Barnen bedömer skollunchen på Matfors skola
Köttbullar, kycklingbullar och fiskbullar stod på schemat när barnen på Matfors skola fick vara med och rösta om vilken mat de vill ha på menyn i framtiden. Det var högt och lågt i vårterminens matråd.
- För oss är det helt naturligt att eleverna själva får påverka så långt det är möjligt, säger Petra Gilliusson, biträdande rektor på Matfors skola.
Det är en disig onsdag i februari och det är dags för vårterminens matråd på Matfors skola. För sjätte året i rad får elevdemokratin stå i fokus när elever, rektorer och måltidspersonal möts för att diskutera maten som serveras i skolan.
Runt bordet sitter tre elever från varje årskurs, från klass 4 till 9. Med sig har de tankar och åsikter från sina klasskompisar kring maten som serveras i skolan. Idag är det nämligen fokus på vad som är bra och vad som kan bli bättre med maten.
– Eleverna förstår själva att det inte går att servera pizza varje dag, men det finns såklart möjlighet att påverka lunchmenyn, säger Petra Gilliusson.
"Bulle nummer tre hade konstigt konsistens”
Förutom att utvärdera hur de upplever skolmaten är uppgiften idag att provsmaka och betygsätta sådant som kan komma på menyn i framtiden.
– Bulle nummer tre hade konstig konsistens, påstår en av eleverna från mellanstadiet.
Ett sorl sprider sig över rummet när det provsmakas ”bullar” både med och utan potatis eller brunsås som tillbehör. Efter en stunds prövning är eleverna överens – bulle nummer ett, köttbullen, vinner tävlingen.
Trots att eleverna runt bordet är överens om att bulle nummer ett var bäst, utvärderades även de andra två alternativen. Barnen berättar vad som var bra och dåligt och om de tror att kompisarna skulle gilla det. De fick också förklarat för sig varför en varierad kost med både kött och vegetariskt är bra. En viktig lärpeng för både barn och vuxna i en skola som arbetar aktivt med demokratifrågor.
Senast ändrad: , klockan