Han ska locka fler till fantastiska Destination Sundsvall
Fredrik Eriksson blir ny destinationschef i Destination Sundsvall. Han byter Timrå kommun mot Sundsvalls kommun och ska nu arbeta för hela destinationen.
– Det ska bli fantastiskt roligt att få vara med och forma något nytt i Sundsvall, det känns väldigt inspirerande, säger han.
Den 15 mars 2024 börjar Fredrik Eriksson sin nya roll som destinationschef i Destination Sundsvall i Sundsvalls kommun. Han får det övergripande ansvaret att stärka och utveckla destinationens varumärke och attraktionskraft på ett långsiktigt, hållbart och inkluderande sätt.
– Vi står inför en stor omvandling och vi behöver locka hit ny kompetens och arbetskraft. Vi ska inte bara få besökare att upptäcka vår fantastiska plats, utan vi ska också ta hand om våra företag. Det är tillsammans med dem vi skapar livskvalitet och attraktivitet och får platsen att växa, säger Fredrik Eriksson.
"Väldigt stolt och glad"
Fredrik Eriksson har lång erfarenhet av besöksnärings- och företagsfrågor. De senaste sex åren har han arbetat som näringslivsutvecklare i Timrå kommun och han har även varit besöksnäringsansvarig. Innan dess arbetade han inom det privata näringslivet inom bland annat restaurang, handel och transport.
– Jag är väldigt stolt och glad över att få chansen att jobba tillsammans med Fredrik på den tillväxtresa som vi har framför oss. Jag är övertygad om att Fredrik med sin breda erfarenhet och sitt driv, tillsammans med teamet i Destination Sundsvall, starkt kommer bidra till destinationens utveckling, säger Björn Wigge, näringsliv- och tillväxtchef i Sundsvalls kommun.
Destination Sundsvall är ett samarbete mellan kommunerna Sundsvall, Timrå och Ånge med en gemensam målsättning att tillsammans utveckla och stärka besöksnäringen. För första gången finns nu en långsiktig finansiering för samarbetet där Fredrik Eriksson kommer bli en viktig pusselbit i arbetet.
Tre snabba med Fredrik Eriksson
Vad är det bästa med Destination Sundsvall?
– Att vi verkligen har allt här. Pulsen, naturen, kulturen, shoppingen, sporten, evenemangen och maten. Jag brukar alltid säga det här om Timrå och det gäller för hela vår destination: ”Det är här du vill bo, du vet bara inte om det än. Och det är det vi behöver visa för alla!”
Hur ska du göra för att fler ska upptäcka Destination Sundsvall?
– Vi behöver skruva upp vår marknadsföring, hitta nya angreppssätt och nyttja digitaliseringen ännu mera. Samtidigt behöver vi få våra medborgare, aktörer och företag med på tåget som ambassadörer för hela vår destination. För det är människorna som gör platsen. Våra aktörer och företagare bidrar med kvalité på besöket samt livskvalité för våra invånare.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Att få vara en del av den gröna samhällsomvandlingen och att vi ska bli många fler invånare. Vi arbetar nu på riktigt tillsammans för Sundsvall, Timrå och Ånge. Vår långsiktiga plan ska börja ta form och besöksnäringen fungerar som motorn för hela destinationens utveckling. Tillsammans ska vi sätta vår destination på kartan och det känns otroligt spännande och inspirerande.
Senast ändrad: , klockan