Hur långt har din tröja rest?
Ta själv med dig ett plagg och låt eleverna välja att ta med ett plagg själva. Be eleverna titta på etiketten på plagget och läsa var det står att plagget är tillverkat. Dela in eleverna i mindre grupper med cirka tre elever i varje grupp. Låt dem sedan få fundera på över plaggets väg, från början av produktionen till klassrummet.
Utgå från följande frågor:
- Vilka material behövs för att göra en tröja? Hur framställs materialen? Var kommer materialen ifrån? Ta hjälp av en bok eller internet för att veta mer.
- När man har materialet, vad behöver man sedan göra för att det ska bli en tröja? Tror eleverna att man tillverkar materialet och syr tröjan på samma ställe?
- Hur kom tröjan hit från fabriken? På vilket sätt färdades den, med bil, båt, flyg eller lastbil?
- Om ni skulle rita tröjans livsresa, hur skulle den se ut då? Utgå från frågorna och ta hjälp av den information ni hittat i böckerna eller på internet. Rita sedan tröjans livsresa, från materialtillverkning till att den kom dit ni nu är.
Låt sedan eleverna presentera för varandra vad de kommit fram till.
Den här lektionen passar för textilslöjden som en påbyggnad på diskussionen om var plagget kommer ifrån.
Börja med att samla ihop ett antal begagnade eller trasiga kläder. Diskutera gänra lite kring de plagg ni har samlat ihop innan ni börjar göra om dem.
Hur gammalt verkar plagget vara? Vad är det för material? Var verkar det som att plagget är tillverkat?
Låt därefter eleverna skapa sin egen superhjältekostym av det återvunna materialet. Dessa kan de sedan ha på sin Temadag 2: Miljöhjältedagen.
På samma sätt som ni studerar hur långt kläderna har rest så kan ni under hem- och konsumentkunskapen undersöka hur långt olika måltider har rest innan den hamnat på köksbordet.
- Välj en måltid att undersöka.
- Gör en lista över vilka ingredienser som ingår i måltiden. Försök sen ta reda på varifrån i världen dessa ingredienser kommer. Ni kan sen redovisa resultatet i en tabell, se exempel nedan.
- Räkna ut hur långt varorna har rest för att komma till matbordet.
- Vilka tror ni har bidragit med mest utsläpp från transporter? Kan varor som har höga utslätt från transporter ha lägre utsläpp på något annat sätt?
- Låt eleverna fundera över om det är något i måltiden som kan ändas så den blir mer hållbar och samtidigt mättande? Något som kan läggas till? Någon ingrediens som ska tas bort eller ersättas?
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster