. Det är fritt från konvention, fyllt av provocerande och oväntade färgkombinationer. Han verkar ständigt söka nya kompositionella utmaningar där bildytans begränsningar hanteras som en parentes. Objekt, miljöer och fragment frusna, på väg in eller ut ur verken.
Dick Bengtsson
Dick Bengtssons måleri utgår från det vardagliga och banala, en verklighet som är igenkännande men där han sedan låter det krackelera genom att tillföra störande och hotfulla element.
I denna intellektuella process kan man klart urskilja ett starkt intresse för själva måleriska processen. Dick experimenterade friskt med olika lacker och medier för att sedan använda sig av exempelvis ett strykjärn för att uppnå vissa resultat.
Utställningen visar även verk av:
- John Thorgren
- Sune Blomqvist
- Jerzy Kolacz
- Batte Sahlin
- Lennart Rodhe
- Johan Scott.
24 juni – 20 oktober 2024 (Barkassen plan 1)
Havet mellan oss
Maria Mäki avbildar den nya sverigefinländska generationen. De som kom hit på 2000-talet, och andra och tredje generationens sverigefinländare.
I efterkrigstidens Finland rådde socioekonomisk instabilitet och många människor flyttade till Sverige för ett bättre liv. Hälften av invandrarna stannade kvar.
Idag utgör de finlandsfödda endast en minoritet då de flesta sverigefinländare är födda i Sverige.
Finskheten i Västernorrland
Efter att Maria Mäki hade arbetat med ämnen som handlade om efterkrigsmigrationen från Finland till Sverige och skogsfinnarnas historia i Medelpad, blev hon intresserad av att utforska hur den nationella identiteten förändras i generationskedjan.
Fotoutställningen Havet mellan oss utforskar finskheten i Västernorrland där 16000 personer med finländsk bakgrund bor. Hur är det att vara en del av två kulturer och två språk? Hur ses sverigefinskhet hos den nya generationen? Var börjar den ena kulturen och var slutar den andra när havet drar gränsen?
Sverigefinländska röster
Min make och jag är båda andra generationens finländare, födda här. Vi pratar gammaldags finska. Ett språk som våra föräldrar tog med sig för mer än 50 år sedan. Ett språk som inte förnyar sig. Hemma är det mer naturligt för oss att prata svenska än finska. Folk reagerar när de hör vårt efternamn: Åh, ni är finländare! Vår son Mattias brukar svara att ja, han är finsk, men han kan inte finska.Maarit Hämäläinen, Sundsvall.
Jag har alltid tänkt att mormor kom till Sverige och träffade en svensk man här. Det var nyligen som jag fick nys om att morfar även han var bördig från Finland. De träffades i Sverige och skaffade sig ett liv här och bildade familj. Mormor pratade inte finska med sina barn eller offentligt, förmodligen för att barnen skulle anpassa sig till livet i Sverige. På så sätt blev banden brutna.Tommy Sundvall, Kramfors.
Min identitet har nog förändrats och skiftat från att identifiera mig som sverigefinsk till att mer tydligt tillhöra den svenska delen. Troligtvis beror det på att då jag var yngre, besökte vi Finland ofta där jag träffade mammas släktningar, vänner, men även fler möten med hennes finska kompisar här i Sverige. Med tiden minskade dock resorna och de fysiska mötena, vilket jag tror ledde till att jag med tiden och fram tills idag känner mig mer förankrad i den svenska kulturen och identiteten.Axel Karlsson, Sundsvall.
Tio år som förvaltningsområde
Sundsvall är ett förvaltningsområde för det finska språket. Regeringen beviljade Sundsvalls kommuns ansökan för finska språket 2014. Det innebär att vi åtar oss vissa skyldigheter för att skydda språket och den sverigefinska kulturen.
1 juni – 6 oktober 2024 (Galleriet)
WP13 – iakttagelser från en polarexpedition
Konstnären Ida Rödén har färdats över Norra ishavet på isbrytaren Oden. Utställningen visar akvareller och föremål som speglar livet ombord under expeditionen ARTofMELT 2023.
En resa som konstnär på en forskningsexpedition är svår att beskriva. Mer än någonting annat har den gett mig en unik förståelse för världen och en kärlek till isen som kommer att prägla mig för alltid. Den stora sorgen ligger i vetskapen om att jag aldrig kommer att återvända, men kanske är det just detta som gör upplevelsen så minnesvärd. Ida Rödén
Expeditioner
Inbjuden av Polarforskningssekretariatet färdades Ida Rödén över Norra ishavet ombord på isbrytaren Oden mellan 7 maj och 15 juni 2023. Resor där konstnärer deltagit i expeditioner ansluter till en lång tradition. Viljan att söka efter det okända har varit en tidlös drivkraft. Den okuvliga nyfikenheten, önskan att kartlägga, observera, äga.
De första konstnärerna som deltog vid Polarforskningssekretariatets konstprogram var Lars Lerin och Svenerik Jakobsson. Expeditionen ägde rum i Antarktis under 1988/89.
Ida Rödén är den 37:e konstnären att delta. I packningen hade hon fyra mindre böcker med akvarellpapper. Genom att dagligen måla minst en akvarell lärde hon känna båten, besättningen, forskarna, havet, isen och isbjörnarna.
Dagboksinlägg
Tisdagen den 16 maj klockan 9 på morgonen lägger vi till vid ett stort isflak. Vi har kommit för att stanna. Under dagen har grupper av forskare varit ute och börjat anlägga sina isstationer. Det ser speciellt ut när de rör sig – som en fångeskort går de i led, med en isbjörnsvakt i täten och en i slutet. En fångtransport, en månlandning, en vandring över öken där sanden ligger som kompakta lerkakor, eller en exkursion ut på ett isflak. Alla beskrivningar upplevs passande.
Kvällen därpå får jag permission och med beväpnad eskort gör jag en vandring över isen. Polarkoordinator Åsa Lindgren frågar om jag är redo för en längre promenad och jag svarar tveklöst ja. Jag anropar: ”Ice control, ice control, number 52 on ice”. Detta med avstånd och referenser. Definitionen på en lång promenad visar sig vara en kilometer. Men vi tar tid på oss. Vandrar en slinga där vi passerar alla forskningsstationer. Vid den avlägsna kanten av flaket har en grupp forskare borrat i isen. Jag plockar upp en avbruten iskärna som lämnats kvar, slickar på den och förundras över dess smak, en ton av sälta som påminner om sodavatten. En vandring på en kilometer tar oss två och en halv timme. Klockan 21.00 är vi tillbaka vid landgången. Men där vi befinner oss går solen aldrig ner.
Om WP13
Expeditionen ARTofMELT hade som mål att bland annat fånga atmosfärisk flod, det vill säga inflöden av varm och fuktig luft söderifrån som gör det möjligt att studera förändringar som sker i övergången mellan vinter och sommar i Arktis.
Ombord fanns 38 forskare, varav 12 ledde olika Work Packages (WP1: Arctic Climate Across Scales and Boundary Layers; WP3: Aerosols and clouds in-situ; WP10: Physical Oceanography).
Som konstnär fick Ida Rödén ett eget Work Package – WP13: The Swedish Polar Research Secretariat Artist Programme.
16 mars – 9 juni 2024 (Barkassen plan 1)
Ekot av vår tid – Klanger från platser i Sundsvall
Akustiken från Gustav Adolfs kyrka, Sundsvalls Teater, Kulturmagasinet och Hyvleriet i Svartvik presenteras i realtid med hjälp av modern ljudteknik.
Akustik i vår omgivning är något vi upplever dagligen, men den får sällan vår uppmärksamhet. Det är på platser där vi möter en imponerande rumsklang, till exempel i en kyrka, som det blir tydligt att rumsklangen är en viktig del i själva upplevelsen av platsen.
Oscar Björk är ljuddesigner och initiativtagare till det nationella projektet Ekot av vår tid. Han besöker och dokumenterar representativa platser i staden för att ställa ut dess akustik.
Hyvleriet i Svartvik är en imponerande stor lokal, vilket också hörs i rumsklangen. Den långa sträckan ljudet måste färdas innan det reflekteras tillbaka gör att det går att urskilja distinkta ekon. Trots detta kändes rumsklangen varken överväldigande eller särskilt störande på platsen.
Utställningen ger en möjlighet att utforska både klanger från Sundsvall och Björks akustikbibliotek med platser från hela Sverige. Hör hur din röst eller andra ljud låter på de olika platserna.
17 februari – 12 maj 2024 (Galleriet)
Spräng Sundis – Skjut Stockholm
Drogkriget och andra konflikter i stadsrummen
Spräng Sundis – Skjut Stockholm är en platsspecifik utställning om hur stadsrummets utseende formas av de konflikter som pågår i staden och samhället i stort.
Ett centralt verk är Sundsvallstapeten – som bokstavligen för upp scener från det pågående gängkriget i Sverige på tapeten. Hur påverkas miljön vi har omkring oss av våldet och konflikterna?
Bilder från Sundsvall
David Molander är baserad i Stockholm, men inför utställningen har han tagit bilder från Sundsvall både dag- och nattetid och använt förundersökningar och pressfoton som skildrar spåren av våldet och drogerna i stadsrummet.
David har också träffat de som jobbar med problemen i Sundsvall, som fältassistenter, narkotikasamordnare, krimjournalister och forskare.
Historisk tapet
Att använda en historisk tapet som konstnärligt uttryck är också ett sätt att koppla ämnet till stadens historia och 400-årsjubileum.
Är det vi ser vår tids bilder av ett historiskt skeende i Sundsvall? Vad har gångna tider att lära oss och hur ser framtiden ut?
Kopplingen mellan städerna
Titeln Spräng Sundis – Skjut Stockholm anspelar på den koppling som finns mellan städerna och hur de påverkar varandra. Många av de sprängningar och skjutningar som skett i Stockholm handlar om kontrollen över porten till Norrland.
