AJL Catering - årets UF företag i Sundsvall
Resan mot att bli årets UF företag började redan i årkurs 1 på Restaurang- och livsmedelsprogrammet när den stora drömmen var att starta en foodtruck tillsammans.
Axel och Jonatan träffade för första gången i ett av klassrummen i den anrika byggnaden Altinska. Det gemensamma intresset för matlagning och företagande förde de två kompisarna tillsammans och genom Axels fråga ”Vill du vara med och starta en foodtruck” började äventyret.
Med några fler kompisar från Hedbergska var idén väckt och många timmar spenderades på att förstå företagandets komplexa värd. Genom en snårig tid att försöka starta upp ett eget företag, hitta sponsorer för kapital och ansöka om tillstånd blev det för många motstånd så drömmen lades ner.
Resan mot drömmen
Tack vare att både Axel och Jonatan valde att läsa Ung företagsamhet kände dom att drömmen om eget företagande inte var så långt bort i alla fall. I stället för en foodtruck föddes idén om att starta upp ett cateringföretag. Fast på deras egna mer personliga sätt.
– Vår tanke var att kunden ska vara i fokus hela tiden, från planeringen till själva leveransen av vår lagad mat, säger Axel.
– Det vi båda tycker är viktigast är att bygga relationer både med potentiella och befintliga kunder. Personlig kontakt och nätverkande är helt klart nyckeln i vår framgång, menar Jonatan.
Laga mat är något som båda grabbarna är duktig på och genom att få låna köket på skolan Altinska kunde de lätt börja testa maträtter de ville sälja. Marknadsföringen av företaget gick lite trögt på sociala medier när de hade standardrätter och priser som inte riktigt föll kunderna i smaken.
– Vi fick helt enkelt tänka om och började tänka som en restaurang utan att vi var i restaurangen. Kunden i fokus, vi gjorde det lätt och vi gör allt. Från planeringen till disk och städning. Sen gick det av bara farten, säger Axel.
Magiska frågan om priset årets UF företag
Det finns något som heter Hedbergska pitchen, som egentligen är hur man presenterar sitt UF företag till en jury. Kort, koncist och kärnfullt. Det här är vi och detta har vi gjort. Axel och Jonatan valde en liten annan väg kring sin presentation. Relationer och kunden i fokus är deras koncept och varför inte göra presentationen på liknande sätt tänkte grabbarna.
– Vi valde helt enkelt att göra presentationen som en story där vi berättade hela företagets uppbyggnad från idén med foodtruck till företag AJL Catering. Att ta med juryn på vår resa tror jag hade stor inverkan på att vi fick priset, utöver det att vi har ett bra och vinnande koncept, skrattar Jonatan.
Som med alla UF företag så avvecklas dom i och med att eleverna tar studenten. Hur, om och på vilket sätt AJL Catering kommer att finnas kvar i Sundsvall får framtiden helt enkelt utvisa.
Senast ändrad: , klockan