Nu är 500 elsparkcyklar redo att köras i Sundsvall
Under tisdagskvällen placerades de första elsparkcyklarna ut i centrala Sundsvall. Det är företaget Ryde som placerat ut 400 eldrivna sparkcyklar som går att hyra via deras app. Nu är de redo att köras!
- Vi tycker att elsparkcyklar har en plats i stadsbilden som ett bra komplement till gång, cykel och kollektivtrafik och ett smidigt sätt att transportera sig, säger Madeleine Blom, projektledare Sundsvalls kommun
Företaget Ryde som hyr ut elsparkcyklar har sökt polistillstånd och nu skrivit avtal med Sundsvalls kommun och är först ut med att ställa ut elsparkcyklar i Sundsvall.
- Det är jättekul att få lansera tjänsten i Sundsvall och väldigt roligt att vi nu får bli en lokal arbetsgivare här. Vi har haft ett bra och produktivt möte med kommunen och polisen och ser nu fram emot att få ut våra elsparkcyklar på alla platser i Sundsvall. Dessutom behöver vi på Ryde omgående anställa fler medarbetare lokalt här i Sundsvall och kommer fortsätta anställa fler löpande, säger Johan Olovsson som är en av grundarna av norska Ryde.
Kommunen har valt ut ett antal platser där det nu finns särskilda parkeringsytor för elsparkcyklar där man både kan hämta och lämna sin hyrda elsparkcykel. Fler platser kommer att kunna iordningsställas om vi ser att många elsparkcyklar ofta körs till ett visst ställe eller stadsdel där vi inte har någon särskild parkering för elsparkcyklar.
De elsparkcykelföretag som varit intresserade av att etablera sig i Sundsvall har kunnat göra en ansökan till polisen om att få använda den allmänna platsmarken. Precis som man får göra om man vill sälja något eller sätta upp en uteservering. Detta har företaget Ryde gjort och är därför den första elsparkcykeluthyrare som kommunen skrivit avtal med.
Ordning och reda tack vare geostaket
Ett problem från andra städer är att cyklarna parkeras slarvigt eller direkt trafikfarligt. Sundsvall har till skillnad från andra städer varit noga med att redan från början diktera villkor för elsparkcyklar. Vi kommer bland annat att jobba med Geofencing, eller Geostaket som det heter på svenska. Geostaket är ett geografiskt avgränsat område som "inhägnats" med en programvara.
- Det kommer att fungera som ett digitalt staket som vi i den fysiska miljön kan använda för att hindra eller begränsa elsparkcyklarna att exempelvis köra i en viss hastighet, eller hindra dem från att kunna köras på en viss plats under en viss tid. Esparkcyklarna kommer endast gå att köra i 6 km/tim längs Esplanaden och gågatan och kommer över huvud taget inte gå att köra genom lekparker, säger Madeleine Blom.
Vissa platser är det förbjudet att parkera elsparkcykeln på och inom dessa zoner går det helt enkelt inte att slå av “taxametern” på elsparkcykeln och därför förmås kunden att parkera någon annanstans. Särskilda parkeringsplatser är också utmärkta för att skapa ordning och reda.
De första 400 elsparkcyklarna ställs ut på nyligen iordningsställda parkeringsytor för elsparkcyklar vid bland annat Vängåvan, gågatan, Esplanaden, Stora torget, Skönsberg, Centralstationen, Västra station och flera andra platser.
– Vi tror att det är ett rimligt antal elsparkcyklar att börja med, men det är ett pågående arbete hela tiden för att se hur många elsparkcyklar som behövs, samt hur och var de används mest, säger Mathias Bjurström, trafikingenjör Sundsvalls kommun.
Polisen positiva till reglering av elsparkcyklar
- Vi tycker att det är bra att uthyrningsföretagen placerar ut sina elsparkcyklar i Sundsvall. Det ger oss en chans att reglera användandet av elsparkcyklar i stan och det ger oss framför allt en möjlighet till ett lagligt alternativ där elsparkcyklarna är begränsade enligt de lagar och regler som gäller. Privata elsparkcyklar kan vi inte styra användandet av på samma sätt även om samma lagar och regler gäller dem båda, säger Johan Dyrander, trafikpolischef.
Hur ska elsparkcyklar köras?
En elsparkcykel är klassad som en cykel och därmed gäller samma regler vid framförande och parkering. Där det är förbjudet att cykla och/eller parkera är det således också förbjudet för elsparkcyklar. Dessa områden visar vi för operatörerna som i sin tur kan reglera så att det inte är möjligt att köra eller parkera i ett anvisat område
- Nu när elsparkcyklarna finns i Sundsvall är det viktigt att alla som kommer använda cyklarna är medvetna om vilka regler som gäller när man framför dem, hur man får köra och var man får köra. Vilket är samma regler oavsett om det är en vanlig cykel eller en elsparkcykel, säger Mathias Bjurström, trafikingenjör Sundsvalls kommun.
Hyran av cyklarna betalas via en app och med full laddning ska man kunna ta sig upp till 55 kilometer.
De blå markeringarna på kartan visar de särskilda parkeringar som finns för elsparkcyklar. Vid dessa platser kan du alltid hämta och lämna din hyrda elsparkcykel.
Du kan avsluta din resa var du vill inom användningsområdet. Det innebär att du kan köra den till jobbet, tågstationen, till din bostad, skolan, fritidsaktiviteten med mera, så länge slutmålet ligger inom användningsområdet Sundsvall vilket man ser i Ryde´s app. Det enda undantaget är områden som är markerade med ett rött lager som indikerar en parkeringsförbudszon. Dessa används för att hålla elsparkcyklar borta från vissa specifika områden (t.ex. parker). Se till att alltid parkera din elsparkcykel på ett ansvarsfullt sätt. Detta innebär att man håller vägarna fria genom att placera sin hyrda Ryde på avsedda parkeringsplatser.
För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först ha klart för dig vilken typ av fordon det är, alltså vilken fordonsklass det tillhör. En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:
- Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.
- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.
- Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
Tänk på detta när du använder en elsparkcykel som uppfyller kraven på en cykel
- Kör försiktigt när du passerar medtrafikanter. Sänk hastigheten och håll avståndet.
- Anpassa hastigheten efter förhållanden på platsen, exempelvis vilka medtrafikanter du har, kurvor, underlag och sikt.
- Kör i högst gångfart när du kör på gågator eller i ett gångfartsområde
- Parkera inte elsparkcykeln på sådant sätt att den är i vägen för andra trafikanter. Tänk särskilt på äldre, barn, personer med rörelsehinder eller personer med nedsatt syn.
- Det är inte tillåtet att framföra en elsparkcykel om du är för trött, sjuk eller påverkad av alkohol eller andra ämnen för att kunna cykla på ett betryggande sätt.
Läs mer på Transportstyrelsens hemsida: https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan välja mellan månadskort, dagspass eller engångs-turer. Alla priser finns i Ryde´s app när du antingen klickar på sparkcykelikonen i kartan eller scannar en elsparkcykel på stan så ska priserna synas.
- 2,5kr per minut
- 69 kr för dagspass/24 tim
- 599 för månadskort/30 dagar
Läs mer på Rydes hemsida: https://www.ryde-technology.com/faq/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du vill kontakta Ryde, som ansvarar för elsparkcyklarna, gör du det via telefon eller mail:
Kundservice telefon: +46 - 77 588 80 12
Kundservice e-post: support@ryde-technology.com