Orden “Spräng Sundis” i utställningstiteln är tagna från en chattgrupp som startades av gängkriminella för att planera sprängningen av en balkong i Sundsvall 2023.
I utställningen finns även konstverk från städer som Berlin, New York och Stockholm. Dessa handlar om andra motsättningar som finns där. Tillsammans berättar de en historia om hur vi lever i och påverkas av konflikterna i våra städer.
Utställningen är en del av Sundsvalls 400-årsjubileum.
9 december 2023 – 25 februari 2024 (Barkassen plan 1)
Med hjärtat i Norden och fötterna i Paris
Bengt Lindström, svensk målare och skulptör, föddes 3 september 1925 i Storsjö kapell.
Lindström växte upp bland historierna, legenderna och mysterierna i norra Härjedalen som skapade grunden för den samiska kulturens och den skandinaviska mytologins stora inflytande i hans konst.
Även om kärleken till konsten tog Bengt ut i världen där han åtnjöt stora framgångar bultade hjärtat alltjämt för hemtrakterna. Somrarna tillbringade han i sin ateljé i Essvik söder om Sundsvall.
29 januari 2008 avled Bengt Lindström i sitt hem i Sundsvall. Hans verk fortsätter att inspirera människor runt om i världen.
14 oktober 2023 – 7 januari 2024 (Magasinsgatan)
Collect and (re)connect – En ursprungsberättelse
Paula Urbanos konst har ofta inbegripit ett relaterbart sökande efter svar om jaget, precis som för många med en diasporisk historia.
I ljuset av ett politiskt klimat där yttranden tar sikte på vem som äger rätt till nationell identitet, så som svensk och att somliga borde återvända dit de ”egentligen” härrör, (åter)aktualiserar utställningen den skeva frågan; ”Var kommer du ifrån?”.
Genom arkeologiska fynd påvisar konstnären hur svaret kan vara långt mer vidsträckt än förväntat när frågan framförs i folkmun.
9 september – 26 november 2023 (Barkassen plan 1)
Sveriges äldsta, Världens bästa
Pipeline Sundsvalls Musikforum firar 50-årsjubileum.
Följ med föreningen i en tidsresa från starten 1973, där Musikforum sprungen ur den lokala proggrörelsen lade grunden för vad som senare skulle bli Pipeline.
Pipeline Sundsvalls Musikforum är Sveriges, i sitt slag, äldsta musikförening.
Att en liten klubb i Norrland haft en sådan genomslagskraft och etablerat sig som en viktig aktör på Sveriges konsertkarta är tack vare flera generationers ideella krafter.
Under åren har klubben huserat tusentals band och artister; storheter inom alla tänkbara genres, men även varit hemmascenen där de flesta musiker i Sundsvall tagit sina första stapplande ackord.
19 augusti – 29 oktober 2023 (Barkassen gatuplan)
Le peintre du nord – Målaren från Norden
Med sina skulpturala penseldrag intar Bengt Lindströms målningar bokstavligen rummet istället för att bjuda in betraktaren i en fiktiv rumslighet.
Under 1960-talet började Lindström bli internationellt känd och han började även experimentera med nya uttryckssätt och tekniker. Han använde sig ofta av starka och kontrasterande färger och arbetade med stora dukar för att skapa storslagna verk.
Lindströms konstnärskap utvecklades i hög grad i relation till hans liv och erfarenheter. Han var en konstnär som aldrig nöjde sig med att upprepa sig själv, utan sökte ständigt nya utmaningar.
1 juli – 24 september 2023 (Magasinsgatan)
KONST22
Sundsvalls kommun visar ett urval av sina konstinköp 2022.
Utställningen visar konst som placeras ut på kommunala arbetsplatser samt i offentliga miljöer runt om i Sundsvall. Inköpen speglar den lokala konstscenen samt den regionala och nationella.
Utställningen visar verk av följande konstnärer:
- Staffan Andersson
- Kenth Olsson
- David Abbott
- Sandra Berg Mozard
- Anders Ludvigson
- Stefan Johansson
- Fanny Erkelius
- Viktor Hjertén
- Hans Kvam
- Cecilia Hultman
- Mirjam Hemström Farsi
- Esmaeil Behnoushan
3 april – 13 augusti 2023 (Barkassen plan 1)
Design 23
Studenter från utbildningarna Grafisk design och Industridesign vid Mittuniversitetet visar upp sina examensarbeten i en utställning om hur design kan göra skillnad.
Studenterna från Grafisk design har i sina arbeten tagit utgångspunkt i hållbar utveckling. Studenterna från Industridesign har i samarbete med olika varumärken utvecklat designlösningar som möter behovet av nya produkter och tjänster.
25 maj – 4 juni 2023 (Magasinsgatan och Galleriet)
Elev23
I år medverkar Humlans förskola, Matfors skolas fritidshem, Kulturskolan, Västermalms gymnasium Bild 1, Skvaderns gymnasieskola och Ålsta folkhögskolas konstlinje.
Utställningen visar upp arbeten, reflektioner och lärdomar och ger en inblick i skolornas estetiska arbetssätt. Här följer du bildspråkets skapande och utvecklande resa från förskola till folkhögskola och ser framtidens konstnärer.
27 april – 21 maj (Magasinsgatan och Galleriet)
Sötvatten – en värld av liv
En hisnande upptäcktsfärd både över och under vattenytan.
Glaciärer, älvar, bäckar, åar, våtmarker, sjöar, småvatten och tillfälliga vatten. Utställningen bygger på både fotograferat och filmat material av arter och miljöer både under och över vattenytan, från norra till södra Sverige. Hotet mot våra vattenmiljöer, men inte minst det positiva arbete med att återställa och återskapa vattenmiljöer som sker, illustreras också i utställningen.
Genom magiska foton och filmer och därtill ett antal interaktiva stationer, är syftet med utställningen att skapa en fascination för vilka fantastiska vattenmiljöer som finns i vårt eget land. Men också att skapa lust till att lära mer, att själv gå ut och upptäcka och kanske till och med arbeta med vattenmiljöer i framtiden.
Med utställningen vill vi öka förståelsen och kunskapen om hur livsnödvändigt det är med orörda, levande och friska vatten - för både människor och djur.
Johan Hammar är biologen som blev fotograf och filmare. I två år har han arbetat med att dokumentera glaciärer, sjöar, älvar, våtmarker och några av de fascinerande arter som finns i våra vatten. Arbetet har tagit honom till Sveriges största, längsta, klaraste och kallaste vatten. Upp i luften och ner under ytan. En fascinerande upptäcktsresa i svenska sötvatten.
8 oktober 2022 – 8 april 2023 (Magasinsgatan och Galleriet)
Mitt samiska jag
Manne leam saemie. Mån lav sábme. Mu sámivuohta.
Mitt samiska jag handlar om ett synliggörande av samer och de som har samiska rötter och lever utanför renskötseln.
Medlemmar ur Västernorrlands Sameförening, Noerhtenaestie, har deltagit i ett konstprojekt med Anita Forssell som konstnärlig ledare där de har fått undersöka sin samiska tillhörighet och samiska kulturarv.
I samarbete med Sundsvalls museum produceras en mångsidig och berörande utställning med konst, föremål, fotografier, poesi och berättelser där även den samiska historien och samiska platser i Sundsvall lyfts fram.
29 oktober 2022 – 19 mars 2023 (Barkassen plan 1)
En sats paralleller
Installation av och med teckning, text och skulptur. För Cecilia Cissi Hultman är detaljen och linjen ofta utgångspunkt, med en existentiell eller poetisk grundton.
I utställningen koncentreras linjen i både små teckningsformat och skulpturala förenklingar. Det kan handla om en närvaro i ett preciserat stillestånd, eller ett språkligt beskrivande som tar sats i mellanrummens tystnad.
2 juli - 18 september (Magasinsgatan)
KONST21
Sundsvalls kommun visar ett urval av sina konstinköp 2021.
Konst som placeras ut på kommunala arbetsplatser samt i offentliga miljöer runt om i Sundsvall. Inköpen speglar den lokala konstscenen samt den regionala och nationella.
Utställningen visar verk av följande konstnärer:
- Snöfrid Caldeborg
- Ove Carlson
- Anna Renström
- Lisa Jonasson
- Kerstin Strandberg
- Emma Dahlqvist
- Henrik Eriksson
- Aino Näslund
- Monica Gredmark
- Kjeld Ulrich
- Helena Byström
- Jan Wessel
- Oscar Kaleva Karlsson
2 juli – 18 september (Galleriet)
Design22
Examensarbeten av studenter vid Mittuniversitetets utbildningar inom Grafisk design och Industridesign.
Design22 är en arena för studenterna att visa upp sina arbeten för allmänheten samtidigt som den är en chans för invånarna i sundsvallsområdet att få en inblick i Mittuniversitetets verksamhet.
Utställningen görs i samarbete mellan Sundsvalls museum och Mittuniversitetet.
2 - 12 juni (Magasinsgatan och Galleriet)
Elev 22
En utställning skapad av elever vid olika skolor; Lucksta skola, Sundsvalls Kulturskola, Skvaderns gymnasieskola och Ålsta folkhögskola.
Möt framtidens konstnärer
För dig som besökare är Elev22 ett fönster in i elevernas tillvaro. För eleverna innebär utställningen möjlighet att visa sitt konstnärskap.
Konceptet har genomförts på museet under många år, under olika namn och i samarbete med olika skolor.
12 - 29 maj (Magasinsgatan och Galleriet)
För KÄRLEK, RÄTTVISA och FRED
En utställning om författaren och feministen FRIDA STÉENHOFF.
Bosatt i Sundsvall förvärvade överklasskvinnan Frida Stéenhoff från Stockholm kunskaper om kärlekens villkor och om kvinnans, barnens och de fattigas bristande rätt i Sverige. Hon drog slutsatser av sina insikter och förde fram dem i dramer och föredrag, som uppmärksammades över hela landet.
