Frågor och svar
Här kan du hitta svar på vanliga frågor rörande hantering av iPads
När din iPad ingår i MDM-lösningen finns ingen Appstore utan appar ska istället läggas till via appen Self Service. Grundutbud av appar är framtaget utifrån ett pedagogiskt perspektiv och enligt förskolor och skolors önskemål. Grundutbudet för förskolan skiljer sig från grundutbudet för grundskolan.
Saknar du appar kan du beställa dessa i E-tjänsten: Beställning av appar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Du behöver vara inloggad för att kunna använda e-tjänsten.
När du beställer appar eller behöver hjälp av oss med din platta behöver vi namnet på den. Namnet hittar du när din iPad är i låst läge och du trycker på hemknappen. Då dyker namnet upp längst ned på skärmen ovanför hemknappen.
För att skriva ut från en iPad i MDM lösningen behöver ni ha ett konto till plattan.
Steg 1
Installera ett certifikat så att din iPad litar på Sundsvalls kommun. Din iPad kommer att varna om att certifikatet är obekräftat.
- Öppna webbläsaren Safari på Ipaden. Viktigt att det är Safari, annars så kommer profilen inte laddas ned korrekt.
a) Tryck på knappen Ladda ner.
b) Tillåt att du vill installera konfigurationsprofil.
c) Du välkomnas sedan av ett meddelande som säger att profilen är hämtad, tryck Stäng. - Öppna sedan Inställningar och navigera till Allmänt – Profiler och enhetshantering
- I Profiler och enhetshantering så trycker du sedan på "Papercut Mobility Print for iOS
- Under installera profil så trycker du sedan Installera uppe i högra hörnet.
- Ange din lösenordskod för att verifiera.
Verifera
Nu är profilen installerad. Nu är det dags att verifera att utskrift fungerar.
- Skriv ut i vanlig ordning och välj FollowPrint (SAPS004)
- Om ni inte är inloggad sedan tidigare så kommer iPaden att begära inloggningsuppgifter. Skriv in användarnamn och lösenord. Tryck sedan OK. (Gäller även manuella konton)
OBS: Alla klasskonton och konton som inte är ett personligt användarkonto måste beställas på nytt för den nya utskriftslösningen, detta görs till print@sundsvall.se eller via ett beställningsärende.
Utskrift icke MDM iPads
Instruktion med bilder finns att ladda ner här nedan. Här finns yttligare information om hur man tar bort profilen på din ipad. Guide Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.
Utskrift från Appen "Bilder"
Sätta rätt utskriftsformat för utskrift i appen.
Ibland tappar plattorna tillgång till skpwl. När du går in under inställningar/Wifi skall skpwl vara ett av dina nätverk. Om det dyker upp under andra nätverk och du får frågan att ange lösenord när du försöker koppla upp mot skpwl så är något fel. Ibland kan det räcka med att göra en hård omstart. Det gör du genom att hålla in hemkappen och knappen uppe till höger på kanten av plattan tills plattan stänger av. Kontrollera om wifi fungerar som det ska när du startat upp igen.
Om det inte fungerar kan plattan behöva nollställas och startas om. Det kan vi göra genom fjärrstyrning. Skicka ett mail till mdm@edu.sundsvall.se.och skicka med plattans namn, alltså namnet när din iPad är i låst läge och du trycker på hemknappen. Då dyker namnet upp längst ned på skärmen ovanför hemknappen.
Det verkar vara ett relativt vanligt problem att det automatiska uppdateringen inte riktigt fungerar som den ska. Om du har en app som inte fungerar så se till att sätta plattan på laddning och se till att plattan är ansluten till wifi och att den har minst 50 % laddning. Gå in i inställningar/allmänt/programuppdateringar och se om det finns en uppdatering till plattan. Om det finns klicka på hämta och installera.
Om det ändå inte fungerar trots att iPaden är uppdaterad, testa att plocka bort appen och installera den igen.
Fungerar det fortfarande inte? Spara det du vill ha kvar på plattan i till exempel Google Drive och kontakta oss via mdm@edu.sundsvall.se så installerar vi om iPaden via fjärrstryrning.