Stor granskning av samtliga resor med kommunens fordon klar
Sedan det uppdagades att personer använt kommunens bilar för privata resor så har Sundsvalls kommun vidtagit en rad åtgärder. Bland annat har nya riktlinjer för användandet av kommunens fordonspark införts. Nu är även den genomlysning som utförts på uppdrag av kommundirektör Jonas Walker klar.
Nu är den genomlysning av samtliga resor med kommunala fordon som genomförts för att utreda användningen av kommunens bilar klar. Som underlag för att granska och genomlysa resor med kommunens verksamhetsbilar har data hämtats från kommunens system för körjournal för åren 2020 till och med 2022.
Ett flertal åtgärder har införts
I år har ett flertal åtgärder införts för användandet av kommunens fordon. Kommunstyrelsekontorets kansli- och säkerhetsavdelning har under året tagit fram en ny riktlinje för användning av kommunens fordon samt att vi implementerar ett nytt system för körjournal.
Granskningen bekräftar att det finns fordon som har använts felaktigt, men omfattningen bedöms inte vara så systematisk och omfattande som inledningsvis kunde befaras. Utredningen har identifierat enskilda resor till platser som kan vara felaktiga, det handlar om 39 till 49 förare per år för den undersökta perioden 2020 till 2022 (sammanlagt 82 olika förare). Det motsvarar cirka 2,5 procent av det totala antalet förare som i snitt är cirka 1 760 per år. Dessa resor faktagranskas nu tillsammans med respektive förare och personens chef.
"Vi har fått underlag"
– Vi har genomfört flera åtgärder sedan det uppdagades att medarbetare hade använt kommunens fordon för privata ändamål. Med den här utredningen som stöd har vi fått underlag för att komma till rätta med problemen och göra bättre i framtiden, säger Jonas Walker, kommundirektör i Sundsvalls kommun.
Resultatet av granskningen har identifierat resor med avvikande mönster, vilket inte med säkerhet innebär att kommunens fordon har använts felaktigt. Det krävs därför att HR tillsammans med närmaste chef genomför en kontroll av fakta med berörda medarbetare för att reda ut eventuella undantag eller rimliga förklaringar till resan. Det kan till exempel handla om vårdpersonal som gör hembesök eller medarbetare som har jour.
Skulle det efter den bedömningen visa sig att medarbetare har använt kommunens fordon felaktigt så kommer det hanteras enligt framtagna rutiner. Det kan handla om arbetsrättsliga konsekvenser, förmånsbeskattning och återbetalning av drivmedelskostnader.
FAKTA: Granskningen av resor till förarens hemadress eller annan adress utan rimlig kommunal koppling visar att:
- Under 2020 till 2022 finns det totalt 82 förare där vidare utredning krävs.
- I dessa 82 finns 3 förare som i nuläget ej går att identifiera vilket innebär 79 förare som går att identifiera i fortsatt utredning.
- Av de 79 förarna är 18 ej längre anställda i Sundsvalls kommun och där det inte är helt uppenbart hur kontroll av fakta kan genomföras. Detta ger 61 förare nu anställda.
- Sammantaget återstår 61 förare som kan hanteras på likartat sätt för vidare utredning med kontroll av fakta som första steg.
Under perioden har antalet unika förare varierat mellan 1 730 och 1 790 vilket ger ett genomsnitt på 1 760 förare per år. Det ger en avvikelse på 2,2 procent till 2,8 procent åren 2020 till 2022.
Senast ändrad: , klockan