Frida Stéenhoffs historia berättas med porträttfotografier, citat ur skrifter, tidningsartiklar, privata brev och annat arkivmaterial samt fotografier från familjealbum och museets fotoarkiv. Målningar och skrifter av Frida visas i original.
4 december 2021 – 24 april 2022 (Galleriet)
Vykort – sociala medier 100 år före Facebook
Vykortets gyllene tidsålder 1900–1920.
Vykort under 1900-talets första decennier har många likheter med dagens sociala medier. Med hjälp av vykort kunde man både hålla kontakt, hälsa, dejta, gratulera, skicka selfies och groupies. Vykortens historia berättas med vykort ur Sundsvalls museums fotoarkiv och privata brevkortsalbum. I utställningen presenteras också de samhälleliga förutsättningar som möjliggjorde vykortets framgång.
Utställningen är framtagen i samarbete med Mittuniversitetet.
30 oktober 2021 – 24 april 2022 (Magasinsgatan)
Carpe Lucem - kvinnorna som fångade ljuset
Följ med på en tidsresa genom fotografins historia och framväxt, och se fotokonsten göra sitt inträde i det historiska Sundsvall.
Kvinnliga fotografer
I Carpe Lucem skildras yrkeslivet hos några av de kvinnor som fångade ljuset, deras möjligheter och utmaningar. Vilka var kvinnorna bakom kameran, de som arbetade i stadens ateljéer och de som reste runt på Medelpads landsbygd? Vad gjorde det möjligt för dem att välja yrket fotograf?
Tidsresan sträcker sig från 1860 fram till 1950.
Maria Kihlbaum
Följ kamerans utveckling, klä ut dig för en historisk lek och ta del av Maria Kihlbaums fotografiska ateljé, som vi återskapat mitt i utställningslokalen.
Maria Kihlbaum, Digitaltmuseum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
9 oktober 2021 – 9 oktober 2022 (Barkassen plan 1)
Lagens långa arm
Utställningen visar historiska föremål ur polisens vardag från 1800- och 1900-tal, som Polisen i Sundsvall skänkt till Sundsvalls museum.
Lagens långa arm, DigitaltMuseum. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
22 maj 2021 – 21 augusti 2022 (Magasinvåningen)
Unga romska röster
Projektet Unga romska röster har under hösten 2020 arbetat med att ta fram kunskap om, analysera och belysa romska ungdomars situation.
15 romska ungdomar har deltagit under ledning av projektmedarbetarna Samanta Selimovic och Ramiz Idic. Viktiga frågor som projektet lyft är hur ungdomarna själva beskriver sin situation och vilka problembilder som kan skönjas utifrån deras erfarenheter av skola, arbete och fritid.
Projektet är ett samarbete mellan Sundsvalls museum och Sundsvalls kommuns samordnare för nationella minoriteter.
6 februari 2021 – 14 november 2021 (Galleriet)
Vill du förfesta med oss?
Sebastian Mügge skapar ett storskaligt platsspecifikt teckningscollage som tar hela utställningsrummet i besittning och undersöker Sundsvalls skiftande identitet utifrån ett både samtida och historiskt perspektiv. Verket producerar konstnären på plats med ritkol, direkt på museets väggar.
Stad i förändring
Grundtanken är att skapa ett omfattande, fantasieggande och ytterst detaljrikt tidsdokument som gestaltar en stad i förändring genom att innefatta både officiellt bildmaterial och djupt personliga berättelser av ett större antal Sundsvallsbor.
Sebastian Mügge utgår från Sundsvalls museums samlingar och arkiv samt ett urval av visuellt material med anknytning till Sundsvall som han hittar på sociala medier för att på så sätt inkludera en representation av högst olika röster.
Identitet
Utställningen är en utforskning av både det gemensamma kulturarvet i form av väl dokumenterade berättelser i offentliga samlingar samt sociala mediers betydelse för samtidskulturen och identitetsbyggande.
Verket kommer att återspegla olika individers intresseområden, inspirera andra besökare att förhålla sig till materialet och upptäcka både slående samband och olikheter.
Vad är viktigt och relevant att delas? Hur kan vi lära oss hantera det extrema informationsflödet som vi dagligen utsätts för och hur kan Sundsvalls identitet gestaltas med konstnärliga medel?
30 januari 2021 – 10 oktober 2021 (Magasinsgatan)
ARTefakt
ARTefakt är resultatet av konstnärerna Helena Byströms, Sonia Hedstrands och Staffan Westerlunds arbete med Sundsvalls museums samlingar. De har ur ett konstnärligt perspektiv tagit sig an museets föremålssamling, fotoarkiv och dokumenterade skildringar av livsöden i Sundsvalls historia.
Projektet har initierats tillsammans med Region Västernorrland och belyser aktuella samhällsfrågor med utgångspunkt i ett historiskt perspektiv genom att låta konstnärerna fritt gestalta ett mångfalds- och jämställdhetsperspektiv utifrån konsten, samtiden och det egna skapandet.
27 mars 2021 – 12 september 2021 (Barkassen plan 1)
Så ända in i ullen
Ullen är fantastisk! Den är både mjuk, varm, slitstark och hållbar. Hos tidigare generationer sågs ullen som en tillgång. Det naturliga och ekologiska materialet togs om hand och användes gång på gång.
Idag ökar åter intresset för ull. I utställningen kan du uppleva ullens renässans genom att själv karda, spinna, tova, sticka, brodera och skapa i ull. Här finns även fotografier och föremål som berättar om ullens historia och siar om dess framtid.
29 februari 2020 – 7 mars 2021 (Barkassen plan 1)
Konstinjektion Ⅲ – Utblick
För tredje gången visas delar av Region Västernorrlands konstsamling i en utställning under rubriken Konstinjektion. Denna gång presenteras de allra senaste inköpen som gjordes i projektet ”Storköp av regional konst”.
Våren 2020 valde Region Västernorrland att stötta bild- och formkonstnärer genom att avsätta 250 000 kronor av den årliga konstbudgeten till konstinköp. Konstnärer boende i Västernorrland bjöds in att presentera fem verk i valfri teknik. Totalt kom det in 79 ansökningar, från 46 kvinnor och 33 män, spridda över hela länet. Ur ansökningarna valdes 26 konstnärer för inköp.
Inköpen hade stor variation i teknik och motiv, och utställningen bjuder på samma variation. Det innebär en blandning av form och bildverk, motiv som är föreställande och hämtade från naturen till abstrakta kompositioner, skulpturer formade av helt skilda material med mångfald av uttryck. Verken varierar också i storlek, från mindre grafiska verk till stora målningar.
Utställningen visar en bredd med varierande uttryck och ger en bild över vad som pågår och är under utveckling bland konstnärer i det regionala konstlivet.
10 oktober 2020 – 3 januari 2021 (Galleriet)
Non Grata
Åke Ericsons fotoutställning skildrar livssituationen hos några av de tolv miljoner romer som bor i Europa. Hans mål med den här fotoserien är att gå bortom klichébilden av romerna. Han vill inte bara visa förtrycket och misären som många romer lever i. Han vill också berätta om de romer som är integrerade i det europeiska vardagslivet. Medan han fotograferade i Europa började fattiga romer från Rumänien och Bulgarien att tigga på gatorna i hans hemstad Stockholm. Han hoppas att hans bilder kan hjälpa dig att förstå varför.
10 oktober 2020 – 3 januari 2021 (Magasinsgatan)
Spår Ⅱ – Nic Langendoen
Nic Langendoen är en nederländsk-svensk bildkonstnär (f. 1944) verksam sedan drygt 50 år. Efter studier vid Konstakademin i Rotterdam, Nederländerna, lockade det norrländska landskapet honom till Sverige och har hållit honom kvar.
De livfulla och färgintensiva målningarna som du får uppleva i utställningen är en del av Langendoens konstnärskap som bygger på hans starka relation till naturen.
27 juni – 20 september 2020 (Magasinsgatan)
KONST19 – Sundsvalls kommuns konstinköp 2019
Sundsvalls kommun visar ett urval av sina konstinköp. Konst som placeras ut på kommunala arbetsplatser samt i offentliga miljöer runt om i Sundsvall. Inköpen speglar dels den lokala konstscenen dels den regionala och nationella.
27 juni – 20 september 2020 (Galleriet)
Elev 20
Elev 20 är en utställning som är skapad av elever från Bredsands skola, Sundsvalls Kulturskola, Skvaderns gymnasieskola och Ålsta folkhögskola.
Konceptet med en utställning av elever har genomförts på Sundsvalls museum under många år, under olika namn och i samarbete med olika skolor. Tanken är att de unga konstnärerna ska få plats och synlighet på Sundsvalls museum. Genom det vill vi uppmuntra dem att fortsätta sitt konstnärskap och visa på olika möjligheter för det.
4 maj – 5 juni 2020 (Magasinsgatan och Galleriet)
Trinidad Carrillo
Mellan dröm och verklighet. Med färg, form och drömmar i vardagen experimenterar Trinidad Carrillo med ljus och låter den fotografiska konsten sväva in i vårt medvetande.
Blandningen av Sverige och Peru kanske är en av anledningarna bakom Carrillos magiska realism. Tänk Gabriel García Marquez och Marc Chagall. En sydamerikansk författare och en konstnär med östeuropeiskt ursprung, båda fast förankrade i det magiska och det realistiska, samtidigt.
Trinidads arbeten är där någonstans, mitt emellan. Det liknar inte något annat inom den fotografiska konsten. Visst går det att se spår i hennes konst av storheter som Josef Frank, men Carrillo har utvecklat en helt egen och särpräglad stil, där fantasin tillåts ta stor plats.
1 februari - 19 april (Magasinsgatan och Galleriet)
Party i Jajce
Utställningen är min reaktion på det ytliga konsumtionssamhället som växte fram efter kriget på Balkan under 1990-talet. Förberedelserna inför projektet innebar att fotografera med lång exponeringstid. Platserna och rummen förblev tydliga men människorna blev suddiga på grund av sina rörelser. Fotografierna stämmer väl överens med festernas totala ytlighet.
