Sundsvall klättrar på Hemtjänstindex rankning
För andra året i rad har Sundsvalls kommun förbättrat sitt resultat i en kvalitetsmätning av hemtjänst. Sundsvall har klättrat 40 platser i den senaste mätningen av Hemtjänstindex och placerar sig på plats 50 av 290 kommuner.
– Det är fantastiskt roligt att Sundsvall går som en raket i Hemtjänstindex 2023. Det är våra medarbetare som har gjort jobbet och jag hoppas att alla är otroligt stolta över vad de åstadkommit tillsammans. I Vård- och omsorgsnämnden kommer vi att fortsätta våra satsningar på personalen, för att ge de förutsättningar som behövs för detta fina arbete även framöver, Mikael Westin (S), ordförande vård- och omsorgsnämnden.
Hemtjänstindex är en sammanvägning av data som på olika sätt indikerar kvalitet i hemtjänsten. Projektet ägs av SPF Seniorerna och genomförs med stöd från allmänna arvsfonden. Indexet publicerades första gången i november 2022.
På den del av undersökningen som handlar om utförande av hemtjänst (delindex utförare) gör Sundsvall en stor positiv förflyttning och landar på plats 39, jämfört med fjolårets plats 113.
Anita Bdioui som är verksamhetschef för hemtjänst/servicehus är väldigt glad över förflyttningen och lyfter fram några olika tänkbara anledningar som kan ligga till grund för det fina resultatet.
– För två år sedan gjordes organisationen om. Från att ha haft samma chef för olika verksamheter blev det en och samma för hemtjänsten i Sundsvall. Organisationen renodlades och blev därmed också tydligare, vilket jag tror är en viktig anledning till det goda resultatet, säger Anita Bdioui.
Ytterligare samarbete har varit en framgångsfaktor
Inom hemtjänsten tas genomförandeplaner fram, planer som beskriver hur vårdtagarens beviljade insatser ska utföras i samråd med vårdtagaren. För att ge bästa kvalitet till vårdtagaren ställs höga krav på att planen ska vara tydlig när det gäller vad personalen ska göra och hur det ska utföras.
– En av aktiviteterna är kollegial granskning där kollegor får gå igenom och komma med förbättringsförslag på varandras genomförandeplaner, något som visat sig höja kvaliteten ordentligt, fortsätter Anita Bdioui.
Medarbetarnas nöjdhet påverkar kvaliteten
Vid den senaste medarbetarundersökningen fick verksamhetsområdet för hemtjänst höga svarsfrekvenser, och Anita Bdioui menar att sambandet är tydligt mellan nöjda medarbetare och det ökade resultatet i Hemtjänstindex ranking.
– Kvalitet gör sig inte självt, det handlar i grunden om att medarbetarna trivs på sitt arbete. Både att de förstår sitt uppdrag och tycker om det. Resultat och kvalitet hänger nära ihop. Har vi medarbetare som trivs, som känner att de kan påverka och är trygga i sitt uppdrag då bidrar det till en god arbetsmiljö som i sin tur ger resultat på kvaliteten, avslutar hon.
Senast ändrad: , klockan