Stort sug efter utomhuspedagogik av skolorna i Sundsvall

Nu får andra skolor ta del av hur man jobbar med utomhuspedagogik i Stige och Liden. ”Jättekul med det stora intresset. Med så stort tryck har vi fått vänta med att annonsera ut nya omgångar av utbildningen”, säger samordnaren Marlene Svensson.
När Skopet besöker Ängen på Södra berget är det full aktivitet. Försteläraren Lisa Edholm delar med sig av tips och praktiska övningar.
– Det blir ett naturligt sätt att röra sig och att få frisk luft. Sedan är en viktig del att övningarna underlättar samarbete mellan eleverna, säger hon om fördelarna med utomhuspedagogik.
Tre ”klasser” med 25 deltagare vardera – personal från skolor i kommunen – går utbildningen under året.
Deltagarna träffas två gånger med en ”hemläxa” mellan utbildningstillfällena. Kommunens sociala investeringsfond står för finansieringen och deltagarna får med sig material att använda i undervisningen på respektive skolor.
– Det kan annars vara ett hinder att man känner att det saknas tid att förbereda utomhuslektioner. Men det har vi kommit runt på ett bra sätt, säger Lisa Edholm.

Lisa Edholm och Marlene Svensson tar initiativ i att utveckla skolors lärande genom utomhuspedagogik.
En hel del av hennes utbildning handlar om att få lärarkollegor att komma över tröskeln och börja arbeta med utomhuspedagogik.
Lisa Edholm är som förstelärare specialiserad på utomhuspedagogik och har använt sig av det sättet att arbeta vid skolorna i Stige och Liden.
– För kommunen ligger det här bra i linje med att vi tidigare jobbat med projektet PulsSmart för att motverka stillasittande. Under året genomförs även andra aktiviteter i skolorna som ska främja fysisk aktivitet, säger samordnaren Marlene Svensson.

Elisabeth Westling har varit en av deltagarna i kommunens utbildning i utomhuspedagogik.
– Jag jobbar på Stöde skola som resurs och på fritids. Det har varit inspirerande att få tips för att kunna göra mer aktiviteter med eleverna – det här kommer jag definitivt att ha nytta av!
Lisa Edholm, förstelärare i utomhuspedagogik, ger några tips hur man kan arbeta:
Börja i liten skala med utomhuspedagogik. En del av en lektion kan vara en lämplig början för ovana elever.
Tänk på enkelheten. Start alltid utomhuslektionerna vid samma punkt på skolgården.
Hitta rätt samarbeten. Rätt gruppdynamik kan variera mellan olika lektioner – större grupper, mindre grupper eller att man jobbar i par.
Vanliga lekar som Under hökens vingar, Kull och Stafett kan med fördel göras om till lärande lekar, anpassade till det innehåll som är aktuellt på en lektion.
Text: Fredrik Mårtensson
Foto: Therése Ny

Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
19 september 2023
09:13
På jakt efter mörkrets härskare – fladdermöss i Sundsvall
Siluetter som svischar förbi i mörkret. Läten så höga att de bara kan uppfattas med en ultraljudsdetektor. I slutet av augusti ordnade kommunen en spännande vandring läng[...]
-
30 augusti 2023
16:52
Läsa äger - barn och ungdomar lyfter läsandet tillsammans
Att lyssna på högläsning gynnar den egna läs- och ordförståelsen. Det är utgångspunkten för projektet Läsa äger som biblioteket drivit i sommar på sju av kommunens fritid[...]
-
23 augusti 2023
15:11
Hon doktorerar på välfärdsteknik
Bättre arbetsmiljö för de anställda, bättre livskvalitet för de äldre. I åtta år framåt ska sjuksköterskan Lisabet Wieslander studera hur sådana saker kan uppnås med hjäl[...]
-
30 juni 2023
14:30
Anita och Abdullatif håller snacket i gång – språkcafé på Kulturmagasinet
Med kreativa hjälpmedel och egna erfarenheter i bagaget leder bibliotekspedagogerna Anita Trombola och Abdullatif Haj Mohammad språkcafé på Kulturmagasinet. ”Här får jag [...]
Fler nyheter
-
19 september 2023
09:13
På jakt efter mörkrets härskare – fladdermöss i Sundsvall
Siluetter som svischar förbi i mörkret. Läten så höga att de bara kan uppfattas med en ultraljudsdetektor. I slutet av augusti ordnade kommunen en spännande vandring läng[...]
-
30 augusti 2023
16:52
Läsa äger - barn och ungdomar lyfter läsandet tillsammans
Att lyssna på högläsning gynnar den egna läs- och ordförståelsen. Det är utgångspunkten för projektet Läsa äger som biblioteket drivit i sommar på sju av kommunens fritid[...]
-
23 augusti 2023
15:11
Hon doktorerar på välfärdsteknik
Bättre arbetsmiljö för de anställda, bättre livskvalitet för de äldre. I åtta år framåt ska sjuksköterskan Lisabet Wieslander studera hur sådana saker kan uppnås med hjäl[...]
-
30 juni 2023
14:30
Anita och Abdullatif håller snacket i gång – språkcafé på Kulturmagasinet
Med kreativa hjälpmedel och egna erfarenheter i bagaget leder bibliotekspedagogerna Anita Trombola och Abdullatif Haj Mohammad språkcafé på Kulturmagasinet. ”Här får jag [...]