Aldin Popaja
Jajce
Jajce är en liten stad i mellersta Bosnien. Under kriget byttes styret av staden mellan alla tre fientliga sidor vid flera tillfällen. Detta har påverkat staden. På det temat har Aldin Popaja under flera år arbetat med projektet ”Urbicid - berättelse om Jajce”.
Jajce är en stad med mycket historia. Här har till exempel Bosniens sista kung, Stjepan Tomasevic, levt och begravts och 1943 utropade ”Tito”, ledaren av den jugoslaviska rebellrörelsen, Jugoslaviens självständighet i Jajce.
Efter kriget realiserade Popaja utställningen. Samhällets karaktär i anslutning till kriget var anpassad till den billiga konsumtionen. Ytlighet, billig tillfredsställelse, eufori på lokala fester och barer blev hans inspiration.
9 november 2019 - 9 februari 2020 (Barkassen plan 1)
Sjömannens och andra minnen
Mina arbeten utgår från egna och andras minnen och berättelser. Jag har valt att i teckning och måleri gestalta de som saknar fotografisk dokumentation. Jag attraheras av processen kring att föreställa sig, det driver mitt arbete och bildar mitt material.
Karin Laaja
Utställningen består av målningar av minnen. Verken som presenteras illustrerar konstnären Karin Laajas minnesbilder från barndomen i Finland.
Karin Laaja är verksam i Umeå, men har sina rötter i Vasa, Finland. Hon flyttade till Umeå 1982 för att studera konst och ett par år senare till Malmö för studier vid Konsthögskolan. Utöver det egna konstnärskapet har hon undervisat på Designhögskolan, Arkitekthögskolan och Umeå konstskola.
19 oktober 2019 - 5 januari 2020 (Magasinsgatan)
[F]acts of Violence
Utställningen visar utdrag från verk under utveckling som tar upp frågor runt psykologiskt, socialt eller fysiskt våld och viktigast av allt dess efterverkningar. Elana Katzs fokus är påtagligt riktat mot minnet; det assimilerade minnet; det raderade minnet; det dissocierade minnet och det ”korrekta” manifesteringarna av minnet; alla relaterade till våldsincidenter och dess konsekvenser.
Elana Katz är en konceptuell konstnär som primärt arbetar med konstformen ”Performance Art”. Katzs arbete utmanar kulturella konventioner, granskar kritiskt komplexiteten som finns inom motsägelser och vill på så sätt skapa en upplevelse där det förmodade läggs åt sidan.
Elana Katz har studerat i New York och Berlin och är sedan 2008 bosatt i Berlin.
19 oktober 2019 - 5 januari 2020 (Galleriet)
Solfjädrar och pampuscher
Accessoarer och kläder har alltid varit ett sätt att uttrycka sig. Antingen för att sticka ut eller för att passa in. Som så mycket annat går modet i vågor och en accessoar från 1800-talet kan idag uppfattas lika modern som den gjorde då, medan andra upplevs som hopplöst ute.
Ur museets samlingar
De äldsta föremål som vi visar är fickur och snusdosor från 1700-talet och de nyaste är skor från 1960-talet. De ger en inblick i en svunnen tid och en bild av de människor som bott och verkat i Sundsvallsområdet. En del föremål har berättelser knutna till sig medan många saknar utförligare historik.
Solfjädrar gjorda av exklusiva material som ben och pärlemor, med detaljrika motiv, visar att de var en symbol för status. Förutom att svalka sig med, kunde olika rörelser med solfjädern användas som ett kodspråk för till exempel en fröken som diskret ville förmedla meddelanden till sin tilltänkte.
En pampusch är en sorts galosch. Vi visar bland annat en stövlett med gummisula – både praktisk och moderiktig på samma gång.
Välkommen att upptäcka vackra detaljer, tidlös formgivning och några besynnerliga ting!
Solfjädrar och pampuscher, digitaltmuseum.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
25 september 2019 – 21 mars 2021 (Magasinsvåningen)
Sluta kasta Freud i ansiktet på mig jag får så dålig hy av honom
Se världen ur Miss Universums ögon. Modig som få och med ett självförtroende på topp tar sig Catti Brandelius alter ego an omvärlden. Självinsikt och hämningar lyser med sin frånvaro. Eller så struntar hon bara i vad andra tycker. Kritik mot dåtida och nutida samhällsordningar och normer, trender och jantelag ackompanjeras av budskapet; Var dig själv och våga ta plats!
Videokonstverk
Utställningen visar fyra videokonstverk ur museets och kommunens konstsamling skapade av Catti Brandelius. Det genomgående budskapet är ”Var den du är och stå för det!”
I utställningen vill vi skapa interaktion och delaktighet. För besökaren kommer det att finnas möjlighet att uttrycka sig vid varje konstverk. Det kommer också att finnas QR-koder som länkar till intervjuer eller annat extramaterial.
Om konstnären
Stockholmsbaserade Catti Brandelius är performancekonstnär som arbetar med flera olika konstformer och uttryck, till exempel text, teckning, screentryck, poesi, popmusik och video.
Brandelius konstnärskap och uttryck handlar om feministisk kamp, men är klädd i en lättsam och humoristisk anda. Hon ser kritiskt både på konstvärlden och på flera olika aspekter av samhället. Konstnärskapet är lättsamt, speciellt och med mycket intelligent samhällskritik.
Catti Brandelius är en konstnär som arbetar normkritiskt genom att ifrågasätta rådande samhällsordning och normer. Den här utställningen är ett sätt att lyfta normkritik.
Om Miss Universum
Ett av Catti Brandelius alter ego är Miss Universum. Brandelius Miss Universum vänder på begreppen om hur en skönhetsmiss ska vara. Hon lider av storhetsvansinne, är högljudd, krävande och vill förändra världen så att den ska behaga henne, och inte tvärtom.
8 mars - 20 oktober 2019 (Barkassen plan 1)
Vittnesmål - Paul Hansen
Vi talar ibland om bilder som om de vore fysiska ting. Föremål som allt snabbare produceras av liten linsförsedd manick i allt högre upplösning. Men för mig har bilder inte särskilt mycket med vare sig kameror eller teknik att göra. Kameror är förstås nödvändiga verktyg, men de är bara det; verktyg.
This benefit of seeing… can come only if you pause a while, extricate yourself from the maddening mob of quick impressions ceaselessly battering our lives, and look thoughtfully at a quiet image… the viewer must be willing to pause, to look again, to meditate.
Dorothea Lange
Jag instämmer med Dorothea Langes vackra ord som hon uttryckte för över femtio år sedan. För mig handlar bilder, när jag fotograferar likaväl som när jag betraktar dem, om att se. Att stanna upp ett litet slag, att tillåta ögonblicket framför dig att bli en del av ditt här och nu.
Bilder är så mycket mer än trycksvärtiga fyrkanter mellan raderna i en dagstidning eller klickvänliga ljusplattor på en skärm. De är skärvor av förfluten tid som oavsett personliga ingångsvärden, förkunskaper, utbildning, ålder eller bakgrund mer kan betraktas som fönster in till andra människors verklighet.
Fotografierna du ser i utställningen här i Sundsvall är tagna de senaste fem-sex åren, några så sent som i år. De speglar mitt arbete som nyhetsfotograf där stora nyhetshändelser inte sällan utspelar sig bortom landets gränser – dominerade av krig och kriser men även kretsar kring mänskliga möten av väldigt olika slag.
Auschwitzöverlevaren Hédi Fried, stenkastaren Yassir Arafat i Gaza, Zinaida Filippjeva i Ukrainska frontstaden Kamjanka, Greta Thunberg på marsch i Stockholm. Renskötarparet Juhan Aslat Siri och Marja Skum i Ammarnäs. Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel.
Som fotograf på en tidning är det en ständig utmaning att visuellt komprimera och destillera komplexa skeenden på hundradelar av en sekund. Färden mot den utopiska ”bra bilden” är ryckig, osäker och kantad av tvivel. Var? Hur? När? Vem? Varför?
Om jag en dag lyckas vara på rätt plats, välja rätt objektiv, rikta den åt rätt håll i rätt tid och trycka av när det händer, (vad nu ”det” är) och skicka iväg bilderna till redaktionen är det omedelbart dags att börja arbeta mot nästa publicering. Journalister skriver varje dag i nyhetsflodens brusande flöde och reportaget som de kanske riskerat livet för att genomföra, eller som tog flera år att producera, sedimenteras raskt bort i den dagliga rapporteringen. Att ges möjligheten att vaska fram några av de senaste årens berättelser och sammanställa dem på det här viset känns därför som en stor ynnest. Skildringarna får lov att andas lugnare och vila i sitt ämne.
För mig är många av berättelserna en yttersta manifestation av disfunktionaliteten hos maktens män. Det är oftast män, de som bygger murar i avsikt att forma en skarp gräns mellan vi och dom och därigenom skapa en mörk plats där rädslan för den andre kan omvandlas till skarp politisk ammunition.
Jag har tematiserat bildberättelserna i olika former. Vissa färdas långt och länge över tid och rum medan andra är mer koncentrerade till ämne och plats.
Men det du kommer att uppleva är i realiteten en enda lång homogen berättelse. Alla bildberättelserna har en minsta gemensam nämnare:
Det kunde lika gärna ha varit du.
Paul Hansen, Stockholm juni 2019
Om Paul Hansen
Paul Hansen (f. 1964) är bildjournalist och arbetar sedan 2000 hos Dagens Nyheter. Född och uppvuxen i Partille har han nu sin bas i Stockholm med hela världen som arbetsfält. Efter utbildning vid Poppius journalistskola har han sedan 1989 arbetat både som frilansfotograf och som anställd vid några av Sveriges största nyhetsredaktioner. Hansens arbete har belönats med flera internationella och nationella priser, bland annat World Press Photo och Årets Fotograf i Sverige nio gånger.
