Staden som förvandlade sig
Sundsvalls läge har i alla tider lockat till sig människor från när och fjärran. I slutet av 1800-talet blomstrade industrierna och från den livliga hamnen hördes många främmande språk.
Mellan stadens trähus samlades både familjer och djur i trädgårdar. Så en dag i juni 1888 ändrades allt. En kraftig brand bröt ut och nästan nio av tio Sundsvallsbor blev hemlösa. När röken lagt sig påbörjades arbetet att bygga upp staden på nytt – från en brokig trästad till en välplanerad och rikt dekorerad stenstad.
Följ med på en visning i utställningen och hör om människors levnadsvillkor och samhällets förändring under stenstadens framväxt.
Boka skolprogrammet
Bokning
Visning
Inomhus. Sundsvalls museum, Kulturmagasinet
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årskurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Tidsåtgång
Visning 60 – 90 minuter
Period att boka
1 mars 2024 – 10 januari 2025.
Mötesplats
Kulturmagasinets reception.
Till Sundsvall i slutet av 1800-talet kom stora skeppslaster med varor från hela världen. Industrin och handeln blomstrade, så hände det som inte fick hända, den stora stadsbranden. Vad var det som hände i Sundsvall under branden och hur blev det efteråt?
Följ med på en visning som handlar om Sundsvalls samhällsförvandling när vi gick från trästad till stenstad i slutet av 1800-talet. Hur levde, arbetade och roade sig människorna i Sundsvall förr? Hur var det att vara barn, kvinna eller man? Om könsroller, kärlek och jämställdhet. Genom människors berättelser från förr lär vi oss om hemortens historia.
Visningen passar bra för arbete kring hemortens historia. Om barn, kvinnor och mäns levnadsvillkor förr och skildringar av livet förr och nu. Om historiska källor och skildringar av livet förr.
Verkstad
Du kan välja att kombinera visningen med en verkstad. Vi reflekterar över branden och centrala samhällsfunktioner från förr till idag.
En visning om Sundsvalls förvandling från en trästad till en stenstad, om det ökande välståndet och de sociala klyftorna. Vi berättar om dåtidens normer kring sexualitet, prostitution, kön och sedlighet. Hur levde stadens ogifta mödrar och deras barn? Hur såg människorna på sex, preventivmedel och abort?
Vi lär oss om Sveriges demokratisering och om rättighetskamper. Vilka fick exempelvis rösta förr och vilka får rösta idag? Var samhället jämställt och är det jämställt idag? Vi lär oss om fackförbundens bildande och följer det svenska välfärdssamhällets framväxt.
Visningen passar för arbete kring demokrati, rösträtt, jämställdhet, sexualitet, välfärd och vad historiska källor kan berätta om människors strävan att påverka och förbättra sina och andras levnadsvillkor.
Grundskola årskurs 1–3
Innehållet är från historie-, bild-, religions- och samhällskunskapsämnets kursplaner.
- Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
- Skildringar av livet förr och nu.
- Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
- Teckning och måleri.
Grundskola årskurs 4–6
Innehållet är från historie-, bild-, religions- och samhällskunskapsämnets kursplaner.
- Sverige och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte.
- Vad historiska källor kan berätta om Sveriges historia och likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
- Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
- Teckning och måleri.
- Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders utformning och budskap.
Grundskola årskurs 7–9
Innehållet är från historiekunskapsämnets kursplan.
- Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom bildandet av fackföreningar.
- Framväxten av det svenska välfärdssamhället.
- Demokratiseringen i Sverige. Om folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Förändringen i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.