Digitaliseringen: Sundsvalls stadsbibliotek är mycket mer än bara böcker
En chockdigitalisering som gjort biblioteken mer demokratiska men som samtidigt gått onödigt trögt. Så beskriver bibliotekarien Josefin Edlund och it-pedagogen Jon Widmark den tekniska transformationen av Sundsvalls stadsbibliotek under pandemin.
Endast fem besökare i taget, låntagare som fick hämta böcker utomhus och digitala författarträffar. Pandemin förändrade bibliotekens arbete på många sätt.
Nu när restriktionerna är borta lever många av de digitala inslagen vidare, enligt Jon Widmark, it-pedagog på Sundsvalls stadsbibliotek.
– Det digitala har en betydligt starkare position än före pandemin. Vi arbetar efter principen ”digitalt först” och har som mål att erbjuda tjänster, föreläsningar och workshops både digitalt och fysiskt, säger han.
Jon Widmark beskriver de senaste två åren som en chockdigitalisering, där alla mer eller mindre tvingats att lära sig att hantera olika nya tekniska verktyg.
Och precis som på alla andra arbetsplatser har medarbetarna på biblioteken varit mer eller mindre bekväma med digitaliseringen.
– Men det är mycket lättare att prata digitalisering nu när alla kollegor har en egen upplevd erfarenhet av att exempelvis ha apt på Teams, säger Jon Widmark.
Även om det handlar om en stor omställning för verksamheten har den gått onödigt trögt, menar Jon Widmark. Som jämförelse ställde skolan om till digital undervisning mycket snabbare.
– Alla är inte medvetna om bibliotekets uppdrag när det gäller digital delaktighet, och att det handlar om demokrati. Man förstår inte vår kapacitet, även om det successivt blir bättre. Här spelar ledningen en viktig roll, säger han.
Bibliotekarien Josefin Edlund, som delar sin arbetstid mellan biblioteket i Stöde och centrala uppgifter inom Sundsvalls stadsbibliotek, tror att begreppet digital delaktighet blev mer konkret i samband med att det krävdes e-legitimation för att få vaccinpass.
– Insikten att alla medborgare inte hade, eller på egen hand kunde skaffa, e-legitimation, gjorde att det som kallas digitalt utanförskap lyftes och uppmärksammades.
– För en del kom det säkert som en nyhet att vi på biblioteken kan hjälpa till att skaffa e-legitimation eller att till exempel skriva ut en blankett för de som väljer att inte skaffa e-legitimation, säger hon.
Jon Widmark berättar att man också gjort särskilda satsningar för den äldre målgruppen under pandemin.
– Vi har bland annat kört den digitala kursen ”Bli vän med din mobil”, som blivit en riktig succé. Många äldre har också blivit aktiva i sociala medier när vi inte kunnat träffas fysiskt, och det fortsätter de med nu.
Josefin Edlund tycker att pandemin har gjort biblioteken mer demokratiska. Avstånden har krympt och utbudet har blivit mer tillgängligt.
– Jag bor i Torpshammar och behöver inte ta bilen till Sundsvall om jag vill lyssna till en kvällsföreläsning utan kan göra det på distans.
Samtidigt har det lokala fått högre status när vi inte kunnat åka i väg på samma sätt, menar Josefin Edlund.
– Nu tror jag folk uppskattar själva känslan av att gå in i en öppen lokal här i Stöde kanske till och med mer än förut. De små lokala upplevelserna har blivit viktigare, säger hon.
Sundsvalls stadsbibliotek är mycket mer än traditionella böcker.
Här är några av tjänsterna som bibblan erbjuder.
- Boka individuell handledning i litteraturvägledning och informationssökning, IT-handledning, mobiltelefonanvändning med mera. Välj om du vill träffa oss via nätet eller på plats i biblioteket.
- Delta i digitala caféer och digitala workshops i olika ämnen.
- Mobidig och Digidelcenter, bibliotekets digitala upplevelsecenter.
- Kampanjveckorna All digital week, Get online week.
- Chatta med en bibliotekarie. Chatten bemannas av personal från Kulturmagasinet och närbiblioteken.
- Låna E-ljudböcker eller E-böcker
- Ta del av intressanta livesända föredrag med bland annat författare.
- Lär dig mer om källkritik genom att ta del av material på bibliotekets hemsida. Du kan även boka handledning i källkritik.
- Är du 13-25 kan du få boktips av en så kallad ”bokhäxa”. Fyll i ett anonymt webbformulär och berätta kortfattat om dig själv. Som svar kommer ett personligt skrivet så kallat lyckobrev och tre boktips.
- Följ gärna Sundsvalls stadsbibliotek i sociala medier och på Youtube för boktips, ”faktakvartar” med mera.
Text: Olof Axelsson
Foto: Therése Ny
Den här artikeln är del av innehållet från Skopet - medarbetare i fokus Länk till annan webbplats..
Läs mer
Sundsvalls stadsbibliotek, bibliotek.sundsvall.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tina brinner för att dramatisera Sundsvalls lokalhistoria: “Vill förmedla kunskapen vidare”, Sundsvall.se/skopet
Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]