29 juni - 29 september 2019 (Magasinsgatan och Galleriet)
Påsar och galgar
Handeln i Sundsvall är under ständig förändring. Butiker kommer och går. Möt dåtidens påsar och galgar i museets öppna magasin tillsammans med fotografier från handeln i Sundsvall.
Är du född 1920 kommer du att känna igen butikerna som finns på både påsarna och galgarna. Är du född 1980 blir det sannolikt svårare med igenkänningsfaktorn. Men du kanske har sett produkterna i din mormor eller farfars garderob?
Bli en del av historien
Utställningen är skapad i ett levande format och vi hoppas att du som tar del av den också vill berätta din historia. Påsar och galgar - ett halvt sekel av minnen ger flera möjligheter för dig att dela din historia och dina minnen med andra besökare.
19 december 2018 - 15 september 2019 (Skonerten plan 1)
Grafikern och grafiken
Sundsvallskonstnären Ulla-Carin Winter gästspelar på museet. Hon har botaniserat i vår konstsamling och gjort ett tematiskt urval med grafiken som utgångspunkt. Av ungefär 1000 grafiska verk har hon valt ut ett 30-tal konstverk från 24 konstnärer.
Det har varit otroligt intressant att få gå igenom denna skattkista av grafisk konst som Sundsvalls museum har i sina samlingar. Jag har hittat hur många guldkorn som helst och urvalet har inte varit lätt.
I de bilder som presenteras finns stora kontraster i uttryckssätten. Konstnärerna behärskar till fullo sin tryckteknik, gör medvetna val och kan därmed ge bilden det uttryck och innehåll de eftersträvar. En investering av tid, känsla och funderingar, konstnärens intention är äkta.
Bilderna bär en egen berättelse med ett fullständigt engagemang. Konstnärerna är hantverksskickliga men tekniken är bara ett ändamål för berättandet, de grafiska teknikerna kan ge unika uttryck som inte går att få på annat sätt.
Motiven beskriver djuren, landskapen, människan och de föremål hon omger sig med. En del med ett expressionistiskt uttryck, andra skildrar en vardaglighet vi kan känna igen oss i och några är en poetisk viskning i djup svärta.
Ulla-Carin Winter
29 mars – 1 september 2019 (Barkassen plan 3)
DESIGN 19
Examensprojekt från Institutionen för design på Mittuniversitetet, Grafisk design & kommunikation 180 hp och Industridesign 180 hp.
En examensutställning om hur design kan göra skillnad. Studenterna från Grafisk design har i sina arbeten tagit utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling, och studenterna från Industridesign har i samarbete med företag och organisationer utvecklat designlösningar som möter behovet av nya produkter och tjänster.
Under våren har studenterna fördjupat sig vetenskapligt och kreativt i frågor om bland annat plast i vården, ergonomiska gitarrer, jämställdhet, växter i rumsmiljö, spelberoende, individanpassade glasögon, matsvinn, autonoma fordon, kvinnosjukdomar, feminism, ätbara insekter, hemlöshet, pink washing, rosor, mens, cirkulär design och begagnad elektronik.
24 maj - 4 juni 2019 (Magasinsgatan och Galleriet)
Elev 19
Elev 19 är en utställning skapad av elever vid Skvaderns gymnasieskola, Ålsta folkhögskola, Sundsvalls Kulturskola och Bredsands skolas fritidshem. Temat för årets utställning är scenkonst, med anledning av Scenkonstbiennalen som just nu pågår i Sundsvall.
Konceptet med en utställning av elever har genomförts på Sundsvalls museum under många år, under olika namn och i samarbete med olika skolor. Tanken är att de unga konstnärerna ska få plats och synlighet på Sundsvalls museum. Genom det vill vi uppmuntra dem att fortsätta sitt konstnärskap och visa på olika möjligheter för det.
3 maj – 19 maj 2019 (Magasinsgatan)
Tänk på trappor och stegar
I en av våra utställningslokaler går en trappa går rakt igenom rummet. Gästcurator Barbro Björk har skapat en utställning i denna speciella lokal, där byggnadsritningar, skulpturer, teckningar, grafik, fotografi, film och en gobeläng visar på olika gestaltningar av trappor och stegar med särskild medverkan av skulptör Corinne Ericson.
Besökaren kan sedan låta temat växa vidare i minnen från trappor i barndomen, i andra länder, i drömmar och fantasier samt i tankar om trappor och stegar i dagens Sundsvall.
Trappa
En trappa, eller en stege, kan leda upp till himlen eller ner i mörkaste källarvrå. En trappa kan vara en pampig statussymbol, som den i Hotel Knaust. En trappa kan också leda upp till Gud och himlen som i Jakobs dröm i Gamla testamentet, illustrerad i Dorés bibel. Äldre trappor utomhus kan vara monumentala stentrappor upp till tempel eller nationalbibliotek. Men en trappa kan också vara en enkel trätrappa, som snabbt blir varm och skön att sitta på i vårsolen!
Stege
En stege hjälper sotarna upp till skorstenen. En stege är eldarens medel att komma ner till pannan i eldrummet på ett ångfartyg. Jägaren tillverkar en stege upp till älgpassets plattform. Barn snickrar stöd för fötterna upp till sin trädkoja. Exemplen kan bli hur många som helst och det är en rikedom!
Medverkande konstnärer
Jordi Arkö, Torsten Billman, Maja Braathen, Gustave Doré, Sergej Eisenstein, Corinne Ericson, Mats Eriksson, Elisabet Hasselberg Olsson, Oskar Ohlson, Carl Magnus, Hannu Taina och Jukka Vänttinen.
16 februari – 19 maj 2019 (Galleriet)
Genius Loci - Anastasia Savinova
Anastasia Savinova (1988) är utbildad arkitekt men verkar idag som konstnär. Med sin bakgrund inom arkitektur, hyser Savinova stark kärlek till konstruktion och byggnadskonst.
Platsen
I varje del av project Genius Loci skapar Anastasia Savinova ett visuellt arkiv, ett koncentrat av kärnan och känslan av platsen. Som stadsflanör och bergsvandrare vandrar hon, andas in platsernas luft och försöker att visualisera den. Gator och berg passerar, möten på gatan och i naturen är en rik källa till visuell information, såsom former, färger och texturer; på samma gång innehåller alla miljöer hon möter något okroppsligt.
Atmosfären
Romarna trodde att varje plats hade en skyddsande – en genius loci; i modernt språkbruk syftar genius loci på den speciella atmosfären hos en plats, och hur den upplevs. Genom att sammanfoga flera fotografier skapar Savinova kollage som skapar något helt nytt tillsammans. Varje verk är uppbyggt av ett flertal bilder av byggnader och landskapsformer som är äkta och autentiska för ett studerat område. Dessa verk bevarar minnet och platsens ande.
26 januari – 14 april 2019 (Magasinsgatan)
Fundamenta - Björn Gimstedt
Vi lever i en tid av förenkling. Det som inte kan förklaras på hundrafyrtio tecken går bort. Det som är för komplext och som inte har den dramaturgi på gott och ont som samtiden kräver. Vi håller på åsikter som vore de fotbollslag och förlöjligar våra motståndare så de blir lätta att avfärda.
Jag tror på ordning och reda i retoriken. Att ibland backa och se på våra tankebyggen, bli varse de glidningar i betydelse och logiska tankehopp som även de mest vällovliga föreställningar kan vila på. Är något alltid rätt är det antagligen ett cirkelbevis.
Jag tror på tvivel. Att inse att våra tankemodeller är just modeller som lyfter fram enskildheter. Det kan ha sina poänger att hålla sig med flera synsätt. Enkelspåriga förklaringar ser nog världen mer som vi vill att den ska vara, än som den verkligen är.
Detta är utgångspunkten för min utställning Fundamenta vars avsikt (det teoretiska anslaget till trots) är att vara Konst utan anspråk på logisk stringens.
Den är snarare associativa visualiseringar av mitt inre Twitterflöde de senaste åren.
Björn Gimstedt.
Med denna inriktning blir Björn Gimsteds utställning med skulpturer, målningar och foto i stora format en visuell upplevelse.
17 november 2018 – 17 februari 2019 (Barkassen plan 1)
1918
En exposé genom en unik samling fotografier från Första världskriget. Vi visar bilder från Balkan, västfronten, luften och krigsslutet. Fotografierna är ett starkt dokument om en samtid som påverkade en nutid. 1918 tystnade kanonerna och när dimman hade lagt sig trädde en helt annan värld fram.
Stereobilder
Stereobilderna är tagna av firman Jules Richard. Bilderna är ett sammelsurium av platser, människor och vapenslag. Det gör den här samlingen speciell, den ger en enhetligare bild. Vanligen var sådana här fotouppdrag specifikt inriktade på något. Kameran var en ny teknisk skapelse, men snabbt insåg de krigande makterna vikten av att inte tillåta fri fotografering av fasorna. Firmor som Richard gjorde jobbet.
Fotografierna visar många ögon på unga män som inte alltför sällan uttrycker den sorg de känner. De kval de står inför, som det kompani franska soldater som sitter i bivack i morgonljuset inför slaget vid Somme eller de skojfriska tyska soldaterna på Balkan, som i själva tyngden av fångenskap vet att de har klarat sig.
27 oktober 2018 – 27 januari 2019 (Galleriet)
Flora supersum - Lena Granefelt
Kan växter tänka? Äta, kriga, dö? Och vad känner de i så fall när de förbereder sig för utslocknandet?
Lena Granefelts bilder är poetiska undersökningar av växternas liv efter blomning och frösättning. I sitt senaste projekt Flora supersum (supersum av latin undgå att dö, fortsätta att leva) har hon fotograferat fröställningar, kapslar och baljor som alla bär livet och döden i samma gestalt. Spikklubba och frossört, kråkvicker och lejongap kämpar för sin arts överlevnad. Den starkaste – den med det mest finurliga sättet att sprida sina frön på – överlever. Här råder det som Karl Marx kallade bellum omnium contra omnes – ett allas krig mot alla.
