De gör verkstad av de digitala drömmarna
Smart teknik för vården är inte mycket värd om den inte når ut i verksamheten. Därför bygger Sundsvalls kommun ett tvärprofessionellt digitalt vård- och omsorgsteam som ska driva på utvecklingen. ”Vi utgår från användarna, inte tekniken”, säger arbetsterapeuten Anna Johansson.
Att testa digital teknik inom vård och omsorg, exempelvis fallsensorer och läkemedelsautomater, är inget nytt i Sundsvall. Hittills har det dock mest stannat vid olika pilotprojekt.
Under 2024 skapas därför ett nytt tvärprofessionellt digitalt team som ska ta fram gemensamma arbetssätt och rulla ut tekniken. Fokus är hemtjänst och hemsjukvård men även särskilda boenden för både äldre och personer med funktionsnedsättningar.
– Teamet ska avlasta personalen i verksamheten när det gäller digital teknik. Omvärldsbevaka, ta fram förslag på lösningar och implementera dem, säger Jessica Hollsten som ansvarar att bygga upp teamet.
Vid hennes sida finns sex personer som är utlånade från sina ordinarie jobb en dag i veckan. En biståndshandläggare, två undersköterskor, en sjuksköterska, en arbetsterapeut och en fysioterapeut.
Tar fram rutiner och arbetssätt
Hur stort det färdiga teamet ska vara och exakt hur man ska jobba kommer att växa fram under året. Men det handlar om ett permanent arbetssätt och är alltså inget projekt, betonar Jessica Hollsten, som har erfarenhet som distriktssköterska och enhetschef i bagaget.
Att utgå från vård- och omsorgstagarnas behov är förutsättning för att lyckas, enligt arbetsterapeuten Anna Johansson som har erfarenhet av att testa digitala inslag i vården i Indal-Liden.
– Det gäller att skapa trygghet både hos brukarna och personalen, säger hon.
Att få med sig kollegorna i arbetet kan vara en utmaning. Samtidigt kan satsningen på digital vård göra det lättare att rekrytera personal, menar fysioterapeuten Amanda Nilsson.
– Vi är många som lockas av det. Det gör jobbet intressantare, säger hon.
Vad krävs för att lyckas rulla ut tekniken?
– Det här handlar mycket om att utveckla nya arbetssätt och mindre om att hantera teknik. Bra kommunikation är en förutsättning för att vi ska lyckas, säger Jessica Hollsten.
Vid sidan av att bygga upp det digitala teamet ansvarar gruppen också för att få ut läkemedelsautomater till personer som har kommunal hemtjänst.
– Sundsvalls kommun har redan testat automater, men avbröt satsningen. Nu görs ett omtag. Målet är vi ska hinna med fyra hemtjänstområden före sommaren, säger Jessica Hollsten.
Text: Olof Axelsson
Foto: Therése Ny
Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]