Skopet: Sång på barnens villkor
Sång hör inte bara till samlingarna, anser pedagogerna på Kulans förskola, som använder sång i alla möjliga sammanhang. Men de vuxna bör anpassa sina röster efter barnen.
– Är rösten vaken? Är ni sugna på frukt?
Morgon på avdelning Trollkulan i Kulans förskola i Sallyhill. På en mossgrön ryamatta står barn och pedagoger i ring för dagens första samling. När de efter fruktfrågan börjar smaka på ett långt mmm och börjar smådansa: ”Mmmango, mango, mango mango mango”. Låten, där olika frukter har olika slags rytmer med tillhörande rörelser är svängig och glad. Det märks att den är välbekant, barnen hänger obehindrat med i rytmiken och har stenkoll på dynamiken, det vill säga när de ska sjunga starkt respektive svagt.
Magdalena Sandström, förskollärare, och Agneta Sellstedt Engman, barnskötare, har alltid sjungit mycket med barnen. Ändå tog de chansen att gå en fortbildningskurs för förskolepersonal som Musik Västernorrland driver inom det nationella projektet Rösträtt. Inte minst fastnade de för den första meningen i kursbeskrivningen: ”Länge har vi sjungit på de vuxnas villkor, nu är det dags att sjunga så det passar barnens röster!”
I treårsåldern börjar barn märka skillnaden mellan tal och sång, förklarar sångpedagogen som leder Rösträtt i Västernorrland, Lina Blomqvist.
– De söker sina egna ljud och toner, övar sig på att gå upp och ned i tonhöjd och klang.
Men barn har kortare stämband än vuxna vilket gör deras röster ljusare fram till puberteten. – – Därför är det mycket enklare om de vuxna som sjunger med dem använder en ljusare röst.
Deltagarna på kursen fick träna på att sjunga med ljusare röster än de var vana och fick tips om vilka barnmusikvideor på nätet som är barnvänliga i fråga om röstläge.
Magdalena Sandström och Agneta Sellstedt Engman påpekar också att progression är lika viktigt när det gäller musik som andra ämnen.
– Vi fortsätter ju inte med knoppussel tills barnen är sex år. Då kan vi ju inte nöja oss med samma gamla enkla visor år efter år, säger Magdalena Sandström och syftar på såväl melodier, rytmer och texter.
De två försöker också införliva sånger i teman och projekt.
– Om man vill jobba med till exempel superhjältar söker man på konkreta ord i musiktjänsterna, kanske ”modig” och ”hjälpsam”, säger Agneta Sellstedt Engman.
Sånger som behandlar värdegrundsfrågor hittar de ibland i barnkörsrepertoaren. Om låtarna har religiösa budskap byter de ut vissa ord för att de ska passa uppdragt från läroplanen.
– I en låt sjunger vi till exempel ”Å, vad glad” i stället för ”till vår Far”, säger Magdalena Sandström.
Hon och Agneta Sellstedt Engman arbetar också mycket med sång som grund för inlärning av andra ämnen. Om de till exempel vill öva matematikförmågan fungerar rytmiska sånger med rörelser och rap-texter bra.
Sång kan också vara ett bra sätt att hitta ett gemensamt fokus i aktiviteter. De berättar om promenad till bibblan som gick så mycket lättare med ”tim-mer-bil, tim-mer-bil, bussbussbussbuss”.
I skogsområdet som gränsar till förskolan sjunger de gärna sin egen version av visan I djungeln kan man se, med ”djungel” utbytt mot ”skog” och de exotiska djuren utbytta till sådana som förekommer i boken Gruffalon. Där passar förstås också sånger som Ekorr’n satt i granen. För visst sjunger de också de klassiska barnvisorna, precis som de ibland berättar gamla sagor.
En sak som de båda märkt är vikten av att släppa loss.
– Att våga bjussa på sig själv, att kliva ur sin bekvämlighetszon, säger Agneta Sellstedt Engman.
Text: Ingela Hofsten
Foto: Therése Ny
Trollkulan tipsar - Sjunga med barnen
- Våga testa nytt.
- Bjud på er själva.
- Ta reda på vad barnen själva lyssnar på, använd er av det.
- Våga tänka utanför boxen – sök utanför den klassiska barnsångsrepertoaren.
- Försök förmedla lusten och glädjen i att sjunga och musicera.
Källa: de två pedagogerna
Fler tips till stöd för sång
På youtube:
- Ensemble Yria. Deltar också i det nationella projektet Rösträtt.
- Kompisbandet. Sjunger alla traditionella sånger i bra tonarter för barn.
- musikA. En app som Musik i Syd utvecklat och som kan laddas ner till telefoner och surfplattor.
Källa: sångpedagog Lina Blomqvist
Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]