Trädgården blir en krigsskådeplats, ett slagfält.
Men den är också en plats som erinrar om ett annat slags skönhet. Frön, embryonala stadier eller extrema förfallsstadier som vissnande och förruttnelse brukar ju sällan visas i flora och trädgårdsböcker fast de är lika typiska för växten som blomprakt och utslagna blad. Varför? Beror det på människors rädsla för döden, den som gör att vi missar dess ljusa löfte? Mitt i förgängelsen frodas ju hoppet och framtiden.
Lena Granefelt kommenterar själv sina bilder med orden:
Jag ser det som en önskan att sätta ljus på något vi inte annars uppmärksammar, det i vår kultur så föraktade åldrandet, ”fas tre”, det som kommer efter den så ihärdigt dokumenterade perioden av knopp och blom.
6 oktober 2018 - 5 januari 2019 (Magasinsgatan)
Mijjen tïjje daelie! – Vår tid är nu!
Unika samiska föremål och hantverk i samarbete med Birger Nordin.
Utställningen visar cirka 100 moderna och antika föremål som tenn- och pärlbroderier, rotslöjd, skinnarbeten, kåsor, skrin, knivar, stavar och Hattas renar.
2 juli – 25 november 2018 (Skonerten plan 1)
KVINNAN
En skildring av kvinnans många ansikten genom livet med lekfullhet, humor, allvar och mänsklighet. Utställningen visar delar av museets samling av svensk samtidskonst med kvinnan i fokus.
En kärleksförklaring till alla våra mödrar
KVINNAN skildrar våra odödliga mödrar bärande livets bekymmer hur strävsamt det än är och märkta av tidens härjningar. Med bibehållen glans i blicken, berättandes historier, brister de ut i skratt.
Det är kvinnorna, de gamla kvinnorna, som bär samhället och skänker lugn. Kvinnor som är rakryggade, kvinnor som är starka, slagfärdiga, fårade och orubbliga. Kvinnor som är tanter och gummor. Kvinnor som vill berätta någonting för oss.
17 februari - 28 oktober 2018 (Barkassen plan 1)
Hekate – Åsa Ersmark
I en svampbemängd tallskog uppstår ett möte med Gudinnan Hekate.
Tillsammans med tillhörande objekt visar utställningen den nya filminstallationen Hekate Rising. I en månbelyst säng inspirerad av månscenen i ”De älskande” av Louis Malle förbyts innebörden av en kvinnas skönhet. Filmens enda skådespelare sover, drömd om, utomhus på en drömsk äng.
I en bilddriven hyllning till analog film, poesi och psykedelia återuppväcks Gudinnan Hekate. En psykedelisk kärlekshistoria om oändlig kärlek sprungen ur en feminin och förhistorisk kraft.
30 juni – 7 oktober 2018 (Galleriet)
Drömmen om staden
Med motiv och konstnärliga diskussioner berör vi spänningen mellan stad och land. Under året visar vi verk ur museets konstsamling med fokus på drömmen om staden.
Längtan till och från staden
Staden är en fysisk förtätning av hus. Så tillvida liknar staden ”landets” by, men skillnaden är avsevärd. Där byns innebyggare ofta har varit på platsen i generationer så är staden befolkade av tillresta, av migranter.
Staden är ofta manifesterad i geografi och arkitektur, i hus och parker. Staden har gator och täthet, som ger en känsla av värme och närhet. I by och på landet så kan avstånden verka långa, ytor är öppna, terrängen fri, men stadens känsla av värme är i byn ofta äkta värme.
Många beskriver ensamheten i en större stad. Känslan av att vara helt ensam bland tusentals människor. Inte sällan övergår drömmen om staden till en dröm om landet. En dröm som oftast stannar vid just en romantiserad dröm.
17 mars - 23 september 2018 (Barkassen plan 3)
Gränslöst - Linda Lasson
Linda Lasson är textilkonstnär som med svart tråd broderar på olika material som renskinn, näver, mark och armeringsdukar. Hon vill med sin textilkonst ge naturen en röst och skildra en plundrande samtid.
Broderi och teknik
Linda har levt i de jämtländska fjällen, nära den samiska kulturen som har påverkat henne både som människa och konstnär. Hennes berättelser om ett exploaterat Norrland och en undanträngd urbefolkning är en arketypisk nutidspoesi uttryckt i broderi. Ett broderi som vibrerar av renaste urkraft; trolltrumman, den heliga björnen, nåjdernas kraftmätning i det flammande norrskenet.
Tekniskt arbetar hon med fina stygn i olika riktningar, med olika täthet och längd och ibland i lager på lager för en tredimensionell effekt.
9 juni - 16 september 2018 (Magasinsgatan)
Made in Sundsvall 2 - DESIGN 18
Examensprojekt från Mittuniversitetets program Industridesign och Grafisk design och kommunikation.
18 maj - 27 maj 2018 (Magasinsgatan och Galleriet)
Made in Sundsvall 1
Elev- och examensarbeten från Sundsvalls kulturskola, Höglundaskolan, Skvaderns Gymnasieskola och Ålsta folkhögskola.
Sundsvalls kulturskola
Kulturskolans bildelever visar en del av de arbeten de jobbat med under året. Bildeleverna är indelade i fem olika grupper, Nyskapare, Grund 1, Grund 2, Fortsättning och Fördjupning. Arbetena består av målningar, skulpturer, mobiler och grafik. Bildlärare är Kerstin Malmberg och Sara Norlin.
Höglundaskolan
160 elever i årskurs 8 har arbetat med temat kamp. De uttrycker sina tankar och erfarenheter kring kamp med fotografi och collage.
Skvaderns Gymnasieskola
Estetiska programmet - Bild och Forminriktningen. Årskurs 3.
Utifrån en djupdykning i Frida Stéenhoffs liv och kamp för kvinnors rättigheter, presenterar eleverna från Skvaderns Gymnasieskola sina reflektioner runt temat "kamp". De visar foto, skulptur och grafiska verk.
Ålsta folkhögskola
Konststudenter från Ålsta folkhögskola – Konstlinjen har fördjupat sig i olika inriktningar och uttryckssätt. De visar verk skapade med inspiration från temat kamp.
26 april - 13 maj (Magasinsgatan och Galleriet)
Monica Englund - Livstycken
Ett konstnärskap om att förstå sig själv och världen bättre. Vad det här livet egentligen handlar om.
Fotografi
Monica Englund föddes i Sundsvall 1935 och växte upp i Skellefteå. Vid elva års ålder fick hon en kamera. Efter det har inte många dagar passerat utan att hon haft en kamera i händerna. Efter studier vid Berghs och diverse reklamjobb kom Monica från 1960 att jobba professionellt med fotografi. Inledningsvis med dokumentär-, street- och teaterfoto men även närbilder av växter och kollagearbeten.
Projekt
Utställningen lyfter fram bildserien Livstycken som tar sin början i 1960-talet och som fortfarande pågår. Här ingår en hel del ”streetphotography” och många bilder på barn. Andra projekt inom fotografin inkluderar dokumentation av födslar under 1970-talet, närstudier av växter, ”Persefonetid”, från 1980 och framåt och under 1990-talet relationen till hennes far, ”Adtendere”, som betyder ”sträcka sig mot” på latin.
Kollage
När hennes livskamrat, fotografen Lars Johansson, 2001 går ur tiden monterar Monica motvilligt ner det analoga mörkrummet och börjar åter klippa och klistra. Kollagen kallar hon ”Mina Madrigaler, besök i okända rum”. Där dyker hennes far upp igen, men även hennes mor och Monica själv.
Tekniker
De tekniker Monica Englund har använt sig av är analogt fotografi, det gamla ädelförfarandet gummitryck, där ingen tryckpress förekommer, men många penslingar, lager på lager. Samt att klippa, klistra och använda akvarellfärg.
3 februari - 15 april 2018 (Magasinsgatan och Galleriet)
Konst för barn
Med humor och värme möter man barnen och eggar deras fantasi, genom kärleksfulla, barnsliga, roliga och ibland allvarliga bilder.
Utställningen visar verk av några av Sveriges främsta barnboksillustratörer. Det är Per Gustavsson (Augustpris nominerad 2017), Helena Lunding Hultqvist, Sara Lundberg (Augustpristagare 2017), Pia Niemi, Pernilla Stalfelt, Anders Sunesson och Stina Wirsén.
Konst för barn är en vandringsutställning som blivit möjlig genom samarbete inom SKY (Sveriges konstföreningar i Y-län) med bidrag från Landstinget Västernorrland. Utställningen anordnas av Sundsvalls konstförening i samarbete med Sundsvalls museum.
26 januari - 4 februari 2018 (Barkassen plan 2)
Tecken
Många konstverk bär musik, trots att de är ljudlösa. Det finns rörelse och dynamik som på ett påtagligt sätt visar hur närvarande tecken är i konsten.
Tillsammans med designern Niklas Fagerholm har vi tittat på det dolda och osagda i museets egen konstsamling. Utställningen tar avstamp i en av modernismens första och främsta filmer; Diagonalsymfoni av Viking Eggeling och tar dig på en exposé ända fram till NUG:s Teritorial pissing.
5 april 2017 - 25 februari 2018 (Barkassen plan 3)
OCKUPERA - Art Performance
I november 2017 bjöd vi in till två veckor med performancekonst. Parallellt växte också utställningen OCKUPERA fram.
Tolv konstnärer, svenska och internationellt verksamma, deltog med sina verk för att sätta fokus på performance som konstnärligt uttryck. Utställningen visar dokumentation av de framträdanden som ägde rum samt lämningarna av två performanceverk. OCKUPERA innehåller även andra verk av de deltagande konstnärerna samt videoverk ur museets samlingar.
Performance 1
Lördag 28 oktober inleddes OCKUPERA med en performancekväll där konstnärerna Cecilia Germain (Umeå), Maja Melsted och Michael Cedlind (Stockholm) samt Norrländsk Information bestående av Jan K Persson (Härnösand), Nic Langendoen (Umeå) och Mats Wikström (Luleå) medverkade.
