Nya avgifter för hjälpmedel från
1 september 2024 i Sundsvalls Kommun
Kommunfullmäktige beslutade på sammanträdet den 27 maj att införa avgifter för nya hjälpmedel i Sundsvalls kommun.
Syftet är att alla medborgare i Västernorrland ska få samma avgifter för hjälpmedel.
Beslutet gäller för alla som har någon form av hjälpmedel, är över 20 år och bor i eget boende.
Du som får ett nytt hjälpmedel kommer att faktureras från och med 1 september 2024. Du kommer att få din första faktura i mitten av oktober då Sundsvalls kommun fakturerar i efterskott. Första månaden du har ett hyreshjälpmedel är avgiftsfri för att du ska hinna prova ditt hjälpmedel.
Det finns två typer av avgifter beroende på vilket hjälpmedel det handlar om
Avgiften för ett hjälpmedel debiteras på två sätt, som månadsavgift eller engångsavgift. Vilken typ av avgift som gäller för dig kommer att informeras i samband med att du får ditt/dina hjälpmedel. Det är inget som du själv väljer det beror på vilken typ av hjälpmedel du har.
Månadsavgift: 76 kronor per månad, oavsett om du hyr ett eller fler hjälpmedel.
Du betalar denna avgift varje månad så länge du innehar hjälpmedlet.
Engångsavgift: 119 kronor per hjälpmedel.
Detta är en engångsavgift som betalas per hjälpmedel.
Frågor om hjälpmedelsavgiften
Kontakta avgiftshandläggare: 060-19 28 00
Telefontid måndag-torsdag 09.30-11.00.
Under månaderna juni-augusti har vi ingen telefontid på tisdagar.
Möjligheter att lämna tillbaka hjälpmedel
Hjälpmedel kan återlämnas på Hjälpmedel Västernorrland, Fillanvägen 8, Ljustadalen.
Hjälpmedel kan även återlämnas på Hälsocentralen.
Beställa hämtning av hjälpmedel
Om det rör sig om många eller stora hjälpmedel, kan hämtning beställas.
Kontakta hjälpmedelssamordnare Sundsvalls kommun 060 – 658 39 80.
Telefontid 08.00 - 09.00 helgfri måndag - fredag.
Tänk på miljön och lämna tillbaka alla hjälpmedel som inte används. Dessa rekonditioneras och återanvänds så att någon annan kan nyttja hjälpmedlet som du inte längre behöver.
Senast ändrad: , klockan