IVO - berätta om du inte behandlas bra
Du som har kontakt med socialtjänst eller sjukvård eller bor på elevhem, har rätt att kontakta IVO för att få information om dina rättigheter.
IVO är en förkortning av Inspektionen för vård och omsorg. IVO ska se till att socialtjänsten och hälso- och sjukvården i hela Sverige följer de lagar och regler som finns.
Om de du träffar inom vård eller socialtjänst inte lyssnar på dig eller om du tycker att dina rättigheter inte respekteras kan du vända dig till IVO för att:
- Fråga om dina rättigheter
- Berätta om det som inte fungerar bra i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten.
Läs mer om detta på IVO's webbplats.
Ring och berätta eller fråga:
Du som är barn eller ungdom kan ringa oss på vardagar mellan 12-19. Övrig tid kan du lämna ett meddelande. Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen. Telefon: 020-120 06 06
Mejla och berätta eller fråga:
IVO svarar på mejl senast nästa dag. E-postadressen är beratta@ivo.se
Kontakt
Mottagningsgruppen för familje- och vuxenstöd
Vill du vara anonym när du kontaktar oss? Tänk då på att inte ange ditt namn eller ha namnet som e-postadress.
Telefon: 060-19 22 62
E-post: socmottagningfamilje@sundsvall.se
Adress: Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen, 851 85 Sundsvall, Besöksadress:, Norrmalmsgatan 4, Fax: 060-19 11 98
Öppettider: Måndag och tisdag 9-11 och 13-15, onsdag 9-11, torsdag och fredag 9-11 och 13-15.