Performance 2
Torsdag 2 november genomfördes den andra performancekvällen. Damir Nikšić (Bosnien) framförde två performance varav en pågick under större delen av dagen och där resultatet visas i utställningen. Edith Marie Pasquier (London) framförde sin performance direkt i utställningslokalen, där lämningar av den finns kvar.
Performance 3
Tisdag 7 november genomfördes den tredje performancekvällen. De deltagande konstnärerna var Sophie Erlandsson (Stockholm), Ann Rosén (Stockholm) samt Lisa W Carlson och Staffan Westerlund (Härnösand).
28 oktober 2017 - 4 februari 2018 (Barkassen plan 1)
100% Kamp - Sveriges historia
Mänskliga rättighetskamper i Sverige nu och då.
Rättighetskampernas Sverige
Rättighetskamperna har varit och är många i den svenska historien och samtiden. 100 % kamp - Sveriges historia berättar om de många rättighetskampernas Sverige. Om människor som har kämpat och de som fortfarande kämpar för att få rätt att leva livet fullt ut i ett jämlikt Sverige. Genom olika teman som rätten till kroppen, rätten till vardag och reaktioner mot rättigheter skildras rättighetskamper i det förflutna och i samtiden; kampen för att få leva, bo, arbeta, älska på lika villkor oavsett funktionsförmågor, sexuell läggning, tro, kön eller ursprung.
Rättigheter
100 % kamp - Sveriges historia skildrar rättigheternas grundläggande betydelse för ett demokratiskt samhälle, undersöker vad som händer när rättigheter tas för givna och berättar om vad avsaknaden av rättigheter kan innebära för människors liv. Här ges plats till dem som arbetar för allas rösträtt, för rätten att kunna bo hemma, för rätten att få bestämma över sin kropp. Rättighetskämpar presenteras. Kan det vara just vem som helst? Du och jag? Utställningen berättar bland annat om Sidsjöns sjukhus, ett mentalsjukhus i Sundsvall med verksamhet mellan åren 1943-1993.
Kamper
Det är viktigt att veta att rättigheter inte kommer av sig själv, utan är resultat av människors kamp. Att rättigheter inte kan tas för givna. Att rättigheter kan hotas och begränsas. Och om vad alternativet till allas lika rätt kan innebära. Kamper för rättigheter är en del av historien. Men de är inte över. Kamper är en del av vår samtid. De pågår runt omkring oss. Varje dag.
Utställningsproduktion
Utställningen är producerad av projektet Heterogena kulturarv med tillägg från Västmanlands läns museum och Sundsvalls museum. 100 % kamp - Sveriges historia är ett samarbete mellan Västmanlands läns museum, Regionmuseet Kristianstad, Historiska museet och Sundsvalls museum. Arbetet stöds och finansieras av Statens Kulturråd, Riksantikvarieämbetet, Region Skåne och Postkodlotteriets Kulturstiftelse.
14 oktober 2017 - 14 januari 2018 (Magasinsgatan och Galleriet)
Ållateatern Sweden och konsten
Ållateatern förmedlar delar av museets konstsamling med olika audiovisuella uttryck där konsten blir en överraskande lek.
Ållateatern Sweden har under några månader arbetat med delar av museets konstsamling. Av 40 verk har de valt ut 9 till sin utställning. Teatern har tolkat konsten med egna berättelser, dikter och andra skapande uttrycksformer. Resultatet är en levande utställning full med överraskningar. En upplevelse med fantastiska berättelser som uttrycks genom färg, ord, poesi, teater, audiovisuell teknik, ljud och ljus.
8 april - 15 oktober 2017 (Barkassen plan 1)
Mormor, mor och jag sydde
Sundsvallshistoria genom ett nålsöga. En donation sprider ljus över husmorsepoken, industrihistorien och textilier av ull, olja och trä.
Utställningen visar barnkläder skänkta av Lena Eklöf Viklund gjorda av hennes mormor och mamma. Donationen speglar väl den gemensamma historien för många människor. Lenas släkthistoria är en del av Sundsvalls industrihistoria.
Dagens textilier och kläder tillverkas på ett sätt som belastar miljö och hälsa. Finns det alternativ?
Med Mormor, mor och jag sydde kliver du för första gången in i vårt öppna magasin. Tillsammans med barnkläderna och andra föremål ur museets samlingar kan du följa utvecklingen från självhushåll till konsumtionssamhälle.
10 juni 2017 – 24 november 2018 (Skonerten plan 1)
Balans och provokation
Samtida konst från Burma/Myanmar. Den moderna konstscenen i Burma, även kallat Myanmar, befinner sig, i likhet med resten av landet, i och inför stora förändringar. Efter 50 år av militärdiktatur och instängdhet har en stark dynamisk konstscen vuxit fram i takt med den politiska utvecklingen. I utställningen visar konstnärerna The Maw Naing, Kolatt, Yadanar Win och Ma Ei de konstnärliga uttryck som blivit framträdande för landets konstscen - balans och provokation.
Utställningen har tagits fram av Joachim Granit, konstnärlig ledare på Färgfabriken, och Nathalie Johnston, curator verksam i Yangon, Burma.
10 juni - 24 september 2017 (Magasinsgatan och Galleriet)
Made in Sundsvall - Part Two
Examensprojekt från Mittuniversitetets program Industridesign, Grafisk design och kommunikation, Möbel- och byggnadshantverk och Bildjournalistik.
19 maj - 28 maj 2017 (Magasinsgatan och Galleriet)
Made in Sundsvall - Part One
Elev- och examensarbeten från Sundsvalls kulturskola, Höglundaskolan, Skvaderns Gymnasieskola och Sundsvalls konstskola.
Sundsvalls kulturskola
Kulturskolans bildelever visar några av de arbeten de jobbat med under året. Verken utgår från olika teman som Mina proportioner, Pumpor, Törnrosa, Bruksföremål, Stadens torg, Förändring, Tornet, Animerade filmer.
Höglundaskolan
Årskurs 8
Tillsammans med konstnären Björn Gimstedt har Höglundaskolans elever deltagit i projektet Skapande skola. De har inspirerats av Björns konst i järn och av delvis återvunnet material. Samarbetet har resulterat i konst av chipspåsar.
Skvaderns Gymnasieskola
Estetiska programmet - Bild och Forminriktningen
Årskurs 3
Med det tankeväckande temat "Shit - jag är nästan vuxen" presenterar eleverna från Skvaderns Gymnasieskola olika tekniker som foto, måleri och teckningar.
Sundsvalls konstskola KOMS
Andraårselever från Sundsvalls konstskola har fördjupat sig i olika inriktningar och uttryckssätt. De visar film, foto, måleri, teckning och tredimensionella verk.
28 april - 14 maj 2017 (Magasinsgatan och Galleriet)
TILLSTÅND av Kerstin Lindström
Kerstin Lindströms arbeten tar form i skulpturer, installationer och performance. Enskilt och i samarbete med andra. Arbetsprocesserna är ofta långsamma med inslag av textila material eller tekniker. Materialen ger associationer till vardag och kropp.
en utställning
om tid som passerar och sparas
om trådar som kröks och färgas
om skikt som viks och lagras
4 februari - 16 april 2017 (Magasinsgatan)
Printing a Princess av Maria Lagerborg
Printing a Princess är titeln på utställningen, men Trycka Tuvstarr kan den också kallas. Utställningen baseras på Helge Kjellins saga från 1913 om den söta prinsessan Tuvstarr. Fylld av mod och värme vill hon ut och kämpa i världen. Men istället förlorar hon allt och förvandlas till en tuva gräs vid en tjärn i skogen.
John Bauers bilder av den nakna prinsessan på resa med älgen Skutt är välkända. De har utnyttjats både till schamporeklam och miljöpropaganda, varit ämne för konst, feminism, genus och medievetenskap. Kanske är hon en av de flickor som haft mest inflytande i svensk populär kultur före Pippi Långstrump.
Med film, animationer och träsnitt berättar Maria Lagerborg sagan på ett annat sätt. Träsnittets alla stadier som tryck, skuren stock och i rörelse bär berättelsen. Det handlar om mycket mod, vilja och skog.
4 februari - 16 april 2017 (Magasinsgatan)
Se Uppleva Återskapa
Hur ser och uppfattar barn konst? Vad berättar en målning eller en skulptur? Vad väcker konstverket för associationer, minnen, tankar och känslor. Förskolebarn i 3-5 årsåldern har tagit del av verk som varierar i teknik och konstnärligt uttryckssätt. De har fått se, uppleva, leka och återskapa egna verk. Utställningen blandar barnens berättelser och upplevelser med konstverk ur museets samling.
12 november 2016 - 19 mars 2017 (Barkassen 3 tr)
100% Kamp - Rättighetskämpar
Om kamper i Västernorrlands län. För jämlikhet och mångfald i det lilla och i det stora, i det förflutna och i vår samtid.
Kan vem som helst bli en rättighetskämpe? Ur ett samtida och historiskt perspektiv berättas om kamper för mänskliga rättigheter i Västernorrland.
Rättighetskämpar
Möt Frida Stéenhoff, verksam i Sundsvall, som var en av grundarna till den moderna feminismen i Sverige och ständigt väckte debatt om prostitution, barnbegränsning, rösträtt, samkönad kärlek och aborträtt.
Bodaborg
När tvångssteriliseringarna var som mest omfattande under mitten av nittonhundratalet larmade läraren Ingrid Johansson om övergrepp vid Bodaborgs sinnesslöanstalt.
Ådalen
Ta del av händelserna i Ådalen 1931 och se den fana som bars i första ledet vid dödsskjutningarna.
Protest
Pia Boija protesterade mot rasistiska budskap på torget i Örnsköldsvik och blev Årets Västernorrlänning 2015.
