Sundsvalls kommun agerar efter uppgifter om brister i färdtjänst och skolskjuts

Sundsvalls kommun ser allvarligt på de uppgifter som framkommit gällande färdtjänst och skolskjuts, som utförs av en leverantör som kommunen har tecknat avtal med. Vi vill uttrycka vår förståelse för den frustration och oro som flera invånare har upplevt i kontakten med vår leverantörs växel och vid genomförandet av resor.
Det är särskilt bekymmersamt att personer med funktionsnedsättning och äldre, som är beroende av färdtjänst, har haft svårigheter att kommunicera med växelpersonalen. Vi beklagar djupt att detta har påverkat tryggheten och tillgängligheten i en samhällsviktig tjänst.
Sundsvalls kommun har inlett en dialog med den upphandlade leverantören och kommer att se närmare på de upplevelser och problem som lyfts fram. Vårt mål är att säkerställa att alla som använder färdtjänst och skolskjuts ska kunna känna sig trygga, förstådda och bemötta med respekt.
Vi kommer att vidta nödvändiga åtgärder för att förbättra kvaliteten i tjänsten och säkerställa att kommunikationen fungerar på ett sätt som är tillgängligt för alla.
Senast ändrad: , klockan