God, trygg och lustfylld studietid
Här kan du läsa om regler och förhållningssätt som gäller hos oss.
Vi vill att du ska känna dig trygg under din utbildningstid hos oss. Kontakta din utbildningsledare eller rektor om du har frågor eller vill prata om något som hänt.
Myndigheten har tagit fram kvalitetskriterier som tillsammans beskriver det som anses vara en utbildning med hög kvalitet. Syftet är att kontinuerlig utveckling och kvalitetshöjning i utbildningarna.
Kvalitets- och värdegrundsarbete
Granskningen inom området ska belysa om utbildningen har ett väl fungerande kvalitets- och värdegrundsarbete som bidrar till att utbildningens syfte uppnås. Kvalitetsarbetet ska vara tydligt formulerat och transparent. Det ska omfatta hela utbildningen, inklusive LIA, och täcka planering, genomförande, utvärdering och förbättring av utbildningen. Värdegrundsarbetet ska ge alla lika möjlighet att verka och delta i utbildningen, vara integrerad i utbildningens alla delar och förankrad hos dem som är inblandade i utbildningen.
Kvalitetskriterium: Det finns ett väl fungerande system för kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet genomförs i återkommande faser av planering, genomförande, utvärdering och förbättring. Uppgifter från uppföljning och utvärdering analyseras och ligger till grund för åtgärder. Kvalitetsarbetet är utformat både för att åtgärda brister och leda till långsiktig förbättring. Kvalitetsarbetet omfattar hela utbildningens genomförande, men också ledning, resultat- och effektuppföljning samt värdegrundsfrågor. För att göra kvalitetsarbetet transparent och säkerställa kontinuitet dokumenteras arbetet på ett sätt som är tillgängligt för alla berörda.
Kvalitetskriterium: Utbildningsanordnaren har ett värdegrundsarbete som utgår från mångfald, likabehandling och jämställdhet mellan könen
Utbildningsanordnaren ser till att värdegrundsarbetet integreras i utbildningens alla delar och att värdegrunden förankras hos de som är inblandade i utbildningen. Utbildningsanordnaren gör insatser utifrån värdegrunden, så att studerande inte utsätts för diskriminering eller kränkande behandling. Utbildningsanordnaren arbetar aktivt för att främja jämställdhet mellan könen och bidrar till att bryta traditioner i fråga om könsbundna utbildnings- och yrkesval. Utbildningsanordnaren arbetar aktivt med breddad rekrytering, breddat deltagande och breddat mottagande som utgår från mångfald, likabehandling och jämställdhet mellan könen.
Regler mot alkohol, narkotika och andra droger
Det är inte tillåtet att använda alkohol, narkotika eller andra droger. Det är alltså förbjudet att vara påverkad av alkohol, narkotika eller andra droger under skoltid. Det gäller samtliga elever och personal. Alla har ett eget ansvar att detta följs. Den som inte följer detta ska erbjudas möjlighet till stöd och hjälp för att komma tillrätta med sitt problem, men måste då vara delaktig i de krav som skolan ställer.
Om du misstänker att någon under skoltid är påverkad av alkohol, narkotika eller andra droger, ska du kontakta din utbildningsledare, socialrådgivare eller rektor. Det kan då bli aktuellt med att skolan gör ett drogtest på personen som är misstänkt.
Är du påverkad av alkohol, narkotika eller andra droger riskerar du att bli av med din studieplats.
Du får inte fuska med olika uppgifter och prov
Det är alltså förbjudet och det betyder att du till exempel inte får skriva av, plagiera/kopiera eller memorera delar eller hela texter eller annat material från någon annan person eller från Internet.
Om du har fuskat kan inte läraren bedöma det du har lämnat in korrekt och du kan bli av med din studieplats. Beslut om eventuell påföljd tas i utbildningens ledningsgrupp.
Om du använder någon text från Internet eller någon bok så måste du hänvisa, det vill säga ange källan, skriva varifrån du har fått informationen och kunskapen. Är du osäker på vad som är fusk kan du alltid fråga din lärare eller utbildningsledare.
Alla på skolan har samma rättigheter och alla ska därför behandlas lika oavsett:
- om det är en kvinna eller en man,
- om personen har könsöverskridande identitet,
- personens sexuella läggning,
- vilket land man kommer ifrån (etnicitet),
- vilken religion eller tro man har,
- funktionsvariation eller
- ålder.
Det är inte tillåtet att behandla någon illa fysiskt eller psykiskt. Det är alltså förbjudet att inte behandla alla på samma sätt och du får inte behandla någon på ett negativt sätt. Alla ska respektera varandra och alla ska känna sig trygga på skolan. Det betyder att skolan ska vara fri från diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling.
Ett exempel på diskriminering kan vara att en person, på grund av en funktionsvariation, inte får tillträde till skolan eller att skolan inte tar hänsyn till de särskilda behoven som en person kan ha, för att kunna delta i skolarbetet.
Kränkande behandling betyder att du upplever något som är nedvärderande mot din person. Det är alltså en subjektiv bedömning. Det är inte själva handlingen som avgör om den är kränkande, utan om en handling upplevs som kränkande av den som utsätts för den.
Alla på skolan är skyldiga att uppmärksamma och ingripa vid alla former av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Om du eller någon annan utsätts för kränkande behandling så ta kontakt med din lärare, socialrådgivare eller rektor.
Om du kränker någon riskerar du att bli av med din studieplats.