Sundsvalls kommun intensifierar arbetet med färdtjänst och skolskjuts

Efter allvarliga brister i färdtjänst och skolskjuts har Sundsvalls kommun skärpt uppföljningen och ställt tydligare krav på den upphandlade leverantören. Kommunstyrelsen beslutade den 15 september att kommunstyrelsekontoret ska redovisa hur dialogen med leverantören fortskrider och följa upp att en handlingsplan genomförs, annars kan alternativa lösningar bli aktuella.
Bakgrunden är flera rapporter om bristande bemötande, bristande lokalkännedom och svårigheter i kommunikationen med beställningscentralen – särskilt för äldre och personer med funktionsnedsättning. Det är inte acceptabelt att en samhällsviktig tjänst brister i tillgänglighet och trygghet.
Kommunen har därför ställt krav på en konkret handlingsplan från leverantören, som nu följs upp noggrant. Leverantören har bland annat kortat svarstider, utbildat chaufförer, bytt ut olämplig personal och stärkt kommunikationen genom en särskild grupp med rutinerad personal.
Under hösten ska leverantören även säkerställa fortbildning, förbättra kvalitetskontroller och utveckla tekniska lösningar för bättre statistikhantering. Tillgången till chaufförer i alla delar av kommunen, inklusive Liden, Holm, Matfors och Stöde, ska tryggas.
Kommunen är tydlig med att färdtjänst och skolskjuts ska hålla hög kvalitet och att det är leverantörens ansvar att leva upp till avtalet. Om så inte sker, kommer kommunen att se över andra lösningar.
Senast ändrad: , klockan