Sundsvall Logistikpark först i Sverige med unik hållbarhetscertifiering
Logistikparken i Sundsvall blir först i Sverige med hållbarhetscertifieringen Ceequal. Unika lösningar har gjort Sundsvall till ett hållbart transportnav som kommer att gynna regionens näringsliv.
- Vi tog tidigt ett beslut att hållbarhetscertifiera hela logistikparken. Krav på hållbarhet ökar i hela världen och vi valde därför att certifiera oss genom Ceequal, säger Sven Magnusson, VD för Sundsvall Logistikpark.
Sundsvall Logistikpark blir den första Ceequalcertifierade logistikparken i Sverige, en hållbarhetscertifiering som används för mark- och anläggningsprojekt i hela världen.
Ett kvitto på lyckat samarbete mellan Sundsvall Logistikpark, projektören Ramboll och entreprenaden Peab som satt Sundsvall på hållbarhetskartan.
- Vi är verkligen stolta över att vi kom i mål med Ceequalcertifieringen och dessutom med högsta betyg. Det finns inget liknande projekt i Sverige, säger Thomas Jönsson, projekt- och byggledare på Sundsvall Logistikpark.
Sedan 2013 har Sundsvall Logistikpark haft ett politiskt uppdrag att utveckla hållbara och effektiva transporter till vår region, där hela logistikparksområdet ska byggas med en tydlig hållbarhetsprofil.
Viktig anläggning för Sundsvall
Bakom certifieringen finns hållbara lösningar. I det nya transportnavet i Sundsvall knyts järnväg, väg och sjöfart ihop. Hantering av farligt gods flyttar från centrum och tung trafik minskar i stadskärnan. Snart är det dags för inflyttning i den nya hållbarhetscertifierade logistikparken och redan vid årsskiftet kan tågen rulla.
- Det här är jättebra för Sundsvall. Transporter är viktiga för vårt näringsliv som nu får en modern anläggning med hållbar infrastruktur, säger Marika Lifjell, projektör på Ramboll.
Många hållbara val har gjorts
I logistikparken har allt material återanvänts i området. Jordmassor och berg har använts inom bygget eller sålts till närliggande projekt. Mycket har tillverkats på plats och traditionella material har bytts ut till eco-betong och eco-asfalt samt en ny typ av armering som har sänkt koldioxidutsläppen. I anläggningen har även en begagnad tågväxel och en del räls återanvänts.
- Att vi har valt att använda betong, asfalt och armering med lägre koldioxidavtryck i logistikparken, jämfört med traditionella material, har inneburit en koldioxidsänkning på 860 ton, säger Olle Dahlén, miljösamordnare och Ceequal-assessor på Peab.
En annan hållbar lösning är ett biologiskt reningsdike som med hjälp av naturmaterial ska ta hand om föroreningar i vatten. Diket klarar kraftiga skyfall och minskar risken för översvämningar.
- Vi är rätt så unika i Sverige med att bygga ett bio-reningsdike här i logistikparken. Det brukar inte användas vid den här typen av anläggningsprojekt, säger Marika Lifjell, Ramboll.
Alla perspektiv på hållbarhet har varit viktiga i projektet. För att gynna den sociala hållbarheten har lokal arbetskraft och lärlingar varit med och byggt framtidens logistikpark.
- Vi är stolta över att vi haft lärlingar och praktikanter från gymnasiet och yrkesutbildningar som fått möjlighet att utbilda sig inom anläggningsarbete här på logistikparken. De har utbildats i allt från markarbete, såsom att anlägga bio-reningsdiket, till att lära sig armera och gjuta med vår eco-betong, avslutar Thomas Jönsson, projekt- och byggledare, Sundsvall Logistikpark.
Kontakt
Sven Magnusson, vd Sundsvall Logistikpark AB
sven.magnusson@sundsvall.se
Tel: 070-333 36 79
Senast ändrad: , klockan