16 april 2016 - 12 mars 2017 (Barkassen 1 tr)
Heterogena kulturarv - Att ändra framtiden
100 % Kamp är ett samarbete mellan Regionmuseet Kristianstad, Västmanlands läns museum, Historiska museet och Sundvalls museum. Utställningen är en del av projektet "Heterogena kulturarv - Att ändra framtiden". Arbetet stöds av Statens kulturråd, Riksantikvarieämbetet, Region Skåne och Postkodlotteriets kulturstiftelse.
Hela världen brinner!
En utställning om mod och rädsla utifrån Astrid Lindgrens krigsdagböcker 1939-45.
I samband med andra världskrigets utbrott 1939 börjar Astrid Lindgren skriva dagbok. Hon bor med sin man och sina två barn i Stockholm. Hon är ännu inte uppburen författare. Arbetet med att skildra krigets fasor i dagböckerna 1939-45 lägger grunden till hennes starka civilkurage och roll som opinionsbildare senare i livet.
Hela Världen Brinner tar avstamp i krigsdagböckerna, men uppmärksammar även de i vår tid stora frågorna: Kommer vår värld någonsin att sluta brinna? Varifrån kommer ondska? Barn och vuxna vittnar. De som flydde från infernon till Sverige för länge sedan, de som anlänt nyligen. Allvaret i utställningens tema utesluter inte Astrid Lindgrens varma humor.
15 oktober 2016 - 15 januari 2017 (Magasinsgatan)
Utställningen är producerad av Astrid Lindgrens Näs i samarbete med Postkodlotteriets kulturstiftelse.
Vi gör det för barnen
En utställning om flyktingmottagning i Sundsvall under hösten 2015
Hösten 2015 tvingade krig och förföljelse fler än någonsin att söka asyl i Sverige. Snart stod det klart att det inte fanns husrum för alla. Sundsvalls kommun svarade på Migrationsverkets nödrop och ordnade fram 319 evakueringsplatser i tre idrottshallar. En slags fristad Sundsvall. När dagarna blev till veckor var provisoriska pappväggar allt som skilde de nödställda familjerna från varandra. Fotografen Svanthe Harström och journalisten Olof Axelsson fick en unik inblick i en vardag av oro och sysslolöshet – men också av tacksamhet och hopp – i ett vakuum av väntan. Den gemensamma nämnaren var: Vi gör det för barnen.
15 oktober 2016 – 15 januari 2017 (Magasinsgatan och Galleriet)
Utställningen är producerad av Sundsvalls museum och Sundsvalls kommun i samarbete med Olof Axelsson och Svanthe Harström.
Post Scriptum Christer Strömholm
Post Scriptum är en omfattande retrospektiv utställning över Christer Strömholms konstnärskap med både klassiska och sällan tidigare visade fotografier.
Att arbeta med fotografisk bild är för mig ett sätt att leva. När jag tänker efter och ser noga på mina bilder så är de alla, på sitt speciella sätt, ingenting annat än självporträtt, en del av mitt liv. Christer Strömholm 1983
Christer Strömholm (1918-2002) arbetade nästan uteslutande med svartvitt fotografi och återkommande teman var döden, livet, det privata och vännerna.
8 juni - 25 september 2016 (Magasinsgatan och Galleriet)
Utställningen är producerad av Fotografiska i samarbete med Joakim och Jakob Strömholm.
Made in Sundsvall
Elevarbeten och examensprojekt från en rad utbildningar i Sundsvallsområdet. Du får möta närområdets framtida kreatörer och de utbildningar de genomgår från grundskola till universitet.
Arbeten av elever från Nivrenaskolan, Västermalms gymnasium, Skvaderns gymnasium och Sundsvalls konstskola.
29 april-15 maj 2016 (Magasinsgatan och Galleriet)
Examensprojekt från Mittuniversitetets program; Grafisk design och kommunikation, Industridesign och Bildjournalistik.
20 maj-29 maj 2016 (Magasinsgatan och Galleriet)
The rise and fall of Ingrid Bergman. And rise.
Ingrid Bergman (1915-1982) var en skådespelerska som gick sin egen väg. Hon ville bredda gränserna för skådespeleriet som konstform och hantverk, var en rakryggad förespråkare av jämställdhet och mångfald och kritisk till systemet och kändiskulturen. Utställningen vill inspirera andra att våga gå sin egen väg, bryta normer och följa sin inre moraliska kompass. I utställningen visas bland annat 60 fotografier av Robert Capa, Lennart Nilsson och Gordon Parks, grafik av Andy Warhol och filmer från olika faser av skådespelerskans liv samt filmkläder.
Andra sidans sköna diva
Ingrid Bergman och Stöde. I juli 1937 gifte sig Ingrid Bergman och Aron Petter Lindström i Stöde kyrka. Årets kändisbröllop inte bara i Västernorrland utan kanske i hela Sverige. En ung kvinna utanför rampljuset. Fotografier, vykort, brev och telegram, meddelande och noteringar som med sin personliga och nära ton tecknar en annan sida av henne än den som filmstjärna.
13 februari - 17 april 2016 (Magasinsgatan och Galleriet)
Lars Ahlin och Arne Jones - ett livslångt samtal om konst
De båda konstnärerna från Medelpad, författaren Lars Ahlin och skulptören Arne Jones, en duo i svenskt litteratur- och konstliv som kom att få stort inflytande över sin samtid. Utställningen handlar om hur en nära och intensiv vänskap färgar och utvecklar två individuella konstnärskap och tillsammans med konstkritikern Ulf Linde förändrade de synen på konst.
17 oktober 2015 - 24 januari 2016 (Galleriet)
Matti Kallioinen - Homunculus
Homunculus är en liten, av människan tillverkad, varelse. Ursprunget är medeltida och har alkemistisk anknytning. I denna rumsinstallation bjuds vi in i vad som skulle kunna vara den grotta som Platon refererar till i sin dialog Staten. En grotta där betraktaren sitter fastkedjad med ryggen mot grottöppningen och tittar på det skuggspel som utspelar sig mot den inre väggen. Vi ser inte verkligheten bortom skuggorna, men vi kan ana den. Rörelsen, energin, musiken och de små ljusglimtarna är våra ledtrådar och med dem som avstamp kan vi med fantasins hjälp skapa oss vår bild av det vi inte ser.
10 oktober 2015 - 10 januari 2016 (Magasinsgatan)
Tom Hunter - Unheralded Stories
Tom Hunter har i över 20 år gestaltat människor och händelser i sina hemkvarter East Hackney, London. Det är husockupanter, brottsoffer och miljöer bekanta för lokalbefolkningen men okända för övriga världen. Samtidigt bottnar motiven i något universellt. Samma öden återfinns runt om i världen. Fotografierna framställs inspirerade av klassiska tableauxmålningar vilket skapar en stämning av mystik och tradition.
24 juni - 20 september 2015 (Galleriet)
Margareta Klingberg - Bärmarker
Margareta Klingberg har följt bärplockare från arbetsplatser i norra Sverige till deras hemtrakter i Thailand, Polen, Ukraina och Litauen. Utställningen handlar om säsongvis migration och Norrlands inland som transnationell terräng. Utställningen visar cirka 70 fotografier samt dokument och objekt från en samtida gästarbetsplats med oförutsägbara villkor.
24 juni - 13 september 2015 (Magasinsgatan)
Made in Sundsvall
Under maj visas sju elevutställningar på Sundsvalls museum. Alla utbildningarna återfinns i Sundsvallsområdet och ger en bild av Sundsvall som en kreativ grogrund för de som är intresserade av design, konst och fotografi. I en första omgång fokuserar vi på gymnasieutbildningar samt studieförberedande utbildning där vi visar verk från Sundsvalls konstskola, Skvaderns gymnasium, Västermalms IVS-program och Västermalms Fordonsprogram. I en andra omgång ligger fokus på universitetsutbildningar där examensprojekt visas från Mittuniversitetets tre program Grafisk design och kommunikation, Industridesign samt Bildjournalistik.
Avslutningsutställning
Sundsvalls konstskola 25.4-17.5
Sundsvall och konsten
IVS Västermalm 4.5-17.5
Fordonspoesi
Västermalms gymnasieskola 4.5-17.5
Drömmar
Skvaderns gymnasieskola 4.5-17.5
Master Works
Bildjournalistik Mittuniversitetet 16.5-31.5
Designprojekt
Industridesign Mittuniversitetet 23.5-31.5
Kultur Sundsvall
Grafisk design Mittuniversitetet 23.5-31.5
25 april - 31 maj 2015 (Magasinsgatan, Galleriet, Barkassen 1 tr)
Nepenthes Laughing
Tuija Lindströms kraftigt uppförstorade bilder av köttätande växter är en hyllningskör till naturens uppfinningsrikedom och förödande skönhet. De stora utskrifterna är inte fotografier i traditionell mening, utan inskanningar där fotografen via kraftig uppförstorning av motiven kommer dem så nära att uttrycket blir en slags organisk abstraktion snarare än en naturalistisk återgivning. De sköra växterna med sina destruktiva egenskaper viskar om naturens och i förlängningen livets förgänglighet.
7 mars - 19 april 2015 (Galleriet)
From Back Home
From Back Home är en stark berättelse om ett Sverige fjärran från storstaden. I fokus står landsbygden av idag skildrad av fotograferna Anders Petersen och JH Engström. Motiven är hämtade från fotografernas egen hembygd i Värmland. Fotografierna är tagna på 2000-talet och är dels en skildring av svensk landsbygd men kanske framförallt en spegling av fotografernas egen bakgrund och sin egen bild av sitt ursprung, av sig själva.
7 februari - 12 april 2015 (Magasinsgatan)
Lajos Flesser Målningar
I Lajos Flessers målningar finns fragmentariska figurer med ett dramatiskt innehåll. Människor och djur dansar fram i gnistrande kolorit i en rymd ofta fylld med svävande fjärilar. Han målar i olja med palettknivar vilket skapar en reliefartad textur. Lajos Flesser växte upp i Ungern och kom till Sverige 1953.
17 januari - 8 mars 2015 (Barkassen 1 tr.)