De ger gratis råd till Sundsvallsborna
Som många andra har Konsument Sundsvall ställt om på grund av pandemin. Digital rådgivning har vissa fördelar, enligt budget- och skuldrådgivaren Mats Boström.
– Det är trots allt rätt svåra frågor runt den egna ekonomin, säger han.
Rådgivning och vägledning förenar de verksamheter som bildar Konsument Sundsvall, som har sina lokaler högst upp i Kulturmagasinet.
Med tre tjänster är budget- och skuldrådgivningen, som är lagstadgad, den största verksamheten.
Mats Boström, som är budget- och skuldrådgivare, tycker att det går förhållandevis bra att klara arbetet med distansmöten.
– Visst kan det vara lättare ibland att träffas runt samma bord och gå igenom saker eller att peppa folk som tappat motivationen. Men många upplever det också som en anspänning och kan ha fördel av att ta det på distans – det är trots allt rätt svåra frågor runt den egna ekonomin, säger han.
Mats Boström har sett behoven skifta genom åren.
– Jag började jobba i kölvattnet av finans- och fastighetskrisen på 90-talet och då var det många som oförskyllt hamnade i kläm genom arbetslöshet eller fallande huspriser. Under senare år ser vi alltmer av överkonsumtion. Även spelmissbruk ökar med fler yngre i behov av stöd.
Energi- och klimatrådgivning, som till stor del finansieras av Energimyndigheten, samt konsumentvägledning är de två övriga verksamheterna med en och en halv tjänst vardera.
– Vi har fått lägga om föreläsningarna under pandemin och det har påverkar möjligheten att nå ut väldigt mycket. En föreläsning på plats om solenergi kan locka runt 100 personer men det har vi inte nått upp till ens för gemensamma webbföresläsningar för hela länet under pandemin, säger Mona Tjernström, energi- och klimatrådgivare, som tillägger att rådgivningen är kostnadsfri och oberoende.
Vilka är de mest aktuella frågorna inom ditt område?
– Solceller och laddplatser för elbilar dominerar. För solceller, laddplats och batterilager gäller ett nytt stödsystem, en skattereduktion för grön teknik som vi behöver nå ut med.
Inom konsumentvägledning är frågor kring hantverkare och köp av begagnade bilar nästintill tidlösa klassiker.
– Många gånger är det lite hjälp till självhjälp med tips vad man kan göra eller säga. Men det kan hända också att jag behöver kontakta ett företag för att höra mig för, säger konsumentvägledaren Erika Nykvist.
Vilka råd ger du om hantverkare?
– Kolla med vänner och bekanta vilka de anlitat och hur det fungerat, ta referens och framför allt: ha skriftliga avtal som reglerar vad som ska göras och kostnaden.
I många delar kan de olika verksamheterna inom Konsument Sundsvall dra nytta av varandra. Det gäller exempelvis den drop in-hörna som är bemannad vissa tider i Kulturmagasinet och för olika föreläsningar.
Konsumentvägledning och budget-/skuldrådgivning jobbar också tillsammans med en årlig favorit – temadagen för gymnasieelever.
– Jag vågar inte kalla det succé men det har varit en populär temadag som förbereder avgångselever på vuxenlivet säger Mats Boström.
Erika Nykvist tillägger:
– Det blir tolfte gången hösten 2022 och det som är så positivt är att vi är glada över att ha fått in en fot i skolan och att skolorna, både kommunala och friskolor, är jättenöjda.
– Vi finns där tillsammans med bland annat polisen, Mitthem och arbetsförmedlingen och känner att vi gör nytta genom att nåt med kunskap som att en betalningsanmärkning kan stoppa en ungdom från jobb eller hyreskontrakt.
Konsument Sundsvall blir nu mer synlig i digital form genom den webb-i-webb som lanserats nyligen, en form av egen hemsida under sundsvall.se.
– Vi hoppas därmed nå ut mer med nyheter och information om vad som händer inom våra respektive områden, säger Erika Nykvist.
Besök Konsument Sundsvall på Sundsvall.se
Text: Fredrik Mårtensson
Foto: Therése Ny
Denna artikel är en del av Skopet som är en personaltidning för medarbetare inom Sundsvalls kommun.
Ansvarig utgivare: Jenny Persson, jenny.persson@sundsvall.se, 070-191 61 78
Redaktör: Olof Axelsson, olof.axelsson@ekonomedia.se, 070-648 06 26
Samordnare: Conny Pedersén, conny.pedersen@sundsvall.se och Joel Beyer Rankila, joel.rankila@sundsvall.se
Adress: Skopet, Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall, skopet@sundsvall.se
Hemsida: sundsvall.se/skopet
Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]
Fler nyheter
-
13 augusti 2024
08:57
Frukostar med smak av kultur
Först kaffe, macka och mingel, sedan information. På kommunens regelbundna kulturfrukostar kan man både nätverka och få kunskap om vad som pågår på kulturfronten i Sundsv[...]
-
10 juli 2024
11:33
Ny app för Grannsamverkan lanseras som ett brottsförebyggande verktyg
-
10 juli 2024
08:00
Gemenskap och stimulans på Knutens aktivitetscenter i Nacksta i Sundsvall
Gemenskap och stimulans för de demenssjuka som bor hemma, är tanken med de fyra så kallade aktivitetscentra som kommunen driver.
-
3 juli 2024
11:30
Lars-Ove är kontaktperson på fritiden: "Det lilla jag gör betyder mycket för en annan människa"
Förvaltningsdirektör Lars-Ove Johansson är kontaktperson på fritiden. ”Jag har fått en ny kompis. Samtidigt är det häftigt att se hur min lilla insats kan betyda så mycke[...]